Parkeerprobleem !!!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Marlies

Parkeerprobleem !!!

Bericht door Marlies »

Goeiedag,

Op 4 september heb ik mijn rijexamen in Brugge. Gisteren ben ik nog eens gaan oefenen om te parkeren en het ging echt niet goed. Ofwel stond ik veel te ver van de stoeprand ofwel stond ik erop ofwel compleet scheef. Op den duur vergat ik alles en deed ik vanalles in het wilde weg, compleet fout dus. Enkele vraagjes :
- Bij de eerste stap, naast de andere auto staan, waar precies? De spiegels gelijk, of de achterkant? Of door de zijruit aan de rechterkant, ik rijd met opel astra, er is nog een klein zijruitje achteraan, tot ik daarin de achterkant van de andere zie? Meestal doe ik maar wat en komt het niet goed
- Daarna stuur volledig rechts en achteruit, tot 45°, dat lukt moeilijk, zie nooit wat 45° is, heb ergens gelezen tot leuning zetel gelijk met bumper geparkeerde auto...
- Daarna recht achteruit, maar ik rijd denk ik altijd te ver, maar ik ben altijd bang om met mijn voorkant tegen de geparkeerde auto te zitten..
- En dan stuur links en achteruit, tot auto recht.

Nog een vraagje, als ik geparkeerd sta, maar bvb te ver van de rand of te dicht, of scheef, mag ik dan nog corrigeren en hoe kan dat het beste, mag ik stuk recht achteruit rijden en dan corrigeren of mag dat niet? Als ik bvb scheef sta met neus rechts, hoe moet ik dat corrigeren? stuur naar rechts en achteruit?

Alvast hartelijk dank, momenteel ben ik in grote paniek voor het examen, het rijden zelf lukt goed en keren in straat ook, maar dat parkeren :s
Karl

Bericht door Karl »

viewtopic.php?t=5194

hier werd het allemaal al eens heel grondig uitgelegd. Heb het zelf ook geleerd met deze topic.

Aan te raden is om het heel traag te doen. Wanneer je dan met je banden de borduur raakt, kan je een klein beetje terugrijden om dan in volgende stap sneller af te draaien.
Ge moogt u iets corrigeren tijdens examen, maar uiteraard moet ge geen 10 minuten zitten proberen. Als het in 3-7 bewegingen lukt mag het op het examen geen probleem zijn.
Marlies

Bericht door Marlies »

Niet de achterkant van jouw auto, doch het midden van je rechter achterwiel moet zich op gelijke hoogte bevinden als de achterkant van de geparkeerde wagen.
Hoe kan ik dat zien? Op de rijschool vertelden ze me iets met dat achterruitje, maar weet niet meer precies. Heb na die lessen 1 maand geen tijd gehad om te oefenen...Heb ook maar 2uur rijles gehad omdat ik vorig jaar 20 uur had en examen maar gebuisd, en dat was met de paaltjes nog
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Marlies schreef
Hoe kan ik dat zien? Op de rijschool vertelden ze me iets met dat achterruitje, maar weet niet meer precies.
Als je aan het oefenen bent zet je de auto zoals hij moet staan.
Desnoods stap je 1 of meerdere keren uit om te kijken of hij goed staat.
Als hij goed staat stap je terug in en je maakt jezelf een herkeningspunt.
Dat kan een achterruitje, klink, enz... zijn (gebruik je fantasie maar je maakt het tenslotte zelf :wink: )

éénmaal je punt op punt gesteld test je een paar keer uit of het inderdaad ook ermee lukt (ben er 99% zeker van)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Marlies

Bericht door Marlies »

Goed idee, maar op het examen rijd ik met auto van de rijschool, dat is dan toch compleet anders?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Marlies schreef:Goed idee, maar op het examen rijd ik met auto van de rijschool, dat is dan toch compleet anders?
Ga je voor je op examen gaat nog 2 uren nemen of ga je rechtstreeks :?:

Indien je nog 2 uren neemt heb je nog even om te oefenen.

Indien niet kan je best op voorhand eens vragen hoe het nog zat.
De rijschool waar ik werk laat zelfs toe om even te oefenen op hun prive terrein tussen de soep en de pattatten (gratis dus)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Marlies

Bericht door Marlies »

nog 2uur voor examen, dus dat is ok hoop ik

Ik zou wel nog willen weten hoe ver ik recht achteruit moet rijden wanneer ik 45° sta zonder de auto voor mij te raken en toch niet op de stoeprand..
Marlies

Bericht door Marlies »

Nog eens gaan proberen gisteren, lukt nog steeds niet goed. Men pa altijd bang dat ik met neus tegen andere auto zal zitten en weet nooit hoever recht achteruit na 45° te staan. En hoeveel mag je corrigeren als je bvb scheef staat. Mag je verder achteruit beginnen en daarna vooruit rijden om goed te staan? En als je bij indraaien voelt tegen de stoep te zitten, mag je weer wat uitrijden of ben je gebuisd? Zie het echt niet meer zitten voor dat parkeren
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

45° wordt altijd te vlug ingeschat.
voornamelijk erop letten dat je het traag doet.
Persoonlijk doe ik het zo.
ik draai stuur volledig naar rechts terwijl ik heel zacht achteruit ga, draai een kleine 45°in en draai dan bijna direct stuur naar links. niet volledig, maar vanuit midden een half naar links.
Ik rij dan nog zachtjes achteruit tot ik denk dat ik volledig kan indraaien.

Als je de stoep daarbij raakt, rij je terug een beetje naar voor, mag ook op het examen, daarom dat ik aanraadt de beweging traag te doen, want als je te snel gaat rij je de stoep op en dat betekent gebuisd.

Niet te rap denken dat je de auto voor je gaat raken. vergeet niet: terwijl je naar de auto toedraait rij je ook nog achteruit, waardoor het misschien lijkt dat je dichtbij komt maar dit is niet zo.

Oefening baart kunst
Plaats reactie