nieuwe voorrang van rechts

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Scarface

nieuwe voorrang van rechts

Bericht door Scarface »

Hallo,

Ik heb een vraag ivm de nieuwe voorrang van rechts.
Stel dat je op een baan rijdt waar op een bepaald moment een weg van rechts op uitkomt. Een bestuurder A vanuit die weg wil links afslaan. Je moet hem voorrang verlenen, zelfs als hij gestopt is. Maar stel nu dat er op de baan waar jij op rijdt auto's aankomen vanuit de tegenovergestelde richting, waar A dus voorrang aan moet verlenen omdat ze voor hem van rechts komen.
Wat moet ik nu doen? Als ik stop om A voorrang te verlenen kan hij toch niet doorrijden omdat hij zelf voorrang moet geven aan mijn tegenliggers. Moet ik gewoon doorrijden of toch stoppen? Of (op het examen) even stoppen om duidelijk te maken dat ik wist dat ik voorrang moest verlenen? (Doorrijden lijkt mij het meest logische.)
En als één van mijn tegenliggers (B) nu ook links af wil slaan, in de straat van A, wat moet ik dan doen? In theorie moet iedereen nu voorrang geven aan iemand anders. Mag ik gewoon doorrijden? Of moet ik stoppen en eerst B en dan A laten doorrijden, veronderstellend dat er achter B geen wagens meer komen? (Dat lijkt mij de beste oplossing.) En in verband daarmee, nemen examinators het je kwalijk als je je voorrang afstaat (als je al dan niet zelf ook aan iemand anders voorrang moet verlenen zoals in dit laatste geval)?

Ik hoop dat het duidelijk is, en zoniet zal ik het proberen anders te verwoorden en te verduidelijken met een tekening =)

Alvast bedankt,

Scarface
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jij haalt deels dit probleem aan ?

Afbeelding

De bruine wagen moet voorrang geven aan de blauwe, maar deze moet op zijn beurt voorrang geven aan de groene. Meer info vind je hier, ik citeer even het stukje dat belangrijk is voor je:
GratisRijbewijsOnline.be schreef:Veroorzaak geen file
- Nadat de bruine auto (eerst trager gereden heeft en eventueel gestopt is) kan hij rustig doorrijden omdat de bestuurder van de blauwe auto, die rechtdoor wil rijden, (langer) moet blijven stilstaan om aan alle (groene) wagens die van rechts komen voorrang te verlenen.

- Als de bestuurder van de blauwe auto rechtsaf wilt slaan, heeft hij uiteraard voorrang.
Scarface schreef:En als één van mijn tegenliggers (B) nu ook links af wil slaan, in de straat van A, wat moet ik dan doen? In theorie moet iedereen nu voorrang geven aan iemand anders. Mag ik gewoon doorrijden? Of moet ik stoppen en eerst B en dan A laten doorrijden, veronderstellend dat er achter B geen wagens meer komen? (Dat lijkt mij de beste oplossing.)
Doodlopende situatie: Jij moet stoppen om voorrang te geven, wagen A moet je tegenligger voorrang geven, en wagen B moet jou voorrang geven. Als er maar 1 wagen van de andere kant komt, wagen B dus, zou ik deze voorlaten, en daarna A voorlaten. Zoals jij zegt dus. Maar als er een hele rij tegenliggers komt, zou ik eerder de neiging hebben om gewoon door te rijden, zoals hierboven aangegeven.
Scarface schreef:En in verband daarmee, nemen examinators het je kwalijk als je je voorrang afstaat (als je al dan niet zelf ook aan iemand anders voorrang moet verlenen zoals in dit laatste geval)?
Als je te vaak je voorrang afstaat, zal je hierover waarschijnlijk een opmerking krijgen. Maar in situaties als hierboven, zal hij het wel begrijpen veronderstel ik.

Zolang je maar niet zelf van rechts komt, en je voorrang absoluut niet wil nemen t.o.v. een van linkskomende wagen.
Scarface

Bericht door Scarface »

Oké, bedankt Rafael.

Nog even een vraagje als jullie het niet erg vinden:
Stel dat ik ik een straat rijd waar aan de rechterkant een heel lange ononderbroken rij auto's staat geparkeerd zodat je er nog maar heel nipt kan kruisen met een tegenligger. Ik moet tegenliggers voorrang geven want de hindernis ligt aan mijn kant. Maar wat als er tegenliggers blijven komen? Mag ik dan doorrijden en voorzichtig kruisen? Ik kan toch niet eeuwig blijven wachten?
En nog eentje: mag ik lichtsignalen geven met mijn faren om iemand duidelijk te maken dat hij bv. mag indraaien?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eerste vraag is een beetje een vreemde.

