Vragen ivm met voorlopig rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
geert v.

Vragen ivm met voorlopig rijbewijs

Bericht door geert v. »

Ik heb nu een voorlopig rijbewijs (met begeleider) & ik vroeg me een aantal dingen af:

-Mag ik nu met een aanhangwagentje rijden (normale grote zoals hier op de foto)
-Stel als ik leer rijden met een bestelwagen waar er geen achteruitkijkspiegel kan gebruikt worden (er is geen ruit in het middenstuk), hoe moet het dan met de extra achteruitkijkspiegel voor de begeleider of mag ik niet met zo'n wagen rijden
-Mag ik met een vrachtwagen rijden (ook zonder achteruitkijkspiegel want er zit geen ruit in) waar je normaal gezien met een rijbewijs "B" mag rijden?
-Kunnen ze je laten buizen als je de technische kennis van de auto niet zo goed onder de knie hebt (bandenspanning & de motorkap enzo) op het praktisch examen. Of telt dat maar voor een klein deeltje mee?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Kijk zeker even op de site onder PRAKTIJK / RIJBEWIJS B
Gratis Rijbewijs Online schreef:L EN SPIEGELS

- Een L-teken moet aangebracht zijn.
- Een tweede achteruitkijkspiegel moet binnen in het voertuig aanwezig zijn.
(De oorspronkelijk aangebrachte spiegeltjes die zich achteraan op de zonneklep bevinden, worden niet als 2de spiegel aanvaard).
- Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider).
Mag ik met een vrachtwagen rijden (ook zonder achteruitkijkspiegel want er zit geen ruit in) waar je normaal gezien met een rijbewijs "B" mag rijden?
Je voorlopig rijbewijs is geldig voor de voertuigen waarvoor een rijbewijs B geldt.

Sinds 1 september 2007 zelfs voor landbouwtractoren (M.T.M. tot 3500 kg).
Kunnen ze je laten buizen als je de technische kennis van de auto niet zo goed onder de knie hebt (bandenspanning & de motorkap enzo) op het praktisch examen. Of telt dat maar voor een klein deeltje mee?
Wat je moet kennen staat uitgelegd op de pagina's PRAKTIJK / RIJBEWIJS B.

Dat moet je dus inderdaad kennen.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Vragen ivm met voorlopig rijbewijs

Bericht door wobotje »

geert v. schreef:-Mag ik nu met een aanhangwagentje rijden
Nee, dat mag je niet met je voorlopig rijbewijs.
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Re: Vragen ivm met voorlopig rijbewijs

Bericht door Scarface »

wobotje schreef:
geert v. schreef:-Mag ik nu met een aanhangwagentje rijden
Nee, dat mag je niet met je voorlopig rijbewijs.
Als een voorlopig geldig is voor elk voertuig waarvoor rijbewijs B voldoende voor is, zou een aanhangwagen daar toch ook bij horen normaal gezien (als het voldoet aan de juiste MTM e.d.)?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vragen ivm met voorlopig rijbewijs

Bericht door Rafael »

Scarface schreef:Als een voorlopig geldig is voor elk voertuig waarvoor rijbewijs B voldoende voor is, zou een aanhangwagen daar toch ook bij horen normaal gezien (als het voldoet aan de juiste MTM e.d.)?
Nee dat mag niet. Zie hier (posting van Benny) voor meer info.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Even de juiste wettekst erbij halen :
TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK II: De scholing

Afdeling 2: Voorlopig rijbewijs

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
...
2° Het voertuig :
...
e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1;
...
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Oké, dat weet ik dan ook weer :p
geert v.

Bericht door geert v. »

Ok, bedankt voor de reacties

Ik heb gehoord van iemand dat de passagier ook onder bepaalde voorwaarden moet volstaan of was dat een grap?
dus mag ik (ik zeg maar iets) een baby van 12 maanden of een bejaarde man meenemen?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

GratisRijbewijsOnline.be -> Voorlopig rijbewijs -> MET begeleider schreef:ANDERE VERVOERDE PERSONEN

. Je mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
(Heb je een blauw voorlopig rijbewijs, dan heeft de leeftijd van deze extra persoon geen belang. Het kan dus je vriend of een kindje zijn).
(Rijd je bijvoorbeeld naar de zee en je vriendin en je beide ouders willen meerijden, dan mag jijzelf niet rijden, vermits er in dat geval 4 personen in de auto zitten).
geert v.

Bericht door geert v. »

Rafael schreef:
GratisRijbewijsOnline.be -> Voorlopig rijbewijs -> MET begeleider schreef:ANDERE VERVOERDE PERSONEN

. Je mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
(Heb je een blauw voorlopig rijbewijs, dan heeft de leeftijd van deze extra persoon geen belang. Het kan dus je vriend of een kindje zijn).
(Rijd je bijvoorbeeld naar de zee en je vriendin en je beide ouders willen meerijden, dan mag jijzelf niet rijden, vermits er in dat geval 4 personen in de auto zitten).

Het is geen blauw maar zo eentje (maar dan in het wit, kleur verschilt zkr van gemeente fzo?)
Afbeelding

dus heeft de leeftijd wel belang zie ik
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ik denk niet dat je veel aandacht aan de kleur moet besteden, het is in ieder geval ook een met begeleider, 36 maand. Ik veronderstel dat de leeftijd van de extra passagier niets uitmaakt.

Voor de zekerheid kan je nog even afwachten, tot iemand anders dit kan bevestigen.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B schreef: Artikel 3

De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat drie jaar geldig is.
...

De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :
...

De houder van het voorlopig rijbewijs B mag, naast de begeleider, vergezeld zijn van één andere persoon.
Er staat niets gespecificeerd ivm de leeftijd van die andere persoon, dus maakt volgens mij ook niets uit.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

geert v. schreef: Ik heb gehoord van iemand dat de passagier ook onder bepaalde voorwaarden moet volstaan of was dat een grap?
Er zijn alleen voorwaarden gesteld aan de begeleider, niet aan de extra passagier die je met een voorlopig rijbewijs B met begeleider mag meenemen.

De verwarring is waarschijnlijk ontstaan omdat er een verschil is tussen een voorlopig rijbewijs B met en zonder begeleider.

Rij je met een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider, dan moet een eventuele passagier tenminste 24 zijn én een geldig rijbewijs B of beter (bij)hebben.
Stef B.

Achteruitkijkspiegel

Bericht door Stef B. »

Als je met begeleider rijdt moet er ook een extra achteruitkijkspiegel in de auto worden geïnstalleerd.
Waar haal je deze ?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

In een garage of in sommige grootwarenhuizen (heb er al zien liggen in Delhaize en Carrefour)
Plaats reactie