Examen doen met een automatische versnellingsbak

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Kristien

Examen doen met een automatische versnellingsbak

Bericht door Kristien »

hallo!

Ik ben momenteel aan het leren rijden met onze 'thuiswagen' en deze is een automatic. Nu heeft mijn papa mij geleerd dat als ik met onze wagen aan een rood licht sta (dus stilsta) ik mag schakelen naar 'neutraal' en als het ligt terug groen is, dan terug op 'drive'.

Nu ik heb viavia gehoord dat dat eigenlijk niet mag (en dus zou buizen op mijn examen mocht ik dat doen) en dat ik de hele tijd dus in 'drive' moet staan

Wat is nu juist de regel hiervoor? En zijn er nog dingen waar ik extra moet op letten als ik examen doe met een automatic?
(ik heb 20u les gehad, maar de wagen van de rijschool was eentje met versnellingen dus die hebben mij daar niets over gezegd. Ze hebben mij alleen uitgelegd dat ik een ander soort rijbewijs kreeg als ik met een automatic examen deed.)
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Ik weet niet zoveel van rijden met een automatic, dus daarmee kan ik je niet helpen.

Maar als je je examen aflegt met een 'automatic', is je rijbewijs inderdaad beperkt tot een 'automatic' en mag je niet met een handgeschakelde wagen rijden.
Als je later met een handgeschakelde wagen wilt rijden, zul je opnieuw examen moeten afleggen.
Aangezien je 20 uur les gevolgd hebt, veronderstel ik dat je met versnellingen kan rijden...
Ik zou in elk geval overwegen toch het examen af te leggen met een handgschakelde wagen.
Desnoods bij familie of vrienden even kijken of je met hun auto mag leren rijden.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Nu ik heb viavia gehoord dat dat eigenlijk niet mag (en dus zou buizen op mijn examen mocht ik dat doen) en dat ik de hele tijd dus in 'drive' moet staan
Alleen voor dat zullen ze je niet buizen, ik zie echter het gevaar ergens anders.

Als je voor een rood licht staat en het wordt groen moet je snel genoeg naar de D kunnen gaan want als je dit niet kan levert het je de opmerking op dat je het verkeer achter je laat wachten (hinderen, ophouden)

Als je dit een paar keer overkomt hangt er wel een buis in de lucht of dit met nog een paar andere foutje kan dus ook een buis opleveren.

Ook ik ben van mening net als Wobotje dat je het zeker eens moet overwegen om voor een handgeschakeld rijbewijs te gaan vermits je al 20 uren les ermee op je teller hebt staan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik geef ook de raad om niet met een automatic examen af te leggen.

Wil je ooit met een andere auto rijden, moet je opnieuw examen afleggen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Als je voor een rood licht staat en het wordt groen moet je snel genoeg naar de D kunnen gaan want als je dit niet kan levert het je de opmerking op dat je het verkeer achter je laat wachten (hinderen, ophouden).
Dat is inderdaad het probleem. Als je in N(eutraal) staat, moet je:
  • het rempedaal induwen.
  • de stand D(rive) kiezen.
  • wachten tot de bak schakelt en de wagen wil voortkruipen.
  • het rempedaal loslaten en gas geven.
Ik vraag me af of ze op het examen met een automaat ook verwachten dat je bij het vertragen afremt op de motor door de automaat in een lagere stand te zetten. :?:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Ik vraag me af of ze op het examen met een automaat ook verwachten dat je bij het vertragen afremt op de motor door de automaat in een lagere stand te zetten. :?:
Meen je dat :?:

Een automaat schakelt vanzelf op van één naar 5 en dus ook automatisch terug.

De stand 1 of 2 wordt niet gebruikt op een examen en in het dagelijks leven eigenlijk ook niet veel
:wink:

Als je bv: in stand 2 vertrekt zal je ook maar tot in 2de blijven rijden hij gaat dus niet over naar 3 of hoger (wordt gebruikt op hellingen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef:Een automaat schakelt vanzelf op van één naar 5 en dus ook automatisch terug.
Niet alle automaten hebben 5 versnellingen.