Ofwel kun je niet kruisen omdat de rijbaan te smal is. Dan moet je inderdaad blijven wachten, want de andere bestuurders hebben voorrang.

Ofwel is ze breed genoeg om te kruisen en dan moet je niet onnodig blijven wachten.

Eigenlijk is het tweede van toepassing, want als de straat niet breed genoeg zou geweest zijn, dan mochten die rij auto's daar niet geparkeerd staan.

Tweede vraag.

Hoe weet die bestuurder aan de andere kant dat jou spel met de lichten betekent dat hij mag verder rijden. Hij zou het ook anders kunnen interpreteren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Eigenlijk is het tweede van toepassing, want als de straat niet breed genoeg zou geweest zijn, dan mochten die rij auto's daar niet geparkeerd staan.
Waarom niet :?:

Je moet minimaal 3meter rijbaan vrij laten bij het parkeren
(als je al op de rijbaan mag staan, vaak is dat verboden)
Op 3m breedte kruis je niet met twee wagens.

Dus wachten achter de geparkeerde rij wagens.
Ook als die verkeerd geparkeerd staan trouwens.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Scarface schreef: En nog eentje: mag ik lichtsignalen geven met mijn faren om iemand duidelijk te maken dat hij bv. mag indraaien?
Iedereen doet het, maar er is geen greintje wettelijke basis voor.
Integendeel zelfs, knipperen met de grootlichten wijst op gevaar of de intentie in te halen :!:

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art33

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.



Er is ook geen enkele voorziening in de wegcode dat je kan verzaken aan de voorrang waar je die volgens de wegcode hebt.
Scarface

Bericht door Scarface »

eugeen schreef:Eerste vraag is een beetje een vreemde.

Ofwel kun je niet kruisen omdat de rijbaan te smal is. Dan moet je inderdaad blijven wachten, want de andere bestuurders hebben voorrang.

Ofwel is ze breed genoeg om te kruisen en dan moet je niet onnodig blijven wachten.

Eigenlijk is het tweede van toepassing, want als de straat niet breed genoeg zou geweest zijn, dan mochten die rij auto's daar niet geparkeerd staan.

Tweede vraag.

Hoe weet die bestuurder aan de andere kant dat jou spel met de lichten betekent dat hij mag verder rijden. Hij zou het ook anders kunnen interpreteren.
Dus als je mag kruisen mag je sowieso verder rijden? De examinator zal je geen fout aanrekenen, ook al moet je tegenligger daarom heel hard vertragen en hinder je hem eigenlijk?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Scarface schreef:Dus als je mag kruisen mag je sowieso verder rijden? De examinator zal je geen fout aanrekenen, ook al moet je tegenligger daarom heel hard vertragen en hinder je hem eigenlijk?
Als jullie voorzichtigheidshalve allebei wat moeten vertragen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Als het zo nipt wordt dat jullie centimeter per centimeter moeten verder rijden omdat er aan elke kant nog maar enkele centimeters over zijn, dan had je moeten wachten.

Bij twijfel: stop en blijf staan. Rijd de andere er dan tegen, dan is hij in principe aansprakelijk.
Scarface

Bericht door Scarface »

Jozef schreef:
Scarface schreef:Dus als je mag kruisen mag je sowieso verder rijden? De examinator zal je geen fout aanrekenen, ook al moet je tegenligger daarom heel hard vertragen en hinder je hem eigenlijk?
Als jullie voorzichtigheidshalve allebei wat moeten vertragen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Als het zo nipt wordt dat jullie centimeter per centimeter moeten verder rijden omdat er aan elke kant nog maar enkele centimeters over zijn, dan had je moeten wachten.

Bij twijfel: stop en blijf staan. Rijd de andere er dan tegen, dan is hij in principe aansprakelijk.

Oké, bedankt =)

