faalangst!

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Charlottie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2007, 20:10

faalangst!

Bericht door Charlottie »

Hallo iedereen,


ik rijd ondertussen al vlot rond , na meer dan een jaar oefenen
ook al veel gaan oefenen op de plaats waar ik examen moet gaan doen (moeilijke kruispunten, de ring enzo)

maar ik sla echt in paniek bij de gedachte van examen te moeten gaan doen (het examen ligt al vast)

iedereen jaagt je zodanig op, van "niemand is erdoor van de 1ste keer", dat ik echt al gewoon geen examen meer durf gaan doen. het gedacht van een examinator dat vanachter in de auto zit, verlamd mij nu al!

herkend iemand dit en zijn er tips om minder gestressd naar dat examen te vertrekken?


lieve groetjes
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Charlottie

Eerst en vooral wil ik je zeggen dat 90% van de jongeren die examen gaan doen identiek hetzelfde gevoel hebben als jij. Dus je bent zeker niet alleen. Veel jongeren slagen de eerste keer niet omdat ze meer last hebben van de zenuwen dan van het autorijden.

Hier mijn gouden tips:

1. Verwittig NOOIT vooraf vrienden, familie, etc. wanneer je examen zal gaan doen.

Waarom:

- Ben je geslaagd, dan kan je hen nadien verrassen met met boodschap dat je geslaagd bent.
- Ben je er niet door, dan weet niemand daar iets van en moet je je ook niet schamen.

2. Ga de eerste keer met het idee dat je het examen eens voor proef gaat doen. Eigenlijk ga je er dus van uit dat het je de eerste keer echt niet kan schelen of je erdoor zult zijn of niet. Met dat idee moet je gaan.

Waarom:

- Als je echt met dat idee vertrekt, dan moet je jezelf ook niet zenuwachtig maken of je zult slagen of niet, want het is eigenlijk toch maar een proef.

- Je moet achteraf ook aan niemand erover te vertellen, want je hebt tegen niemand iets gezegd.

Een aantal jongeren aan wie ik die raad ook gegeven heb, waren die eerste keer zelfs geslaagd omdat ze heel relax in de auto zaten. Was het mislukt, dan was het, zoals ze zich hadden voorgenomen, een echt proefexamen geweest en hadden ze alles al eens kunnen meemaken. En was men geslaagd, zoveel te beter.
Spinneke

Bericht door Spinneke »

Wel ik weet niet of het een troost of steun kan zijn maar voor mijn praktisch examen had ik ook ontzettend veel zenuwen...
Ook al wist ik dat ik bekwaam kon rijden.
Had zelfs de nacht ervoor niet kunnen slapen.
Uiteindelijk vlak voor het examen,
moest ik wat rondrijden met de begeleider als oefening.. En ik kwam helemaal tot rust :wink: met gevolg : geslaagd van 1ste maal
Ik heb van vrienden ook al vernomen dat ze eerst zenuwen hadden maar van zodra ze de baan op ging het gewoon weg.

veel succes
Charlottie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2007, 20:10

Bericht door Charlottie »

Ik heb met een begeleider rondgereden, iets van een anderhalf jaar, ik ben echt op mijn gemak in de auto. Dat was enkele maanden geleden nog wel anders! Ik heb zodanig lang gewacht met mijn praktijk examen, gewoon blijven uitstellen omdat ik niet durfde. En nu ben ik weer aan het twijfelen om het af te zeggen.. de gedachte er aan is echt verlammend. Ik mag het niet afzeggen , want dan komt het er nooit van!

Ik zit ook zo met die gedachte omdat ik zonder rijschool heb gedaan, ik er zowieso ni ga doorgraken. (ingepraat)

Teveel gedachten denkik :oops:
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Charlottie schreef:Ik zit ook zo met die gedachte omdat ik zonder rijschool heb gedaan, ik er zowieso ni ga doorgraken. (ingepraat)
Dat heeft er echt niets mee te maken, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Een vriend van mij heeft met de rijschool leren rijden en heeft zijn examen 3 keer moeten doen.
Om maar te zeggen...
Het gaat erom hoe je rijdt, niet hoe je hebt leren rijden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: faalangst!

