Stapvoets rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wouter

Stapvoets rijden

Bericht door Wouter »

Ik heb onlangs 20 uur les gevolgd met de rijschool. De rij-instructeur daar legde nogal veel de klemtoon op het stapvoets rijden: in eerste versnelling de koppeling laten komen tot het aangrijpingspunt en zo rustig vooruit rijden (bv. in een file, of bij het uitrijden van een parkeerplaats). Ik reed met een Ford Fiesta (Diesel) en dat lukte altijd prima.

Thuis rijden we met een benzine-auto (Daewoo Leganza) en toen bleek al snel dat als ik op die manier stapvoets probeerde te rijden, ik gewoon stil viel. Ook moest ik even terug leren starten, omdat ik gewoon was niet meteen gas te geven (zonder ging ik ook al meteen vooruit). Nu goed, ondertussen heb ik het met onze auto ook allemaal wel min of meer onder de knie, maar hier thuis lachen ze er al mee als ik vertel over die diesel-auto (rijden zonder gas te geven...).

Kan er iemand hier mij eens wat meer info over geven. Kan op die manier stapvoets rijden (in Nederland heet het blijkbaar "met slippende koppeling rijden") alleen met Diesel-auto's. Mensen in mijn omgeving die met een Diesel rijden hadden er precies nog nooit van gehoord. Is zoiets schadelijk voor de auto (als het natuurlijk mogelijk is). Mijn rij-instructeur deed precies of het de evidentste zaak van de wereld is, maar als ik het bij onze auto probeer, valt die wel gegarandeerd stil...

Alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Stapvoets rijden

Bericht door Stefan Peeters »

Wouter schreef: Thuis rijden we met een benzine-auto (Daewoo Leganza) en toen bleek al snel dat als ik op die manier stapvoets probeerde te rijden, ik gewoon stil viel. Ook moest ik even terug leren starten, omdat ik gewoon was niet meteen gas te geven (zonder ging ik ook al meteen vooruit).
Normaal gezien moet dat lukken met elke auto, ook op benzine (zeker met injectie, maar dat hebben ze tegenwoordig toch allemaal).
Een benzine-auto is alleen wat gevoeliger aan het te bruusk loslaten van de koppeling, door de lagere compressieverhouding in de motor valt die eerder dood.
Met de nodige feeling in de linkervoet zal het ook bij de Daewoo wel lukken.
Wouter schreef: Nu goed, ondertussen heb ik het met onze auto ook allemaal wel min of meer onder de knie, maar hier thuis lachen ze er al mee als ik vertel over die diesel-auto (rijden zonder gas te geven...).
Dat zegt dan meer over de rijkwaliteiten van je huisgenoten dan over jou...
Wouter schreef: Kan er iemand hier mij eens wat meer info over geven. Kan op die manier stapvoets rijden (in Nederland heet het blijkbaar "met slippende koppeling rijden") alleen met Diesel-auto's. Mensen in mijn omgeving die met een Diesel rijden hadden er precies nog nooit van gehoord. Is zoiets schadelijk voor de auto (als het natuurlijk mogelijk is). Mijn rij-instructeur deed precies of het de evidentste zaak van de wereld is, maar als ik het bij onze auto probeer, valt die wel gegarandeerd stil...
Het is eigenlijk ook de normaalste zaak van de wereld. Wanneer een motor draait en je koppelt de wielen eraan vast door middel van de koppeling en de versnellingsbak, dan zal de motor blijven draaien en de auto zal gaan rijden.
Dit is echter geen "slippende koppeling".
Wat gebeurt er dan: de motor draait, meestal met een licht verhoogd toerental, de versnellingsbak staat stil, en je gaat die trachten mee te laten draaien door constant de koppeling te laten slepen, met andere woorden, de koppelingsschijf wordt gloeiend heet.
Deze uitleg is misschien een beetje te technisch, maar het komt erop neer dan een koppeling die slipt binnen de kortste keren versleten is.
Het komt erop aan om de overgang tussen ontkoppeld (pedaal ingeduwd) en gekoppeld (pedaal los) vloeiend maar toch vlot te laten verlopen. Hoe korter de tijd tussen in en uit, hoe minder slijtage op de koppeling.
Hoe minder gas je geeft bij het manipuleren van de koppeling, hoe rustiger de wagen zal reageren; hij zal niet beginnen springen of bokken, en het risico op onverwachte bewegingen verkleint.
Het is dus inderdaad de ideale manier om bv. een parkeerplaats uit te rijden.
Laat ze dus thuis maar eens zien dat je het rustig kan in plaats van met veel gas en een slippende (rokende en stinkende) koppeling te manoeuvreren.
Het is enkel een kwestie van oefenen en volhouden...
Sandy

