Even een vraag over het vervangen van een autoband: ben je verplicht dit echt te doen, of volstaat het dat je van begin tot einde kan uitleggen hoe het moet (dus wel kan tonen dat je weet hoe het moet)? Ik ben nl. niet van de sterksten, en ik ben bang dat ik niet genoeg kracht zou kunnen zetten om de band goed vast te schroeven.
Zo is het mij uitgelegd:
- Gevarendriehoek opstellen (en op autosnelweg een fluovestje aandoen)
- Band en gereedschap uit de koffer halen
- Krik onder de auto zetten, tot hij net tegen de rand van de auto komt (dus nog niet optillen)
- Wieldeksel erafhalen en schroeven half los draaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Auto opkrikken tot het wiel de grond net niet meer raakt
- Schroeven helemaal losdraaien, band erafhalen en reserveband eropzetten
- Schroeven er weer insteken en zover mogelijk met de hand vastdraaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Auto weer naar beneden krikken
- Schroeven met de sleutel verder aandraaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Wieldeksel op wiel zetten
Band vervangen
Re: Band vervangen
Je zal dit niet moeten uitvoeren, is wist zelfs niet dat dit gevraagd werd? Het is ook niet de band die je vervangt, maar het hele wielCaroline schreef:Zo is het mij uitgelegd:
- Gevarendriehoek opstellen (en op autosnelweg een fluovestje aandoen)
- Band en gereedschap uit de koffer halen
- Krik onder de auto zetten, tot hij net tegen de rand van de auto komt (dus nog niet optillen)
- Wieldeksel erafhalen en schroeven half los draaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Auto opkrikken tot het wiel de grond net niet meer raakt
- Schroeven helemaal losdraaien, band erafhalen en reserveband eropzetten
- Schroeven er weer insteken en zover mogelijk met de hand vastdraaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Auto weer naar beneden krikken
- Schroeven met de sleutel verder aandraaien (telkens 1 Ã 2 tussenlaten)
- Wieldeksel op wiel zetten
Maar goed, je moet je vestje aandoen, voor je je driehoek gaat zetten, maar ik denk dat je dat zo bedoelde? Schroeven half losdraaien is veel gezegd, je zorgt gewoon dat je ze verder los krijgt, zonder grote krachten nodig te hebben. Dit omdat je op de krik geen krachten kan uitoefenen. Het wieldeksel kan je bij sommige reserve-wielen er niet op klikken, dit kunnen kleine wieltjes zijn die enkel tot een garage dienen, ook wel 'thuiskomertjes' genoemd meen ik me te herinneren. Wat je net bedoeld met "1 Ã 2 tussenlaten", begrijp ik niet.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Ik denk dat ze bedoeld dat je bij het los- en vastzetten van de wielmoeren of -bouten niet gewoon het rijtje afgaat, maar zoveel mogelijk in diagonaal werkt. Dus als je de bouten in volgorde nummert van 1 tot 5, dan werk je niet achtereenvolgens aan 1-2-3-4-5, maar in de volgorde 1-3-5-2-4. Zo vermijd je bijvoorbeeld dat het wiel aan één kant al helemaal los is en aan de andere kant nog sterk vastzit.Rafael schreef:Wat je net bedoeld met "1 Ã 2 tussenlaten", begrijp ik niet.
@ Caroline:
Je zult op het examen geen wiel moeten wisselen.
Als je het later ooit eens zelf moet doen, is het moeilijkste niet de bouten of moeren vastzetten. Te vast is immers ook niet goed. Ook jij kunt vast en zeker die bouten of moeren voldoende vast aandraaien. Als je voelt dat het, om nog verder te draaien, plots veel meer moeite gaat kosten, dan staan ze vast. Wil je helemaal zeker zijn, rijd dan daarna even langs een garagehouder om ze te laten controleren.
Het moeilijkste is de bouten of moeren los te krijgen.
- Met een kruissleutel die je in de auto-accessoirehandel kunt kopen, lukt het meestal beter dan met de sleutel die met de wagen meegeleverd werd.
- Even wat kruipolie laten inwerken op een bout of moer die heel erg vastzit, doet wonderen.
- Een bout of moer vaster aandraaien gaat altijd gemakkelijker dan losdraaien. Probeer dus eerst de bout of moer nog iets vaster aan te draaien, zodat hij loskomt, en je hem vervolgens gemakkelijker kunt losdraaien.
- Een stevige trap met de hiel tegen het uiteinde van de sleutel haalt meer uit dan er gaan op te staan (onder mechanici noemt men dat "de bout of de moer doen verschieten"). Let wel op dat je voet niet naast de sleutel schiet, om je enkel niet te kwetsen.
Toevallig stond er vandaag in de krant dat ongeveer 1 op 2 mensen niet weet hoe zijn wiel te vervangen of er zich nog eens nie van bewust is dat er mss wel geen reservewiel bij of onder de auto zit. Maar bon, met die spuitbussen of die run flat tires ed zal dit in de toekomst misschien niet meer expliciet nodig zijn...
Eventueel zou ik bij het vervangen de handrem ook opzetten en hem in eerste ofzo zetten, zodat de auto niet zou wegrollen als hij omhoog gekrikt staat. Misschien is het wel slecht om hem in vitesse te zetten als ge uw (voor)wielen ligt vast te draaien, van de technische kant heb ik geen idee. Ik was de eerste week van mijn stageperiode in een dikke vijs gereden op het containerpark, dus ik moest daarbij ietswat improviseren
Ook moet ge soms opletten, want de auto waarmee ik reed had zo'n thuiskomertje (geen volwaardig reservewiel) en daar hoorden blijkbaar kortere (of andere alleszins) bouten bij.
Eventueel zou ik bij het vervangen de handrem ook opzetten en hem in eerste ofzo zetten, zodat de auto niet zou wegrollen als hij omhoog gekrikt staat. Misschien is het wel slecht om hem in vitesse te zetten als ge uw (voor)wielen ligt vast te draaien, van de technische kant heb ik geen idee. Ik was de eerste week van mijn stageperiode in een dikke vijs gereden op het containerpark, dus ik moest daarbij ietswat improviseren
Ook moet ge soms opletten, want de auto waarmee ik reed had zo'n thuiskomertje (geen volwaardig reservewiel) en daar hoorden blijkbaar kortere (of andere alleszins) bouten bij.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
@ Caroline,
1 opmerking heb ik ook nog voor je
Als je dit te letterlijk gaat nemen kan het best zijn dat je het andere wiel er niet meer op krijgt.
De reden: je haalt een platte band eraf en zet een opgepompte er terug op, "den opgepompte" is iets groter in omvang dat een platte.
Dus net niet is een beetje overdreven.
1 opmerking heb ik ook nog voor je
- Auto opkrikken tot het wiel de grond net niet meer raakt
Als je dit te letterlijk gaat nemen kan het best zijn dat je het andere wiel er niet meer op krijgt.
De reden: je haalt een platte band eraf en zet een opgepompte er terug op, "den opgepompte" is iets groter in omvang dat een platte.
Dus net niet is een beetje overdreven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.