Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Bericht door Jozef »

@ Inazuma:

Ik vind dat je een levensgevaarlijk advies geeft aan een beginnelinge, door haar aan te raden een auto "met zo weinig mogelijk pk's" te kopen.

Juist een beginnelinge, die het allemaal nog niet zo goed kan inschatten, heeft behoefte aan een krachtige motor, waarmee ze ongevallen kan vermijden bij het invoegen op een autosnelweg, het veranderen van rijstrook, en het inhalen.

De eerste keer dat deze beginnelinge zich met een auto met "zo weinig mogelijk pk's" zelfs nog maar naar de Ardennen begeeft, is ze daarmee een regelrecht gevaar op de weg.

Sneller rijden dan veilig is kun je even goed met een auto met "zo weinig mogelijk pk's" doen als met een auto met een krachtigere motor.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

nja, als jongere krijg je veel pk's nogal moeilijk verkocht bij een verzekeraar.

Soit, ik rijd me de auto van thuis, die heeft 110pk.
Is net genoeg vind ik, heb wel nog niet met iets met minder of meer pk's gereden, dus ik kan niet vergelijken.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

In het begin heb ik met de auto van m'n vader gereden, slechts enkele malen, 90pk. Nog voor ik m'n rijbewijs had, had ik m'n eigen auto, 75pk. Daar heb ik ook m'n examen mee gedaan.

Ondertussen weet ik wel hoe ik hier mee moet omgaan, en wanneer in welke versnelling. De snelweg moet ik dus niet op rijden in 4de of 5de, maar in 3de.

Zaterdag, heb ik een 200km gedaan met de auto van m'n schoonvader, 130pk. Een plezier om met zoiets te rijden, geen zorgen op de snelweg. De aanpassing voor mij was, dat je het gaspedaal echt moet strelen i.p.v. indrukken zoals bij m'n eigen wagen.

Persoonlijk zou ik een beginnend rijder, tussen de 70 en 90pk aanbevelen. Lager vergt meer nadenken in welke versnelling je nu net moet zitten om te kunnen accelereren, en hoger, veroorzaakt ook weer gevaren, door het té snel accelereren.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beginnende bestuurders hebben vaak problemen met het schakelen. Een auto met minder PK's is minder 'nerveus' en zou het schakelprobleem van beginnelingen wat kunnen verhelpen.

Een tweede punt is dat men 'de kat niet bij de melk moet zetten'. Een auto met veel PK's trekt sneller op en men kan er sneller mee rijden etc... Maar beginnende bestuurders hebben niet altijd de nodige ervaring om snel te kunnen optrekken enz. Er gebeuren al zo veel ongevallen met beginnende bestuurders.

Dus beweren dat het 'levensgevaarlijk' is als men beginnende bestuurders met een auto met weinig pk's laat rijden is misschien toch iets overdreven.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Bericht door Inazuma »

ikke schreef: Koop iets met zo weinig mogelijk pk's dat toch nog redelijk vlot 120 haalt.
Jozef schreef: Ik vind dat je een levensgevaarlijk advies geeft aan een beginnelinge, door haar aan te raden een auto "met zo weinig mogelijk pk's" te kopen.
Heb je de tarieven voor beginnende bestuurders al eens gezien, zelfs gewoon in BA :?:
Daar val je steil van achterover :!:
En die premies worden berekend op basis van het vermogen icm het risico beginnend bestuurder.


Overigens doe ik niet mee aan de opgeklopte PK-race.
Een (kleinere) auto met 60-70 pK komt er net zo goed - een vermogen dat tegenwoordig trouwens uit een 1L motortje komt.

En wat heet tegenwoordig kleiner ... alle kleine auto's zijn de laatste 10 jaar een categorie gegroeid - zo veel dat zowat alle fabrikanten een "nieuwe" categorie onder de kleine wagens geplaatst hebben.


Een krachtige motor zal beginnende bestuurders eerder in problemen brengen dan hen uit de problemen halen.


Rekenen op een overschot aan vermogen om dat te gaan gebruiken om hen uit een penibele situatie te halen, is een rijstijl die beginnende bestuurders beter niet hanteren.
Dat vermogen gebruiken betekent namelijk ook sneller gaan rijden.
Gaat het dan toch mis - het zijn uiteindelijk nog altijd beginnende bestuurders met beperkte rijervaring - zijn de gevolgen nog een pak erger ...
Zorgen dat ze niet in dergelijke penibele situaties terechtkomen, is dé boodschap.


