Bromfiets klasse A passagiers

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Meeus

Bromfiets klasse A passagiers

Bericht door Meeus »

Hallo,

Ik heb een vraagje betreffende mijn bromfiets klasse A, ik ben 18 jaar en mag ik nu een passagier meenemen op mijn bromfiets of niet? ik beschik ook nog niet over een rijbewijs voor de auto.

Mvg,
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vanaf 18 jaar mag dat.
jantjebravo

Bericht door jantjebravo »

Je moet min 18jaar zijn, er moeten voetsteunen voorzien zijn en minstens een handgreep van 50cm zijn voor de passagier.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

jantjebravo schreef:Je moet min 18jaar zijn, er moeten voetsteunen voorzien zijn en minstens een handgreep van 50cm zijn voor de passagier.
@ jantjebravo

Dat van die voetsteunen klopt, maar van een verplichte handgreep heb ik nog niet gehoord :?:

Kun je me even de bron vermelden waar jij dit vandaan haalde aub :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jantjebravo

Bericht door Jantjebravo »

Benny Stinkens schreef:
jantjebravo schreef:Je moet min 18jaar zijn, er moeten voetsteunen voorzien zijn en minstens een handgreep van 50cm zijn voor de passagier.
@ jantjebravo

Dat van die voetsteunen klopt, maar van een verplichte handgreep heb ik nog niet gehoord :?:

Kun je me even de bron vermelden waar jij dit vandaan haalde aub :?:
Ik had even geleden dezelfde vraag en mailde die naar de verkeersdienst van het korps in mijn buurt. Blijkbaar is die handgreep enkel nodig als het om een duozit gaat.

Het antwoord was dit:


Geachte heer,



Betreffende uw vraag aangaande het vervoeren van een passagier met een bromfiets kunnen wij het volgende meedelen:



Volgens het KB van 10.10.74 betreffende de technische eisen van bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens:

Artikel 16: voor bromfietsen en motorfietsen met twee wielen zonder aanhangwagen:

- De bromfiets en de motorfiets mogen ten hoogste van twee zitplaatsen voorzien zijn.

- Een zitting ingericht voor twee personen moet uitgerust zijn met een handgreep en moet een lengte hebben van meer dan 50 cm (zogenaamde duozadels)

Artikel 28: Voetsteunen:

Wanneer de voertuigen niet van een vloer(plaat) voorzien zijn, moeten per zitplaats twee voetsteunen aanwezig zijn die de andere bedieningsorganen niet kunnen hinderen. De trappers van een bromfiets worden als voetsteunen beschouwd voor de bestuurder.



Mvg

Verkeersdienst politiezone Mira

Demeyere Nico, inp.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is dus het zadel dat meer dan 50 cm lang moet zijn, niet de handgreep. :wink:
Plaats reactie