Bovendien remt een automaat zo goed als niet af op de motor als je hem in D(rive) laat staan. Als je op de motor wil afremmen, moet je hem in een lagere stand zetten.
De stand 1 of 2 wordt niet gebruikt op een examen en in het dagelijks leven eigenlijk ook niet veel
:wink:
Dat hangt ervan af waar dat dagelijks leven plaats vindt. Als je in een vlakke streek leeft, kun je ervan afkomen met wat vaker de remblokjes te vervangen. In de bergen moet je het niet proberen zonder de automaat in bergaf terug te schakelen, of je remmen vallen uit (fading) en je kan verder alleen nog maar vertragen door met het koetswerk tegen de rotswand te schuren.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
Benny Stinkens schreef:Als je voor een rood licht staat en het wordt groen moet je snel genoeg naar de D kunnen gaan want als je dit niet kan levert het je de opmerking op dat je het verkeer achter je laat wachten (hinderen, ophouden).
Dat is inderdaad het probleem. Als je in N(eutraal) staat, moet je:
  • het rempedaal induwen.
  • de stand D(rive) kiezen.
  • wachten tot de bak schakelt en de wagen wil voortkruipen.
  • het rempedaal loslaten en gas geven.
Ik vraag me af of ze op het examen met een automaat ook verwachten dat je bij het vertragen afremt op de motor door de automaat in een lagere stand te zetten. :?:
Als je in D(rive) staat moet je het rempedaal nog steeds indrukken, anders rijdt hij zachtjes verder... althans bij de automatic van m'n moeder.

Volgens mij kan het niet goed zijn, de auto wil verder rijden maar je houd het rempedaal in.

Als ik zie dat ik even zal stilstaan dan zet ik hem in N(eutraal).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Clio-Tuning schreef:Als je in D(rive) staat moet je het rempedaal nog steeds indrukken, anders rijdt hij zachtjes verder... althans bij de automatic van m'n moeder.

Volgens mij kan het niet goed zijn, de auto wil verder rijden maar je houd het rempedaal in.

Als ik zie dat ik even zal stilstaan dan zet ik hem in N(eutraal).
Wees gerust: de hydraulische koppelomvormer krijgt bij het versnellen heel wat grotere krachten te verwerken dan bij stilstand. Hij kan er wel tegen: wrijving van olie met olie veroorzaakt geen slijtage. :wink:

Maar het is inderdaad ietwat brandstofzuiniger en derhalve milieuvriendelijker om de automaat bij stilstand in N(eutraal) te schakelen. De motor moet dan geen energie besteden aan het nutteloos rondpompen van olie in de koppelomvormer die toch niet tot enige aandrijving van de wagen aangewend wordt, doch enkel tot verwarming van de olie in de koppelomvormer.
Clio-Tuning
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 okt 2005, 00:00

Bericht door Clio-Tuning »

Jozef schreef:
Clio-Tuning schreef:Als je in D(rive) staat moet je het rempedaal nog steeds indrukken, anders rijdt hij zachtjes verder... althans bij de automatic van m'n moeder.

Volgens mij kan het niet goed zijn, de auto wil verder rijden maar je houd het rempedaal in.

Als ik zie dat ik even zal stilstaan dan zet ik hem in N(eutraal).
Wees gerust: de hydraulische koppelomvormer krijgt bij het versnellen heel wat grotere krachten te verwerken dan bij stilstand. Hij kan er wel tegen: wrijving van olie met olie veroorzaakt geen slijtage. :wink:

Maar het is inderdaad ietwat brandstofzuiniger en derhalve milieuvriendelijker om de automaat bij stilstand in N(eutraal) te schakelen. De motor moet dan geen energie besteden aan het nutteloos rondpompen van olie in de koppelomvormer die toch niet tot enige aandrijving van de wagen aangewend wordt, doch enkel tot verwarming van de olie in de koppelomvormer.
Ah, dat wist ik niet, ik dacht dat het zorgde voor meer slijtage.

Ik ga hem toch nog steeds in N(eutraal) zetten als ik zie dat ik even zal moeten stilstaan. Ik ben geen sloom persoon dat 5 minuen nodig heeft om van N(eutraal) naar D(rive) (1stapje hoger) te schakelen...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Clio-Tuning:

En vergeet niet: enkel als de pook in P(arking) of N(eutral) staat, kun je de motor starten.

't Is maar: ik heb ooit een collega gehad die dat niet wist, en Touring liet komen omdat hij de motor niet gestart kreeg. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:@ Clio-Tuning:

En vergeet niet: enkel als de pook in P(arking) of N(eutral) staat, kun je de motor starten.

't Is maar: ik heb ooit een collega gehad die dat niet wist, en Touring liet komen omdat hij de motor niet gestart kreeg. :wink:
Die dacht dan zeker ook dat de R voor Race stond zeker :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
wappie

automatic

Bericht door wappie »

ik heb onlangs n autoatic gekocht en kan iemand mij zeggen waarvoor D3 en D4 staan? Wat is't verschil tussen die twee? En hoe zit't met die 1 en 2? -xxx- :?
Gast

Bericht door Gast »

Als ik het juist heb

P = parkeerstand
N = neutraal
R = reverse
D = de automaat maakt gebruik van alle versnellingen
Dx (x= 3, 2 of 1) = de automaat maakt gebruik van alle versnellingen TOT x
Plaats reactie