Met een wat minder krachtige motor leert men net met de (vermogens) beperkingen van het voertuig om te gaan, en weet men dat men niet moet proberen mee te doen met de zowat algemene "ik kan me er nog net voorgooien"-trend die met een PK-brakertje toch zo gemakkelijk hanteerbaar is.

Het leert beginnende bestuurders ook te rijden in een aan de snelheid en rijomstandigheden aangepaste versnelling, ipv het gas maar wat in te drukken en te rekenen op een hoop kelderkoppel en excessief vermogen.



Mijn huidige wagen heeft de lichtste motor die er voor dat model te krijgen is - 110 pK. Tegenwoordig om mee te lachen in dat segment ...
Nochtans is die absoluut niet ondergemotoriseerd - de rest van het gamma is domweg òvergemotoriseerd.

Mijn vorige, kleinere wagentje had 75 pK en ging meer dan vlotjes genoeg voor de huidige verkeerssituaties.


Mijn volgende auto heeft best mogelijk 20 pK ... of 50 als ik me laat gaan :lol:


Natuurlijk zijn 200+ PK veel leuker.
Alleen ... voor de leut moet je niet meer op de openbare weg zijn .
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik denk dat er hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

Ik ga niet aanraden om een beginneling meteen met een Bugatti Veyron met 1.000 PK te laten rijden. Het beheersen van zo een krachtbron vergt vaardigheden waar zelfs de doorsnee ervaren bestuurder niet over beschikt.

Maar ik heb destijds met een Mercedes-Benz W123-200D gereden met een leeggewicht van 1.300 kg en 55 PK. Ik kan jullie verzekeren dat zo een slak levensgevaarlijk is voor een beginneling, en zelfs voor een ervaren bestuurder niet veilig is met specificaties als van 0 tot 100 km/h in 60 seconden. Jazeker, hij haalde uiteindelijk wel een topsnelheid van 130 km/h, maar zelfs op een autosnelweg haalde hij in bergop hooguit 80 km/h (en jawel, hij was in uitstekende staat). Er staan nog altijd dergelijke wagens te koop.

Als je één van die wegpiraten bent die van rijstrook verandert zonder zich van het achteropkomend verkeer iets aan te trekken, en die tegen 120 km/h een wagen inhaalt die tegen 119 km/h rijdt, dan heb je natuurlijk geen acceleratievermogen nodig.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:Er staan nog altijd dergelijke wagens te koop.
Dat klopt, en die worden gekocht door liefhebbers die er een O(ldtimer) nummerplaat aan bevestigen, niet aan jongeren die leren rijden.
Die kopen zich dan liever een kleiner, handiger en vooral fiscaal voordeliger wagentje met 55 pk, iets wat tegenwoordig perfect gehaald wordt uit een 1 liter benzine of een 1.3 diesel.

Voor de rest kan ik Inazuma enkel maar bijtreden; ik rij zelf met een middenklasser met 90 pk, dat is zeker geen sportwagen maar ik kan overal mee.

Waarom zou een beginnend chauffeur dan niet met een kleine, minder sterk gemotoriseerde wagen mogen rijden?

Misschien kijk je best eens op websites over ongevallen (met foto's), daar zie je wat er gebeurt met jongeren die rondkoersen met auto's met veel vermogen...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ xantingo:

Je praat naast de kwestie.

Met het voorbeeld van een Bugatti Veyron bedoelde ik niet alleen die specifieke auto. Ik ben het er volledig mee eens dat je een beginneling geen wagen moet aanraden die over zoveel vermogen beschikt, dat hij de indruk heeft dat hij daarmee altijd wel een ongeval zal kunnen vermijden.

Maar er zijn op de tweedehandsmarkt beslist nog voertuigen te koop die geenszins in aanmerking komen als oldtimer, maar ronduit te weinig vermogen hebben (of wat er nog van overblijft in de staat waarin ze verkeren) om er veilig mee te rijden.

Geen probleem dus met een beperkte motorisatie, maar wel met het zoeken naar "zo weinig mogelijk pk's". Als dat de bedoeling is, trek dan bij een benzinemotor gewoon een paar bougiekabels los.
Je schreef:Misschien kijk je best eens op websites over ongevallen (met foto's), daar zie je wat er gebeurt met jongeren die rondkoersen met auto's met veel vermogen...
Hoeveel van die jongeren zijn er tegen 250 km/h op een boom of een paal gereden? Vrijwel geen enkele.

