langs rechts kruisen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
John McClane

langs rechts kruisen

Bericht door John McClane »

Hallo,

Ik vraag mij af wat je moet doen als je (op het examen) bv. een fietser tegenkomt die links van de baan rijdt. In theorie moet je langs rechts kruisen, maar in dit geval gaat dat moeilijk of niet gaan. Moet je dan gewoon blijven stilstaan, of toch maar langs links kruisen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je bedoelt een fietser die een overtreding aan het begaan is?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Een fietser die links van de baan rijdt, rijdt meestal in de omgekeerde richting, dus kruis je die, zoals het hoort, rechts.

Een fietser die links van de baan rijdt, in jouw rijrichting, die kruis je niet, maar die haal je in.

In het eerste geval doet de fietser niets verkeerds.
En kan jij gewoon rechts kruisen.

In het tweede geval, zal de fietser, zoals Eugeen zei, een overtreding aan het begaan zijn. Maar in dat geval kruis je dus niet, maar haal je in.
John McClane

Bericht door John McClane »

Ja, ik bedoel een fietser die een overtreding begaat en dus aan de verkeerde kant van de baan rijdt (voor jou rechts van de baan en naar jou toe)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

John McClane schreef:Ja, ik bedoel een fietser die een overtreding begaat en dus aan de verkeerde kant van de baan rijdt (voor jou rechts van de baan en naar jou toe)
Dit is een zeer gevaarlijke situatie, nog afgezien van het feit dat links kruisen een overtreding van de 3de graad is (bijna de allerzwaarste dus). Want als jij ruim naar links uitwijkt voor die fietser (wat nodig is met dergelijke wegpiraten om een aanrijding te vermijden), en op dat ogenblik begeeft hij zich terug naar wat voor hem de rechter kant is, rijd je hem aan terwijl hij op zijn rechterhelft van de rijbaan rijdt en jij niet.

Niet doen dus. Uiterst rechts houden, zodat hij zich niet tussen je auto en de rand van de rijbaan kan wringen, en daarbij een kras van voor tot achter op jouw wagen maakt met zijn remgreep, en vervolgens vluchtmisdrijf pleegt; tijdig stoppen, en wachten tot de fietser verder rijdt.

Verwacht je aan geroep, gebrul, getier, scheldwoorden, gevloek, een opgestoken middenvinger, een gebalde vuist, en meer van dat soort, en prijs je gelukkig als hij niet op jouw voorruit spuwt. Dat is nu eenmaal zowat het hoogste communicatieniveau dat dergelijke lieden bereikt hebben.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: langs rechts kruisen

Bericht door Inazuma »

John McClane schreef: Ik vraag mij af wat je moet doen als je (op het examen) bv. een fietser tegenkomt die links van de baan rijdt.
Als tegenligger aan jouw kant van de rijbaan :?:
(voor jou rechts, voor de fietser links)

Stoppen :!:
Plaats reactie