Bericht door Sandy »

Hoi Wouter

Ik ken je "probleem", ik heb met de rijschool ook met een diesel gereden waarbij het allemaal vlot ging.

Ik heb nu een benzine...de eerste 2 weken heb ik vaak gevloekt omdat het stomme ding weer stil viel ! De eerst keer zelf 4x op een kruispunt met 4 rijvakken...

Nu zijn we 2 en half maand verder... Stilvallen doe ik nog af en toe. Op de slippende koppeling rijden heeeeeeeeeeeel vaak! En ik geraak telkens vooruit zonder gas te geven.

Benzine of diesel, je kan met beide op de slippende koppeling rijde. Benzine is echt een beetje gevoeliger en dit zal met de tijd moeten beteren.

Don't worry !! Je zal die diesel van de rijschool nog wel vergeten !
Scarface
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 jul 2007, 02:45

Bericht door Scarface »

Zoals xantingo al heeft gezegd is rijden op een slippende koppeling erg sletig. Probeer het dan ook te vermijden, ook al val je niet meer stil als je het doet :)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Stapvoets rijden

Bericht door Inazuma »

Wouter schreef:Ik heb onlangs 20 uur les gevolgd met de rijschool. De rij-instructeur daar legde nogal veel de klemtoon op het stapvoets rijden: in eerste versnelling de koppeling laten komen tot het aangrijpingspunt en zo rustig vooruit rijden (bv. in een file, of bij het uitrijden van een parkeerplaats).
Bij het manoeuvreren bij het parkeren of verlaten van een parkeerplaats ga je inderdaad wat met de koppeling spelen om je erg lage snelheid te regelen en voorzichtig voor en achteruit te rijden, maar eens je uit de parkeerplaats bent ... koppeling los en snelheid regelen met het gaspedaal.

Manoeuvreren is een noodzakelijk kwaad waarbij je de koppeling verslijt, daar valt weinig aan te veranderen.
Wat je wel kan veranderen is de slijtage daarbuiten ...


De bedoeling is ook bij filerijden dat je uiteindelijk de koppeling volledig laat opkomen (loslaat) en zeer traag rijd met een minimum aan gas geven, of zelfs helemaal zonder gas te geven.

Eens de koppeling helemaal losgelaten kan je dan gaan oefenen in het juist gedoseerd gasgeven - versnellen, vertragen, weer versnellen, vertragen, bochten nemen, .... en uiteraard graag zonder schokken, en zonder de koppeling te gebruiken ;)

Gaat het zonder gas bijgeven ook nog te snel, druk dan de koppeling weer volledig in.

Ook als de auto begint te schokken of te bokken als het gasdoseren toch niet zo goed lukte : koppeling volledig indrukken en opnieuw beginnen.

Thuis rijden we met een benzine-auto (Daewoo Leganza) en toen bleek al snel dat als ik op die manier stapvoets probeerde te rijden, ik gewoon stil viel.
Een benzinemotor heeft minder trekkracht bij lage toerentallen dan een diesel, en doet dergelijke dingen dus veel minder graag, maar het kan ook met een benzine en een fijngevoelige linkervoet.
Desnoods vertrek je met een benzine in derde zonder gasgeven ...