Ze hebben dikwijls sneller dan veilig is gereden: ze reden 120 km/h waar 90 km/h al te veel was, of 90 km/h waar 60 km/h al te veel was, of zelfs maar 60 km/h waar 30 km/h al te veel was. Ze misten die bocht, waar een snelheidsbord van 70 km/h hen misleid heeft, omdat je er zelfs nog niet tegen 50 km/h door kunt. Maar die snelheden kun je met elke auto halen.

Het enige verschil is dat je er met een onopvallende bestuurder en auto geen etiket kunt opkleven. Dat kun je wel in het tegenovergestelde geval: "Het was een auto met 150 pk". Exact dezelfde onzin als "het was een vrouw", "het was een allochtoon", en ga zo maar verder. Want net vóór het ongeval ontwikkelde die motor misschien 40 pk, ongeacht of zijn maximum vermogen nu 75 pk was of 1.000 pk.

Om dat nog maar te zwijgen van alle andere factoren die meegespeeld hebben: alcohol, drugs, vermoeidheid, indruk maken op de passagiers, enz.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Maar die snelheden kun je met elke auto halen.
Voilà, we zijn er al...

De snelheden die je nog mag rijden (buiten Duitsland, maar voor hoe lang nog) , haal je al met de minste motorisatie die je tegenwoordig in een automodel tegenkomt .

Want net vóór het ongeval ontwikkelde die motor misschien 40 pk, ongeacht of zijn maximum vermogen nu 75 pk was of 1.000 pk.
Je bevestigt nogmaals wat ik al schreef ;)

Ondanks die 100, 150 , 250, of meer PKs rij je doorgaans met slechts een fraktie van dat vermogen - een fraktie die je ook haalt uit een motortje met 60-70 PK ...


Het % bestuurders hier op het forum (of eender waar) dat daadwerkelijk ten volle met 100 PK in een compacte personenwagen (genre Golf, C4, Corolla/Auris / 307 / Focus ...) overweg kan, is trouwens gegarandeerd minimaal ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:
Jozef schreef:Maar die snelheden kun je met elke auto halen.
Voilà, we zijn er al...

De snelheden die je nog mag rijden (buiten Duitsland, maar voor hoe lang nog)
Nog héél lang, mijn beste vriend, geloof dat gerust van mij. Er hebben al zo dikwijls drukkingsgroepen geprobeerd om er een absolute maximum snelheid in te voeren, maar telkens hebben ze ruimschoots bot gevangen. Niet alleen omdat de Duitse autoindustrie snelle wagens produceert (waarbij de meeste vrijwillig beperkt zijn tot 250 km/h om de groenen tegemoet te komen, hoewel ze véél sneller zouden kunnen), of omdat Angela Merkel het niet zou zien zitten om tegen 120 km/h van München naar Berlin te rijden.
Jozef schreef:Want net vóór het ongeval ontwikkelde die motor misschien 40 pk, ongeacht of zijn maximum vermogen nu 75 pk was of 1.000 pk.
Je bevestigt nogmaals wat ik al schreef ;)

Ondanks die 100, 150 , 250, of meer PKs rij je doorgaans met slechts een fraktie van dat vermogen - een fraktie die je ook haalt uit een motortje met 60-70 PK ...
"Doorgaans", inderdaad, Maar als het eens nodig is voor de veiligheid, is die door jou geciteerde 20 pk ruim onvoldoende. En een motor met 60 à 70 pk is nu niet bepaald een motor met "zo weinig mogelijk pk's". Hoewel dat natuurlijk afhangt van de wagen. Iedereen was het er over eens dat een Mercedes-Benz S-klasse van de W126-reeks met een maximum vermogen van 156 pk ruimschoots ondergemotoriseerd was. Ze staan courant in de Mercedes-werkplaatsen voor een herstelling of vervanging van de motor.
Het % bestuurders hier op het forum (of eender waar) dat daadwerkelijk ten volle met 100 PK in een compacte personenwagen (genre Golf, C4, Corolla/Auris / 307 / Focus ...) overweg kan, is trouwens gegarandeerd minimaal ...
Je citeert een Golf. Wel, mijn echtgenote heeft twee wagens die van de Golf afgeleid zijn: een Bora GTI van 6 jaar oud met 1,9 liter en 115 pk, en een Touran van 1 jaar oud met 1,9 liter en 105 pk (allebei diesels). Het verschil is enorm. De Bora is een vlotte wagen, waarmee je gerust in 4de versnelling tot 120 km/h kan optrekken en dan meteen in 6de versnellig schakelen. De Touran is een kalf, dat ik moet besturen alsof het een vrachtwagen was om er niet mee te verongelukken. Met zijn veel kortere overbrengingsverhouding breng je tussen 0 en 100 km/h je tijd door om van 1ste versnelling naar 2de, 3de, 4de, 5de en 6de te schakelen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: En een motor met 60 à 70 pk is nu niet bepaald een motor met "zo weinig mogelijk pk's".
Buiten in de allerkleinste Europese wagentjes, wordt het al zoeken om nog minder vermogen te vinden dan 60 pK .

