remmen met handrem

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ikkk

remmen met handrem

Bericht door ikkk »

Ik vroeg mij af hoe je het best rem met de handrem. Hem in tweede zetten,al lichtjes het stuur draaiene,handrem opzetten,geheel opdraaien en tijdens het hele proces de koppeling blijven induwen.

Let wel op: Ik vraag dit niet om te gebruiken in het dagdagelijkse verkeer,gewoon om met paar vrienden beetje lol te trappen op iemand zijn land.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Normaal gesproken trek je de handrem enkel aan als de auto al volledig stilstaat.

De handrem is ook wel een noodrem, doch ze werkt meestal slechts op de achterwielen, en kan daardoor slechts weinig remkracht opleveren.

Wil je op een privé-terrein wat lol tappen met de handrem, begin dan met bij niet al te hoge snelheid te ontkoppelen en het stuurwiel een kwartslag naar links of naar rechts te draaien, en vervolgens de handrem kort en krachtig even aan te trekken en weer los te laten. De achtertrein van de auto zal uitbreken naar links als je naar rechts stuurt en naar rechts als je naar links stuurt. De kunst bestaat er dan in om de wagen weer in zijn oorspronkelijke richting te krijgen door snel en gedoseerd tegen te sturen naar de andere kant. Houd tijdig op met tegensturen, anders is de achtertrein naar de andere kant weg.

OPGELET: Doe dit alleen op een perfect vlakke en harde ondergrond. Als de auto tijdens het naar opzij schuiven een oneffenheid raakt, is de kans groot dat hij omkantelt.

Wil je hierover verder praten, doe het dan liefst in de rubriek "Praatcafé" op het Christophoros Forum van de gelijknamige partnersite. Dergelijk lol tappen kadert niet echt in het thema van deze site. :wink:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: remmen met handrem

Bericht door Inazuma »

ikkk schreef:,gewoon om met paar vrienden beetje lol te trappen op iemand zijn land.
Nat gras of wat drassige grond schuift vaak al genoeg om met twee korte stuurbewegingen (links-rechts of andersom) de achterkant weg te krijgen door de lastwissels alleen, ev. aangevuld met een beetje kort remmen (hand of zelfs voetrem).

Je hebt daar in principe geen hoge snelheden voor nodig


Een achterwielaandrijver is wel leuker hiervoor ;)
Plaats reactie