Model 2: mag ik alleen examen gaan doen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Pandora

Model 2: mag ik alleen examen gaan doen?

Bericht door Pandora »

Ik heb een vraag over de rijbewijs praktijk examen.

IK heb rijbewijs praktijkcursus gevolgd bij een rijschool. Dat was model.2. (18 uur les)

Ik heb mijn staje gedaan, in de laatste week van die 6 maanden heb ik mijn praktijkexamen gedaan maar niet geslaagd.

Dan ging ik naar gemeentehuis en veranderd ik mijn voorlopig rijbewijs met een "Attest van afgifte van een voorlopig rijbewijs -Bijlage 4-".

De vrouw bij de gemeente zei dat ik niet meer alleen mag rijden, maar voor de 2de praktijkexamen mag ik naar de examencemtrum alleen rijden en met mijn eigen auto examen doen.

Tot hier alles is normal, denk ik.

Maar toen ik belde naar examencentrum, zeiden ze dat ik alleen met de rijschool's auto en met een leraar mag examen doen, maar niet met mijn auto....

Ik weet niet waarom? Ik heb durend de 6 maanden alleen gereden. Ik wil met mijn auto examen doen. Ik heb zoveel betaald voor mijn cursus (ongeveer 1100.euro) en wil ik niet meer betalen voor elke begeleiding 95.Euro...(de eerste begeleiding was gratis)

Wat denken jullie erover ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Pandora,
Hetgeen wat de vrouw je op de gemeente verteld heeft is iets wat niet kan.

Er mag nooit iemand alleen een examen doen ofwel heb je een instructeur nodig ofwel een begeleider maar alleen zit er in geen geval in!

Met een model 2 ben je verplicht om met de rijschool op examen te gaan.
En ook met een bijlage 4 moet je met de rijschool op examen gaan.

De enige mannier om het zonder de rijschool te doen was van model veranderen
BV. Van model 2 naar model 1 maar dat kan alleen maar als je voorlopig rijbewijs nog geldig is en dan moet je een begeleider hebben.
Ik denk dat het van jou niet meer geldig is dus vrees ik dat je met de rijschool je examen zal moeten doen.

Er zal nog wel een moderator on line komen die er misschien meer over weet, ondertussen kun je hiernaast onder de links eens gaan kijken. Klik daar op veel gestelde vragen i.v.m. het rijbewijs en er zal wel het een of ander duidelijk worden.

Hoe dan ook ik wens je veel sucses.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Pandora

Juist!

Bericht door Pandora »

Benny Stinkens schreef: Beste Pandora,
Hetgeen wat de vrouw je op de gemeente verteld heeft is iets wat niet kan.

Er mag nooit iemand alleen een examen doen ofwel heb je een instructeur nodig ofwel een begeleider maar alleen zit er in geen geval in!

Met een model 2 ben je verplicht om met de rijschool op examen te gaan.
En ook met een bijlage 4 moet je met de rijschool op examen gaan.

De enige mannier om het zonder de rijschool te doen was van model veranderen
BV. Van model 2 naar model 1 maar dat kan alleen maar als je voorlopig rijbewijs nog geldig is en dan moet je een begeleider hebben.
Ik denk dat het van jou niet meer geldig is dus vrees ik dat je met de rijschool je examen zal moeten doen.

Er zal nog wel een moderator on line komen die er misschien meer over weet, ondertussen kun je hiernaast onder de links eens gaan kijken. Klik daar op veel gestelde vragen i.v.m. het rijbewijs en er zal wel het een of ander duidelijk worden.

Hoe dan ook ik wens je veel sucses.

Beste Mr.Stinkens

Alles wat uw gezegd is juist.

Ik ben net gekomen van de Gemeentehuis en de vrouw (andere vrouw) heeft dezelfde dingen gezegd.

Mijn Vlaams is niet perfect maar die mensen bij de rijschool en bij de gemeente zeggen bijna niks. Ik leer iets na de tijd is over!

Ik heb aan de rijschool zoveel bedrag betaald maar ze vragen nog meer! Dat moest voor 3 keer praktijkexamen gratis zijn!

En wat zal ik doen? Mijn geld en tijd zijn naar de Stratosfer gevlucht, denk ik....
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vrees dat je in geen enkele rijschool ooit een gratis examen kunt krijgen, want zij moeten natuurlijk ook hun kosten verantwoorden.

Een examen betekent namelijk dat je leraar er ook ongeveer 2 uren rijd moet insteken om je volledig te begeleiden. De leraar wordt per uur betaald en als je daar de sociale lasten, benzine, verzekering, enz moet bijtellen kom je makkelijk aan een bedrag van €95.

Natuurlijk is het voor diegene die het moet neertellen veel geld en zeker als je alles bij elkaar telt vanaf theorie t.e.m. de praktijk en je examen dan kost het al gauw een klein fortuin.

Wat ik wel spijtig vind, is dat je blijkbaar weinig informatie hebt gehad, want juist omdat het zoveel kost vind ik zeker dat het hun plicht is om kwaliteit te leveren, niet alleen in de lessen maar ook in de informatie

Ik hoop toch dat je de moed niet laat zakken want het zou nu toch maar al te spijtig zijn om zover te geraken en dan op te geven.
Dus raap je moed bij elkaar en ga ervoor, je zult zien eenmaal je, je rijbewijs hebt zul je de financiële last en de slechte herinneringen snel vergeten.

Ik hoop dat ik binnenkort hier op het forum mag lezen dat je ervoor gegaan bent en geslaagd.

Veel succes
Benny
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
virginie

rijbewijs brommer

Bericht door virginie »

ja, ik zit dan met hetzefde probleem, ik ben een papier gaan afhalen op het gemeentehuis, het zelfde attest maar dan voor een A3.
Ik heb dit gekregen omdat mijn jaar, met een voorlopig rijbewijs, gedaan was.
is het dan juist dat ik met dat attest de toelating heb om nog mijn praktisch examen te gaan afleggen?
Plaats reactie