http://www.autogids.be/vn.cfm?type=multi


Onder de 50 pK vind je alleen nog 2 smartjes - en die gaan er dankzij hun beperkt gewicht ook nog vlot genoeg vandoor ondanks hun beperkt vermogen.

Tot 55 pk vind je 8 bijkomende wagentjes - waarvan er 3 dezelfde zijn (Aygo / C1 / 107).
Tot 59 pk komt er daar 1 bij.

Totaal amper 12 wagentjes die op de huidige markt nog verkrijbaar zijn onder de 60 pK...

Daaronder een identieke drieling, 2 modellen op dezelfde basis met een ander smoeltje (Daihatsu).


Op de tweedehandsmarkt is er uiteraard nog wel wat meer te vinden onder die 60 pk, maar doorgaans ook met een lager gewicht dan de huidige modellen.
Hoe recenter men de wagen kiest, hoe kleiner het aanbod aan vermogens onder de 60 pk zal worden.


Een beginnende bestuurder zie ik ook nog niet naar een regelrechte oldtimer stappen - al was mijn eerste auto (ééntje van 1978, dat zou al een flinke oldtimer zijn nu) met 75 pk nooit te traag, en toen mocht je nog 90 op de buitenwegen .


Een Mercedes S-klasse ... een slagschip dat eerder in de categorie vrachtwagens valt maar waarmee natuurlijk niemand zo wil rijden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:@ xantingo:

Je praat naast de kwestie.

Hoeveel van die jongeren zijn er tegen 250 km/h op een boom of een paal gereden? Vrijwel geen enkele.
Zie je wel dat ze niet te veel vermogen nodig hebben; om te snel door een bocht te gaan heb je geen vermogen nodig, dat kan ik ook met een Volkswagen Kever met 34 pk.

Jozef schreef: Het enige verschil is dat je er met een onopvallende bestuurder en auto geen etiket kunt opkleven. Dat kun je wel in het tegenovergestelde geval: "Het was een auto met 150 pk". Exact dezelfde onzin als "het was een vrouw", "het was een allochtoon", en ga zo maar verder. Want net vóór het ongeval ontwikkelde die motor misschien 40 pk, ongeacht of zijn maximum vermogen nu 75 pk was of 1.000 pk.

Om dat nog maar te zwijgen van alle andere factoren die meegespeeld hebben: alcohol, drugs, vermoeidheid, indruk maken op de passagiers, enz.
Inderdaad, waarom dan het risico nog vergroten door die mensen een wagen mee te geven waarin de kracht nog moeilijker te beheersen is?

Mijn eerste wagen (22 jaar geleden) had 66 pk, en dat was voldoende. Waarom zou dat nu dan te weinig zijn?
Met al de snelheidsremmers en -beperkingen die er tegenwoordig zijn, en met de steeds toenemende verkeersdrukte heb je zelfs als ervaren chauffeur niet veel lol meer in een sterke wagen.

En denk eens aan het volgende: Herinner je je nog de Triumph Spitfire? In mijn ogen was dat een fantastisch sportwagentje. Toch had die slechts 63 pk. Of de eerste Golf GTI uit 1978. In die tijd een "bom". 110 pk. Of de legendarische BMW 2002 uit de jaren 70. 100 pk. Dat waren toen "sportieve auto's".
Jan met de pet reed in die tijd met een Golf diesel, 54 pk. Of een Opel Kadett diesel, 54 pk. Een Golf GTD was al sportiever, 70 pk.

