Vraag omtrent begeleider

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
boswachter_007
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2007, 03:05

Vraag omtrent begeleider

Bericht door boswachter_007 »

Hey iedereen,

ik wist absoluut niet waar ik met mijn vraag heen moest, dus heb ik ze besloten om ze hier te plaatsen.
Mijn vriendin heeft onlangs haar een voorlopig rijbewijs behaald, en ze heeft geopteerd voor 36 maanden met begeleider. Ik heb nog geen acht jaar mijn rijbewijs, dus ben ik normaal gezien niet in staat om als begeleider te fungeren. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als ze me zouden betrappen als ik dat toch wé zou doen. Zouden ze mijn rijbewijs afnemen, of bestaat de kans dat mijn vriendin dan een tijdje niet meer mag rijden? Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Dank bij voorbaat,

Boswachter
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Kijk hier..

Dat zijn de gevolgen voor de chauffeur, welke op dat moment zonder geldig rijbewijs rond rijdt... Of er gevolgen zijn voor jou, weet ik niet.
Gast

Re: Vraag omtrent begeleider

Bericht door Gast »

boswachter_007 schreef:Hey iedereen,

ik wist absoluut niet waar ik met mijn vraag heen moest, dus heb ik ze besloten om ze hier te plaatsen.
Mijn vriendin heeft onlangs haar een voorlopig rijbewijs behaald, en ze heeft geopteerd voor 36 maanden met begeleider. Ik heb nog geen acht jaar mijn rijbewijs, dus ben ik normaal gezien niet in staat om als begeleider te fungeren. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als ze me zouden betrappen als ik dat toch wé zou doen. Zouden ze mijn rijbewijs afnemen, of bestaat de kans dat mijn vriendin dan een tijdje niet meer mag rijden? Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Dank bij voorbaat,

Boswachter
Ik denk dat je je rijbewijs maar 6 jaar moet hebben om begeleider te mogen zijn. Best eens checken op www.wegcode.be
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Vroeger was dat zo.
In de nieuwe wetgeving is het 8 jaar.
Koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B schreef: Artikel 3
...
De houder van het voorlopig rijbewijs B moet vergezeld zijn van een begeleider die aan de volgende voorwaarden voldoet :
...
b) hij moet sedert ten minste 8 jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt...
...
bron: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=119&node=hfdstII
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer

Artikel 32


Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.
boswachter_007 weet dat zijn vriendin geen rijbewijs heeft waar ze met hem als begeleider mag mee rijden.

Als hij in die omstandigheden een motorvoertuig toevertrouwt aan zijn vriendin, riskeert hij een boete van 550 tot 5.500 Euro (voor de opdeciemen moet je het boetebedrag dat in de wettekst staat vermenigvuldigen met 5,5).
Plaats reactie