A3 rijbewijs en klasse B 50cc ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Jeroen1337

A3 rijbewijs en klasse B 50cc ?

Bericht door Jeroen1337 »

Hallo,

Ik ben van plan een Aprilia RS50 te kopen aangezien deze niet op een echte scooter / booster lijkt maar meer op een moto.

Het is namelijk wel zo dat hij niet zo snel rijdt als een moto.

Foto : http://www.getyourrideon.com/images/bikes/rs50.jpg

Technische Info : http://nl.aprilia.com/modelli/road/techinfo.asp?id=119

45Km / uur dus is dit toegelaten ?

Nog even iets anders... Ik ben nu 15 jaar en 8 maanden dus ik ga bijna mijn theorie examen doen (in september), maar nu is mijn vraag of, als ik mijn theorie-examen succesvol afleg, ik een voorlopig rijbewijs krijg waarmee ik ook met deze booster mag rijden ?

Het Beste,
- Jeroen
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Het doet er niet toe hoe iets eruit ziet.
De technische specificaties zeggen dat het een bromfiets is, dus dan is het een bromfiets en mag je er mee rijden met een rijbewijs A3.
Type
bromfiets (45 km/h)
...
Cilinderinhoud
49,9 cm³
Indien je succesvol je theorie examen hebt afgelegd, zal je eerst en vooral nog moeten wachten tot je 16 bent om je voorlopig rijbewijs te krijgen.
Eens je dat hebt, mag je met bovenstaande Aprilia rijden.
Jeroen1337

Bericht door Jeroen1337 »

Mag ik niet op een beschermde plaats ermee rond rijden ? En ik kan mijn praktisch examen maar afleggen als ik 16 ben, correct, maar daarvoor moet ik eerst een aprilia kopen en daarmee het examen afleggen of ?

Dank u zeer voor de hulp.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jeroen1337 schreef:Mag ik niet op een beschermde plaats ermee rond rijden ?
Hangt er vanaf wat jij een beschermde plaats noemt :?:

Op een prive terrein is het geen probleem want het verkeersreglement telt er niet.
Op een parking (warenhuis,fabriek enz...) moet je uitkijken want alhoewel het verkeersreglement er eigenlijk niet telt moet je toch nog steeds in het bezit zijn van je rijbewijs, verzekering enz... :!:
maar daarvoor moet ik eerst een aprilia kopen en daarmee het examen afleggen of ?
Als je een andere bromfiets hebt kan je daarmee ook examen afleggen of je kunt een rijschool zoeken waarmee je op examen kunt gaan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Hou er rekening mee dat de sportieve houding op dit soort bromfietsen het uitvoeren van de vereiste manoeuvres op het examen er niet gemakkelijker op maakt.
Plaats reactie