En dan ga jij nu beweren dat 60 pk niet genoeg zou zijn om te leren rijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:En dan ga jij nu beweren dat 60 pk niet genoeg zou zijn om te leren rijden?
Waar heb ik dat beweerd?
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Heel deze discussie is nogal hol omdat er over vermogen wordt gesproken, men zou beter over vermogen/gewicht spreken.

Een heel populaire wagen als de VW Golf is tweedehands nog gemakkelijk te vinden met een 68 pk motor (de SDI). Deze zit dan wel in een wagen van om en bij de 1300 kg, voor de eenvoud ga ik uit van 1pk per 20 kg.
Persoonlijk rij ik met een wagen van 130 pk en 1300 kg, dat is al een mooiere 1 pk per 10 kg.

Als ik hier dan mensen zie stellen dat er vroeger kan gereden worden met wagens van 50 à 70 pk dan vergeten deze erbij te vertellen dat deze wagens veel lichter waren dan de huidige wagens. De eerste golfjes GTI wogen amper 900 kg, deze zijn nu 50% zwaarder en hebben inderdaad ook ongeveer 50% meer vermogen gekregen.

Het hele punt ging erom dat er werd aangeraden om met zo weinig mogelijk pk's te rijden, dit is fout. Men moet met voldoende pk's rijden. Voldoende pk's om vlot weg te komen en eventueel een vakantie naar de bergen (heuvels) comfortabel te kunnen nemen.

Met een wagen met te weinig vermogen ga je constant op de limiet van de motor moeten rijden, weinig bevorderlijk voor de auto en het milieu, maar nog minder voor de rijvaardigheden van de chauffeur. Als hij later een wagen onder zijn voeten krijgt met meer vermogen zit deze manier van rijden er nog steeds in.

Verder is er nog het aspect van de wagen, sommige wagens nodigen uit tot een rustiger rijgedrag, niet omdat ze te weinig vermogen hebben, gewoon door de manier waarop ze zijn opgezet. Sommige kleine lichte wagentjes hebben een agressief, sportief interieur. Hier wordt dikwijls te snel mee gereden. Niet zelden hebben ze relatief goede rijeigenschappen die echter niet geschikt zijn voor een beginnende chauffeur.
Ik geef een voorbeeld. Een kleine wagen die op de baan plakt als een magneet maar zonder veel verwittiging uitbreekt is voor een beginnend chauffeur levensgevaarlijk. Mijn huidige wagen heeft een eerder matige wegligging maar laat lang op voorhand weten dat je in de buurt van de limiet komt. Zelfs al heeft die dan 130 pk, hij gaat je dus tegen jezelf beschermen. Dit zijn kwaliteiten die ik waardeer in een wagen. Ik leer mijn vrouw met deze wagen rijden en heb haar al laten voelen wat dit betekent (op een privéterrein).

Conclusie:

Ga voor een wagen met voldoende vermogen, ergens in het middensegment van het model, ergens rond de 1 pk / 10 kg lijkt mij een goed gemiddelde. Ga echter vooral voor een rustige, niet sportief of agressief getunede wagen.

Na veel oefenen maak je dan voor jezelf uit wat je het interessantste vindt, veel of minder vermogen. Ikzelf verkies de grote vermogens, maar ik heb dan ook ondertussen al 19 jaar mijn rijbewijs en heb meer dan 1 000 000 km ervaring.
Mijn volgende wagen is trouwens ééntje met 175 pk (firmawagen die op me staat te wachten :D ), van dat soort wat Jozef al vernoemde, een Duitser die vrijwillig werd beperkt tot 250 km/u. Zijn wegligging is perfect en hij zal zonder verwittigen bijten als je over de limiet gaat, niet voor een beginner dus.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef schreef:
xantingo schreef:En dan ga jij nu beweren dat 60 pk niet genoeg zou zijn om te leren rijden?
Waar heb ik dat beweerd?
Jozef schreef:Maar ik heb destijds met een Mercedes-Benz W123-200D gereden met een leeggewicht van 1.300 kg en 55 PK. Ik kan jullie verzekeren dat zo een slak levensgevaarlijk is voor een beginneling, en zelfs voor een ervaren bestuurder niet veilig is met specificaties als van 0 tot 100 km/h in 60 seconden. Jazeker, hij haalde uiteindelijk wel een topsnelheid van 130 km/h, maar zelfs op een autosnelweg haalde hij in bergop hooguit 80 km/h (en jawel, hij was in uitstekende staat).
Is het verschil tussen 55 en 60 pk dan zo groot?
Plaats reactie