Je zit dan echter veel te lang met de koppeling te "slepen" en dat is nergens goed voor.

Is zoiets schadelijk voor de auto (als het natuurlijk mogelijk is). Mijn rij-instructeur deed precies of het de evidentste zaak van de wereld is,
Eigenlijk hoort je koppeling ofwel volledig ingedrukt, ofwel losgelaten te zijn - de tijd tussen helemaal ingedrukt en helemaal losgelaten moet je tot het minimum beperken - zonder dat je auto daarom gaat schokken of vooruit vliegt als een speer.


Je koppeling, dat zijn uiteindelijk één of meer metalen platen met wrijvingsverhogend materiaal op die normaal stevig tegen elkaar aandrukken - door de koppeling in te drukken, haal je die platen uit elkaar.

Druk je de koppeling helemaal in, dan duw je de platen helemaal los van elkaar en is er zo goed als geen slijtage.

Laat je de koppeling opkomen, dan breng je de platen langzaam tegen elkaar en dwing je de stilstaande plaat/platen te versnellen (kant van je stilstaande wielen) terwijl de andere platen (de kant van de motor) vertragen als je geen gas bijgeeft.
Dat is het moment dat je koppeling danig verslijt.

Eens de koppeling volledig losgelaten, worden de platen zodanig stevig tegen elkaar aangedrukt dat ze vast blijven staan tegenover elkaar, en is er opnieuw geen slijtage meer.


De juiste rijtechniek is dat je zowel bij een benzine- als bij een dieselmotor een tikje gas bijgeeft terwijl je de koppeling laat opkomen zonder schokken, maar ook zonder de koppeling nodeloos lang te laten "slepen".

Eens de koppeling volledig losgelaten, ga je gas geven om echt te versnellen.

Daarna gebruik je de koppeling enkel nog bij het schakelen, of als je weer wil stoppen.


Er zijn eigenlijk 3 situaties waarbij je (zo kort mogelijk) met de koppeling aan het spelen bent :
- manoeuvreren
- vertrekken
- schakelen

Voor de rest rij je het allergrootste deel van de tijd met de koppeling volledig losgelaten.
En sporadisch (bvb bij het tot stilstand komen) net volledig ingedrukt.
M*

Re: Stapvoets rijden

Bericht door M* »

Ja, hier ook. Dat stapvoets rijden in de file lukt wel (gewoon de koppeling een beetje omhoog), maar ik vroeg me af hoe je dan vertrekt?

Ik bedoel het volgende:
Stel dat er een file auto's voor je rijdt en je sluit - heel traag - aan; dan hef je de koppeling wat op en rijd je dus stapvoets. Maar als dan het verkeer voor je plots 'optrekt' en versnelt, dan moet je zelf ook meteen 'vertrekken'. Punt is dat ik in de rijschool heb geleerd om voor het vertrek, eerst de koppeling helemaal in te drukken, beetje gas geven, dan de koppeling op laten komen en ondertussen meer gas geven. Voor het vertrek begin ik dus met een volledig ingedrukte koppeling, maar als je stapvoets rijdt, is de koppeling al half omhoog. Is het dan de bedoeling de koppeling weer helemaal in te duwen als het verkeer voor je vertrekt om dan gas te geven en te 'vertrekken' zoals mij in de rijschool is uitgelegd? Geeft soms een vreemd effect, omdat je een beetje aan het rijden bent door de koppeling half op te laten (stapvoets rijden) en als je ze dan weer induwt om te kunnen vertrekken, lijkt het net of je eerst even 'stopt' op het moment dat de file voor je doorrijdt...

Geen idee of dit duidelijk overkomt...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Stapvoets rijden

Bericht door Stefan Peeters »

M* schreef:als je stapvoets rijdt, is de koppeling al half omhoog.
Als je stapvoets rijdt moet de koppeling helemaal omhoog...
Je mag NOOIT rijden met een half ingetrapte koppeling, tenzij je heel goed bevriend wil raken met je garagist.

