zo snel mogelijk naar een rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Nieuwsgierig Aagje

zo snel mogelijk naar een rijbewijs

Bericht door Nieuwsgierig Aagje »

Gisteren slaagde ik voor mijn theorie en ik ben meteen naar de rijschool gegaan om afspraken te maken voor 20u praktijk, m.a.w. ik zou willen leren rijden met een voorlopig rijbewijs 18 maanden zonder begeleider. Omwille van de vakantiedrukte kan ik pas lessen nemen in augustus; mijn laatste les is eind augustus, dus na aanvraag van mijn voorlopig rijbewijs kan ik ten vroegste examen doen eind november.

Door omstandigheden zou ik graag sneller mijn rijbewijs halen, en nu vertelde de persoon van de rijschool mij dat hiertoe wel een mogelijkheid bestaat, namelijk: Dat ik nu al naar het gemeentehuis ga voor een voorlopig rijbewijs 36 maanden met begeleider, maar dat ik nog niet oefen [ik heb wel iemand die met mij wil oefenen, maar dan wel NA een degelijke opleiding bij de rijschool]. Mijn stageperiode begint dan nu reeds te lopen. In augustus volg ik dan mijn 20 uur les, en na de laatste les ga ik opnieuw naar het gemeentehuis voor een omschakeling van het rijbewijs 36 maanden met begeleider naar het rijbewijs 18 maanden zonder begeleider; dit kost mij 9 euro aan fiscale zegels. De reeds verlopen stageperiode wordt dan wel afgetrokken van de verplichte periode van 3 maanden verbonden aan een voorlopig rijbewijs 18 maanden, m.a.w. als ik morgen naar het gemeentehuis zou gaan, zou ik (na omschakeling) reeds op 4 oktober mijn praktijkexamen kunnen afleggen. Ik win dus bijna twee maanden.

Nu is mijn vraag: (1) Klopt deze informatie? (2) Is dit legitiem? De persoon van de rijschool zei mij om over mijn plannen te zwijgen bij aanvraag op het gemeentehuis, vanwege de administratieve last die deze methode met zich zou meebrengen.

Graag zou ik een aantal professionele meningen over deze kwestie horen, evenals reacties van mensen die dit misschien al toegepast hebben...
Danku!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eigenlijk is dat niet zo slim.

Als je nu naar het gemeentehuis gaat, dan krijg je een voorlogig rijbewijs 36 maanden.

Je kan dan nu beginnen oefenen.

Als je tussendoor 20 uur rijles volgt, dan kan je 3 maanden later (vanaf nu) examen gaan doen met begeleider.

MAAR, Stel dat je nu je voorlopig rijbewijs aanvraagt en na de rijlessen schakel je over van systeem naar 18 maanden, dan mag je wel 18 maanden alleen rijden, maar kan je daarna niet meer overschakelen naar het systeem van 36 maanden (want dat heb je al gehad).

Een andere mogelijkheid is even te informeren bij andere rijscholen. Er zijn er misschien waar je nu al les kan beginnen volgen.

http://www.soundandvision.be/rijbewijs/ ... cholen.htm
Gast

Bericht door Gast »

eugeen schreef:Eigenlijk is dat niet zo slim.

Als je nu naar het gemeentehuis gaat, dan krijg je een voorlogig rijbewijs 36 maanden.

Je kan dan nu beginnen oefenen.

Als je tussendoor 20 uur rijles volgt, dan kan je 3 maanden later (vanaf nu) examen gaan doen met begeleider.
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Wel nog enkele bedenkingen:
(1) Ik kan nu nog niet beginnen oefenen want ik heb geen begeleider die ineens met mij de baan op wil. Mijn stageperiode kan echter al wel beginnen lopen indien ik nu al een voorlopig rijbewijs met begeleider afhaal, dat klopt toch?
(2) U zegt dat ik drie maanden vanaf nu examen kan afleggen met begeleider; maar ik kan toch ook drie maanden vanaf nu examen afleggen met de rijschool, indien ik overschakel van systeem (naar 18 maanden zonder begeleider dus), of heb ik dat verkeerd begrepen? De verlopen stageperiode wordt dan toch overgedragen?
Ik ben er mij van bewust dat ik nadien niet meer terug kan overschakelen, maar dit is toch enkel een probleem bij herhaald zakken voor het praktijkexamen? Stel dat ik overschakel naar 18 maanden en ik slaag er binnen die periode niet in het praktijkexamen succesvol af te leggen, wat zijn dan de gevolgen?

Alvast bedankt voor alle info!
Plaats reactie