En nog een (denk ik) laatste vraagje. Als je aan komt rijden voor een straat van rechts en je vertraagt om eventueel te kunnen stoppen om voorrang te verlenen, moet je vaak al heel hard vertragen of zelfs bijna stilstaan, afhankelijk van de straat. Maar ik heb me al verschillende dingen laten wijsmaken. Sommigen zeggen dat dat zo hoort, en anderen zeggen dat je een beetje moet vertragen en je voet al op de rem hebben zodat je eventueel heel hard kan afremmen als je dan voorrang moet geven. Maar wat is het beste? Mij lijkt het bijna overduidelijk het eerste (dus niet dat met de eventuele noodstop), of word je dan een fout aangerekend omdat je het verkeer achter je hindert?
Het lijkt misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik zie vaak mensen hinderlijk kijken als je telkens weer afremt voor een straat van rechts (niet dat je je daar iets van zou moeten aantrekken zolang je de regels volgt natuurlijk).
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Scarface schreef: Als je aan komt rijden voor een straat van rechts en je vertraagt om eventueel te kunnen stoppen om voorrang te verlenen, moet je vaak al heel hard vertragen of zelfs bijna stilstaan, afhankelijk van de straat.
Je snelheid bij het naderen van een kruispunt - en zeker waar je mogelijk voorrang moet verlenen - is afhankelijk van wat je kan zien.
Naargelang de afstand korter wordt, blijf je verder afremmen als je nog altijd niets of onvoldoende kan zien ...

Je moet altijd nog kunnen stoppen om indien nodig voorrang te verlenen, en dat stoppen doe je dan best niet door een noodstop, maar op een meer beschaafde manier.

Eigenlijk is een noodstop iets dat je enkel hoort nodig te hebben om fouten van anderen op te vangen - anders ben je zelf in de fout gegaan ...


Het lijkt misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik zie vaak mensen hinderlijk kijken als je telkens weer afremt voor een straat van rechts (niet dat je je daar iets van zou moeten aantrekken zolang je de regels volgt natuurlijk).
Dat is hun probleem, en je geeft er gelijk de juiste reactie aan : niets van aantrekken.

Er rijden een massa mensen rond die de voorrangsregels en -borden straal negeren , en aan wiens rijgedrag je niets ziet veranderen als ze een kruispunt naderen.
Een paar dagen geleden zat er zo nog één bijna in mijn koffer ...

Dat is het volkje dat je ook scheef bekijkt als je een kruispunt voorzichtig oprijdt ... wat zelfs verplicht is :

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Scarface,

Inazuma heeft het hier al zo goed uitgelegd, dat ik er eigenlijk niets kan aan toevoegen.

Ik kan jou alleen maar bevestigen dat je in het verkeer heel dikwijls weggebruikers zult ontmoeten die het jouw kwalijk nemen dat je het verkeersreglement naleeft en de nodige voorzichtigheid aan de dag legt. Rijd je bijvoorbeeld tegen 120 km/h op een autosnelweg op 10 meter achter je voorligger, dan zal deze zich er mogelijk aan ergeren dat je eigenlijk veel te weinig veiligheidsafstand houdt, terwijl je mogelijk achteraan een bumperklever zult hebben, die zich eraan ergert dat je niet nog dichter achter je voorligger gaat rijden.

Je gaat in het verkeer heel veel weggebruikers ontmoeten die zich niet aan het verkeersreglement willen houden en die niet veilig willen rijden, doch die het jou kwalijk nemen dat je dat wel doet.

Ik kan jou dan ook maar één raad geven: geef altijd en in alle omstandigheden absolute prioriteit aan de veiligheid, en laat je nooit van je stuk brengen door anderen die dat niet doen. Alleen zo breng je het er op termijn heelhuids vanaf. Doe je dat niet, dan weet je met zekerheid dat je ooit in een ongeval zult betrokken geraken. Het kan morgen zijn, of over 5 jaar, maar ooit loopt het mis.

Het is misschien niet vanzelfsprekend om te beseffen dat jij, als jonge bestuurder, door het naleven van het verkeersreglement en het toepassen van een anticiperend en defensief rijgedrag, heel wat beter rijdt dan velen die al tientallen jaren een rijbewijs op zak hebben. Toch is dat zo: leeftijd en jaren rijervaring zijn geen garantie voor veilig verkeersgedrag.

Wat de voorrang van rechts betreft, zou ik je het pivoteren van de rechter voet van het gaspedaal naar het rempedaal willen aanbevelen. In plaats van de rechter voet op te heffen van het gaspedaal en neer te zetten om het rempedaal in te drukken, plaats je je hiel zodanig tussen het gas- en rempedaal, dat je je hiel niet moet verplaatsen om van het gaspedaal over te gaan naar het rempedaal. Je rechter voet scharniert om zijn hiel, die je niet van plaats verandert.

De eerste week kost je dat wat krampen, maar daarna ben je het gewoon. En daardoor win je kostbare tijd als je moet overgaan van gasgeven naar remmen.

Heel veel veilige kilometers toegewenst!
Scarface

Bericht door Scarface »

Oké, bedankt voor de toelichting.
En ik zal zeker en vast dat pivoteren eens proberen, maar dan wel na het examen :p
Plaats reactie