Bij het stapvoets rijden is de koppeling dus helemaal los, wil je versnellen geef je gewoon zachtjes gas. Niet het gaspedaal ineens intrappen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
M*

Re: Stapvoets rijden

Bericht door M* »

Wouter schreef:Ik heb onlangs 20 uur les gevolgd met de rijschool. De rij-instructeur daar legde nogal veel de klemtoon op het stapvoets rijden: in eerste versnelling de koppeling laten komen tot het aangrijpingspunt en zo rustig vooruit rijden


Dit bedoelde ik dus met de koppeling 'half omhoog'. Je rijdt in extreem traag fileverkeer enkel met de koppeling (is mij ook gezegd in de rijschool) en zonder gas dan. Het probleem is dat je als leerling-chauffeur nog een te lange 'afstand' nodig hebt om 'klassiek' te kunnen vertrekken: het induwen van gas, oplaten van koppeling en het uiteindelijk helemaal loslaten van de koppeling om goed te kunnen vertrekken neemt nog zoveel 'tijd' in beslag dat je voor elke 2 meter die je in de file vooruitkomt hoogstens de koppeling een beetje omhoog kan brengen tot op dat aangrijpingspunt (zoals geciteerd). Maar mijn rij-instructeur verzekerde mij dat je dit eigenlijk altijd doet als je zo traag opschiet in een file, ervaren of niet-ervaren chauffeur. Punt is nu dat als je die koppeling op het aangrijpingspunt houdt om zo heel zachtjes vooruit te rijden (ook gebruikt voor manoeuvers) en het verkeer schiet plots wél op, dat ik dan eerst terug die koppeling indruk, om vervolgens gas te geven, koppeling op te laten en meer gas bij te geven; het eigenlijke vertrek dus. Maar het leek mij zo 'vreemd' om vanuit het rijden met koppeling op het aangrijpingspunt de koppeling terug te moeten indrukken om te kunnen vertrekken op deze manier... Het is net of je weer even helemaal afremt nadat je stapvoets reed...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Stapvoets rijden

Bericht door de rijprof »

Het is best om je koppeling zo weinig mogelijk te laten slippen, anders verslijt ze onnodig.
Hou wat meer afstand met je voorligger om wat meer speelruimte te hebben.
Het beste is dat je je koppelingspedaal helemaal laat opkomen (volledig gekoppeld) en dan rij je ongeveer 8 km/u.
Wanneer 8 km/u wat te snel wordt, dan druk je het ontkoppelingspedaal volledig in en laat je de auto wat uitbollen.
Als je opnieuw een beetje moet versnellen laat je het koppelingspedaal even opkomen tot het aangrijpingspunt (1 seconde ongeveer) en haal daarna het koppelingspedaal opnieuw helemaal rustig omhoog. Een vleugje gasgeven helpt om de auto er wat vlotter door te halen maar hoeft niet echt als je heel traag moet rijden.
Maar het leek mij zo 'vreemd' om vanuit het rijden met koppeling op het aangrijpingspunt de koppeling terug te moeten indrukken om te kunnen vertrekken op deze manier... Het is net of je weer even helemaal afremt nadat je stapvoets reed...
Je moet het koppelingspedaal niet opnieuw indrukken om opnieuw aan te zetten.
Haal het koppelingspedaal gewoon rustig, helemaal omhoog.

Samengevat is het best om je koppelingspedaal volledig omhoog of volledig ingedrukt te rijden. Rij zo weinig mogelijk op slippende koppeling als het niet echt nodig is.
Probeer zo lang mogelijk te profiteren van het uitbollen aan hele lage snelheid (ontkoppelingspedaal volledig ingedrukt).
Een auto in beweging bolt nog verbazend ver uit.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie