2 vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kriske

2 vraagjes

Bericht door Kriske »

Ik heb nog 2 vraagjes :

- Als je tijdens het examen gevraagd word om te keren in een straat en je rijdt in 3e of 2e, moet je dan in 1e overschakelen, mij lijkt dat het beste

- Als je in 3e of in 4e eventueel rijdt en je nadert een verkeersdrempel, dan is het meestal het best om die in 2e te overrijden dacht ik, maar ik schakel dan naar 2e net voor de drempel en hou men koppeling ingedrukt tot op de drempel. Is dit goed of moet je voor de drempel al in 2e zitten zodat je niet moet ontkoppelen op de drempel.

Wat ik mij vooral afvraag is wanneer wel / niet je mag ontkoppelen, vroeger deed ik dit zeer vaak, op kruispunten, rotondes enzo, maar ondertussen ondervonden en gelezen dat dit niet juist is. Nu ben ik nogal bang voor het examen dat dit er zal voor zorgen dat ik niet geslaagd zal zijn

Alvast merci!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 2 vraagjes

Bericht door Rafael »

Kriske schreef:Ik heb nog 2 vraagjes :

- Als je tijdens het examen gevraagd word om te keren in een straat en je rijdt in 3e of 2e, moet je dan in 1e overschakelen, mij lijkt dat het beste
De versnelling waarin je het doet, zal de examinator weinig uitmaken veronderstel ik, als je het maar vlot doet, en zonder schokken/stilvallen. Als je wat "pech" hebt met tegenliggers, moet je toch terugschakelen naar 1ste, om opnieuw te vertrekken. Voornamelijk zal je dus 1ste en de achteruit versnelling nodig hebben.
Kriske schreef:- Als je in 3e of in 4e eventueel rijdt en je nadert een verkeersdrempel, dan is het meestal het best om die in 2e te overrijden dacht ik, maar ik schakel dan naar 2e net voor de drempel en hou men koppeling ingedrukt tot op de drempel. Is dit goed of moet je voor de drempel al in 2e zitten zodat je niet moet ontkoppelen op de drempel.
Je remt af voor de verkeersdrempel, en je schakelt terug naar 2de. Voor je de verkeersdrempel oprijdt, heb je geen voet meer op het ontkoppelingspedaal. Meer info i.v.m. correct terugschakelen/afremmen kan je hier lezen.
Kriske schreef:Wat ik mij vooral afvraag is wanneer wel / niet je mag ontkoppelen, vroeger deed ik dit zeer vaak, op kruispunten, rotondes enzo, maar ondertussen ondervonden en gelezen dat dit niet juist is. Nu ben ik nogal bang voor het examen dat dit er zal voor zorgen dat ik niet geslaagd zal zijn

Alvast merci!
Goed zo, veel jongeren zitten met dat probleem, goed dat je al ondervonden hebt dat dit niet de correcte manier is, en dit tot ongewenste resultaten kan leiden. (Of lijden in dat geval ;-) )

Veel succes met je examen, laat je hier weten hoe het gegaan was?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Kriske schreef: Als je tijdens het examen gevraagd word om te keren in een straat en je rijdt in 3e of 2e, moet je dan in 1e overschakelen, mij lijkt dat het beste
Inderdaad. Maneuvers voer je uit in 1ste versnelling of in achteruit. Je voert die voorzichtigheidshalve immers altijd tegen zeer lage snelheid uit, zodat je de tijd hebt om ze nauwkeurig uit te voeren, en je auto geen meter korter wordt als je eens een foutje maakt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 vraagjes

Bericht door Inazuma »

Kriske schreef:Is dit goed of moet je voor de drempel al in 2e zitten zodat je niet moet ontkoppelen op de drempel.
Je moet het eens proberen, maar je rijdt comfortabeler over een sinus(golf)vormige drempel / verhoogd kruispunt als je wat gas geeft (versnelt dus) vlak voor het opgaande én op het dalende deel.

Geen gaaaaz planché uiteraard, maar gewoon een tikje gas bijgeven.

Remmen / vertragen terwjl je een verhoging op- of afrijdt versterkt enkel het effect van de drempel.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 12 jul 2007, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 2 vraagjes

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Remmen / vertragen terwjl je een verhoging op- of afrijdt versterkt enkel het effect van de drempel.
Dat is logisch. Tijdens het remmen verplaatst het gewicht van de auto zich naar voor, zodat de veren dan al gedeeltelijk samengedrukt zijn en niet veel meer kunnen opvangen.
Plaats reactie