Bericht door Inazuma »

Charlottie schreef: herkend iemand dit en zijn er tips om minder gestressd naar dat examen te vertrekken?
Vertrek ruim op tijd en ga vooraf een uurtje ofzo in de buurt van het examencentrum rondrijden.
Dan ben je al wat op je gemak.



Er mag, naast je begeleider, toch nog een passagier meerijden :?:

Neem eens iemand anders mee die onderweg je rijgedrag moet bekijken (maar geen commentaar geeft terwijl je rijdt !) en je aanwijzingen geeft waarheen te rijden.
Dan wen je daar al wat aan.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Zoals Inazuma zegt:
Beetje vroeger vertrekken en nog een toerke doen.
Ikzelf ging de 2de maal ook weer met de rijschool:
13u45 vertrekken aan de rijschool, examen om 14u25.
Onderweg naar't examen nog eens geparkeerd en gekeerd in de straat.
Ook nog een toerke gedaan enzo.
Dan denk je enkel maar aan't rijden zelf en ben je kalm.

Bij mij is dat toch zo, als ik aan't rijden ben 'vergeet' ik alles en denk ik enkel maar aan't rijden zelf enz.
Dan bent ge ook niet afgeleid door kleinigheden.
Always chillin

Bericht door Always chillin »

Een vriend van mij heeft met de rijschool leren rijden en heeft zijn examen 3 keer moeten doen.
Om maar te zeggen...
No offence hoor ma dan zou ik wel eens gaan klappen met de rijschool...
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Always chillin schreef:
Een vriend van mij heeft met de rijschool leren rijden en heeft zijn examen 3 keer moeten doen.
Om maar te zeggen...
No offence hoor ma dan zou ik wel eens gaan klappen met de rijschool...
Dat ligt daarom niet aan de instructeur hé.
Je mag nog zo goed rijden tijdens de lessen, als je telkens op het examen een of andere blunder slaat, dan zal je ook niet slagen.
Gast

Re: faalangst!

Bericht door Gast »

Charlottie schreef:Hallo iedereen,


ik rijd ondertussen al vlot rond , na meer dan een jaar oefenen
ook al veel gaan oefenen op de plaats waar ik examen moet gaan doen (moeilijke kruispunten, de ring enzo)

maar ik sla echt in paniek bij de gedachte van examen te moeten gaan doen (het examen ligt al vast)

iedereen jaagt je zodanig op, van "niemand is erdoor van de 1ste keer", dat ik echt al gewoon geen examen meer durf gaan doen. het gedacht van een examinator dat vanachter in de auto zit, verlamd mij nu al!

herkend iemand dit en zijn er tips om minder gestressd naar dat examen te vertrekken?


lieve groetjes
Ik herken het zeker, had er vanochtend nog last van :)
Probeer mss nog 2uurtjes les voor het examen vast te leggen, dat heeft mij enorm geholpen. Of ga nog een stuk rijden voor het examen. Dan ebt de stress ook weg. :)
Charlottie
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2007, 20:10

Bericht door Charlottie »

Nu moet ik dus morgen examen gaan doen... spaaaaaaaannend. Ik mag er niet teveel over nadenken!!

Als iemand nog tips heeft, graag!

Ik ben t meest bang voor het parkeren... het lukt meestal wel, maar niet als ik me opjaag
Gast

Bericht door Gast »

gebuisd dus.. en de vrees voor het examen was terecht, goed om het nooit meer opnieuw aan te durven
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:gebuisd dus.. en de vrees voor het examen was terecht, goed om het nooit meer opnieuw aan te durven
Kan je een paar punten zeggen die je de das om gedaan hebben? Wat er net misgelopen is? Hoe de examinator was?

Edit: Ik veronderstel dat deze reactie van jou is, maar dat je bij dit bericht vergat in te loggen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Charlottie schreef:Ik ben t meest bang voor het parkeren... het lukt meestal wel, maar niet als ik me opjaag
Oefenen tot het je strot uit komt - niet alleen parkeren - maar je je niet meer opjaagt achter het stuur
Anonymous schreef:gebuisd dus.. en de vrees voor het examen was terecht, goed om het nooit meer opnieuw aan te durven
It is better to have tried and failed, than to never have tried at all.


Oefenen dus, tot je jezelf er van overtuigd hebt dat je kàn autorijden.
Plaats reactie