Een vraagje omtrent proefexamen

Vraag hier tips en hulp van anderen.
RobinV

Een vraagje omtrent proefexamen

Bericht door RobinV »

Afbeelding

Ik vind deze vraag beetje misleidend eigenlijk. Waarom zou die blauwe auto die bruine niet mogen inhalen?

Ten eerste op de foto staat de auto al links dus heeft niet noodzakkelijk over de doorlopende lijn gereden, en kan de blauwe auto dus de bruine auto inhalen. Zolang hij na het inhalen maar niet naar het rechtse rijvak keert is het toch geen probleem?

Ofwel zouden ze de figuur moeten aanpassen en de blauwe auto achter de bruine plaatsen, of wel zouden ze de baan die de blauwe auto volgt volledig moeten aantonen.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Als je niet terug invoegt is de juiste technische term voorbijsteken en niet inhalen als ik mij niet vergis.
Gast

Bericht door Gast »

Ahzo, vaktermen :P. Heb het ondertussen op latere deel van theorie gezien. Vind wel vreemd dat ze het dan al in het testexamen bijvoegen als je nog niet alle theorie gezien had.

(oh en ik merk nu pas dat ik het in het verkeerde topic heb geplaatst, mijn excuses)
Robinv

Bericht door Robinv »

Oh wacht, in theorie staat:

Inhalen als twee auto's achter elkaar rijden, waarbij de andere niet stilstaat. Maar op die figuur rijdt de ene auto niet achter de andere. Hij rijdt er naast.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik vind deze vraag beetje misleidend eigenlijk. Waarom zou die blauwe auto die bruine niet mogen inhalen?
Die vraag staat als oefenvraag bij het hoofdstuk wegmarkeringen ter controle of je dat hoofdstuk begrepen hebt.

Heb jij de theorie op de pagina's wegmarkeringen aandachtig doorgenomen?

Daar staat toch dezelfde afbeelding met de uitleg.
1. (Tip ex) Een doorlopende witte streep:

Afbeelding

Doorlopende witte streep in het midden van de rijbaan
- De WITTE DOORLOPENDE STREEP IN HET MIDDEN VAN DE RIJBAAN betekent dat het voor iedere bestuurder verboden is deze streep te overschrijden.
- Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
- Het is dus verboden over deze doorlopende lijn te rijden:

* om in te halen;
* om links af te slaan;
* om te keren;
* om van rijstrook te veranderen;
* om naar een oprit van een privé-woning te rijden.

Belangrijk:
- PARKEREN op de rijbaan is verboden. STLSTAAN mag.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ahzo, vaktermen . Heb het ondertussen op latere deel van theorie gezien. Vind wel vreemd dat ze het dan al in het testexamen bijvoegen als je nog niet alle theorie gezien had.
Best gast.

Die vraag staat niet bij de testexamens, maar bij de oefenvragen van het hoofdstuk wegmarkeringen.

In het allereerste punt van het hoofdstuk wegmarkeringen staat de uitleg.
Het is de bedoeling dat je eerst de theorie bekijkt voor je de controleoefenvragen maakt.
Gast

Bericht door Gast »

Wel even rechtzetten het is idd een testexamen, maar die vraag stond bij een vroeger deel, namelijk "wegmarkeringen"

De theorie die jij bedoelt staat pas later bij "kruisen en inhalen"!
En je leermethode zegt zelf "Begin vanaf het eerste deeltje en na elk theorie gedeelte, maak een testexamen". Je kan me daar toch geen ongelijk in geven he? :).

Zo zijn er eigenlijk veel vragen waar ik nog geen antwoord op kon geven. omdat de vraag wel in het testexamen komt, maar nog niet in theorie gezien is.

Maar goed ik weet nu wat er mee bedoelt wordt, bedankt voor het antwoord.
Gast

Bericht door Gast »

Anonymous schreef:Wel even rechtzetten het is idd een testexamen, maar die vraag stond bij een vroeger deel, namelijk "wegmarkeringen"

De theorie die jij bedoelt staat pas later bij "kruisen en inhalen"!
En je leermethode zegt zelf "Begin vanaf het eerste deeltje en na elk theorie gedeelte, maak een testexamen". Je kan me daar toch geen ongelijk in geven he? :).

Zo zijn er eigenlijk veel vragen waar ik nog geen antwoord op kon geven. omdat de vraag wel in het testexamen komt, maar nog niet in theorie gezien is.

Maar goed ik weet nu wat er mee bedoelt wordt, bedankt voor het antwoord.
Oh en ik bedoelde daarniet mee de theorie van de witte lijn he. Ik weet dat je niet over een witte doorlopende lijn mag, maar ik wou hebben als de auto al op de linkse baan rijdt, kan hij nog altijd de auto voorbijsteken zonder terug te keren naar het rechtse vak. Maar het is dus "inhalen" waarvan definitie pas later aanbod kwam.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Oh en ik bedoelde daarniet mee de theorie van de witte lijn he.
Ik kan niet echt niet volgen.

Bij het begin van dit topic stelt Robin V een vraag i.v.m. de oefenvragen over de wegmarkeringen (nl vraag 40)

Even later leg ik hier uit dat dit staat uitgelegd bij de theorie over wegmarkeringen, met quasi dezelfde afbeelding.

Op dat moment heb je dus in het hoofdstuk wegmarkeringen al geleerd dat men over de witte streep niet mag rijden om in te halen. Meer moet je op dat moment ook nog niet weten, want de verdere details worden in verdere hoofdstukken besproken.

Stel dat je bij deze oefenvragen een probleem hebt en foutief antwoordt, dan zal je merken, naarmate de cursus verder verloopt, dat het plots allemaal duidelijk wordt.

Als je, zoals jij schrijft deze vraag ook bent tegengekomen in de testexamens, dan wordt het wel hoog tijd dat je het antwoord weet hoor, want dan heb je alle theorie al geleerd.
Ik vind deze vraag beetje misleidend eigenlijk. Waarom zou die blauwe auto die bruine niet mogen inhalen?
Om alle misverstanden te voorkomen, zal ik de tekening een beetje aanpassen, zodat volledig duidelijk wordt dat de auto over de witte lijn rijdt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Scarface schreef:Als je niet terug invoegt is de juiste technische term voorbijsteken en niet inhalen als ik mij niet vergis.
Inhalen heeft niets te maken met het weer op dezelfde rijstrook gaan rijden (terug invoegen).

Je kan de hele tijd op een andere rijstrook rijden dan de ingehaalde wagen, en toch inhalen ...


De verkeerswetgeving gebruikt de term "voorbijsteken" niet, hoewel die duidelijker is, en omschrijft ook nergens wat inhalen is ...
Inhalen definiëren zonder terug te vallen op het "voorbijsteken" is immers bijna een onmogelijke opgave.
Plaats reactie