Buitenspiegels en ontkoppeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jolien

Buitenspiegels en ontkoppeling

Bericht door Jolien »

Goeiedag

Ik heb in de periode september-oktober 2005 20u rijles gevolgd en in paasvakantie 2006 praktijkexamen gedaan waarvoor ik gebuisd was. Enkele dagen later was mijn voorlopig rijbewijs verlopen en door studies enzo pas dit jaar opnieuw begonnen. Heb al veel met mijn vader en broer gereden en vorige week 2u rijles gevolgd, vooral voor het parkeren en het keren omdat ik dit nog niet had geleerd (ik heb dit tussen paaltjes geleerd). Het parkeren en keren ging goed, en mits nog wat oefenen zal dat geen probleem zijn. Ik heb wel enkele opmerkingen gekregen, vooral dat ik mijn koppeling te vaak induw. Bvb bij een kruispunt of op een rondpunt. Ik rij thuis met een benzine. Wanneer mag ik mijn koppeling al of niet induwen? En bij het remmen, moet je dan altijd koppeling induwen? Ik dacht dat het rijden al redelijk vlot ging, maar door die commentaren zie ik het veel minder zitten.

Nog een vraagje, hoe moeten de buitenspiegels nu eigenlijk staan? Ik dacht dat je deurklink in de rechteronderhoek moest en bij de rechtste ook deurklink passagier en de linkeronderhoek. Maar ik heb ondervonden dat ik bij het parkeren de stoeprand niet kan zien zo. Hoe moet ik dan de spiegels juist zetten (als er geen stoep te zien is bvb)

Alvast hartelijk dank
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Buitenspiegels en ontkoppeling

Bericht door Rafael »

Jolien schreef:Goeiedag

Ik heb in de periode september-oktober 2005 20u rijles gevolgd en in paasvakantie 2006 praktijkexamen gedaan waarvoor ik gebuisd was. Enkele dagen later was mijn voorlopig rijbewijs verlopen en door studies enzo pas dit jaar opnieuw begonnen. Heb al veel met mijn vader en broer gereden en vorige week 2u rijles gevolgd, vooral voor het parkeren en het keren omdat ik dit nog niet had geleerd (ik heb dit tussen paaltjes geleerd). Het parkeren en keren ging goed, en mits nog wat oefenen zal dat geen probleem zijn. Ik heb wel enkele opmerkingen gekregen, vooral dat ik mijn koppeling te vaak induw. Bvb bij een kruispunt of op een rondpunt. Ik rij thuis met een benzine. Wanneer mag ik mijn koppeling al of niet induwen? En bij het remmen, moet je dan altijd koppeling induwen? Ik dacht dat het rijden al redelijk vlot ging, maar door die commentaren zie ik het veel minder zitten.
Ontkoppelen om een kruispunt of rotonde op te rijden is fout, een rotonde ga je meestal op in 2de versnelling, of in 1ste. Afhankelijk of je volledig bent moeten stoppen of niet. Wanneer je remt, druk je de koppeling pas in als het toerental laag gezakt is, tot ongeveer 1.200 toeren per minuut. Meer info over hierover vind je hier
Jolien schreef:Nog een vraagje, hoe moeten de buitenspiegels nu eigenlijk staan? Ik dacht dat je deurklink in de rechteronderhoek moest en bij de rechtste ook deurklink passagier en de linkeronderhoek. Maar ik heb ondervonden dat ik bij het parkeren de stoeprand niet kan zien zo. Hoe moet ik dan de spiegels juist zetten (als er geen stoep te zien is bvb)

Alvast hartelijk dank
Mijn buitenspiegels staan afgesteld dat ik mijn eigen auto er net nog in zie, met een klein randje. Zo heb ik een enorm zicht rond me. Je spiegels afregelen dat je de stoeprand ziet, is ongelooflijk verkeerd, als je ze zo zou draaien, zie je toch niets meer achter je?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Horizontaal stel je de buitenspiegels zo af dat je nog net je eigen auto niet ziet. Kontroleer vervolgens de dode hoek: als er een auto je voorbijrijdt, wanneer zie je hem dan niet meer in je buitenspiegel, en wanneer zie je hem opnieuw door het zijraam? De periode tussen die twee zit die auto in je dode hoek.

Vertikaal stel je de buitenspiegels zo af dat, vanaf de bovenkant van de spiegel, 1/3 van de hoogte de lucht weergeeft en 2/3 van de hoogte het land. De horizon moet zich dus op 1/3 van de hoogte van de spiegel van de bovenkant bevinden.
Plaats reactie