Parkeren en terugdraaien?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Parkeren en terugdraaien?

Bericht door Gast »

Ik moet nu vrijdag mijn praktisch examen gaan doen, maar ik had nog enkele vragen over het parkeer- en terugdraaigedeelte. Mijn moeder heeft me leren rijden, met hulp van een ex-rijinstructeur.

- Als ik parkeer, gebeurt het soms dat mijn voorwiel zo'n 15cm dichterbij of verder van de borduur staat dan mijn achterwiel. Maakt de examinator daar een probleem van of is dat niet zo erg? (Mijn wielen staan wel altijd in de goot of juist op het randje.)

- Moet je bij het terugdraaien de manier gebruiken, die op het papier van het examencentrum staat uitgelegd (een oprit ofzo oprijden, dan vanaf die oprit achteruitrijden naar het rijvak dat je moet hebben) of mag je ook een andere manier gebruiken? Mijn moeder heeft me nl. een methode geleerd waarbij je niet meer plaats dan twee rijvakken nodig hebt.

- Mag je tijdens het parkeermanoeuvre met één wiel op de borduurrand komen, als je na het manoeuvre netjes in de goot terechtkomt? Of mag je helemaal niet op de borduurrand komen?

Alvast bedankt! :)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Parkeren en terugdraaien?

Bericht door Rafael »

Anonymous schreef:- Als ik parkeer, gebeurt het soms dat mijn voorwiel zo'n 15cm dichterbij of verder van de borduur staat dan mijn achterwiel. Maakt de examinator daar een probleem van of is dat niet zo erg? (Mijn wielen staan wel altijd in de goot of juist op het randje.)
Je moet proberen evenwijdig te staan met de borduur.
Anonymous schreef:- Moet je bij het terugdraaien de manier gebruiken, die op het papier van het examencentrum staat uitgelegd (een oprit ofzo oprijden, dan vanaf die oprit achteruitrijden naar het rijvak dat je moet hebben) of mag je ook een andere manier gebruiken? Mijn moeder heeft me nl. een methode geleerd waarbij je niet meer plaats dan twee rijvakken nodig hebt.
Ik dacht niet dat je een oprit mocht gebruiken.
Anonymous schreef:- Mag je tijdens het parkeermanoeuvre met één wiel op de borduurrand komen, als je na het manoeuvre netjes in de goot terechtkomt? Of mag je helemaal niet op de borduurrand komen?

Alvast bedankt! :)
Nee dat mag niet. Als je voelt dat je de borduurrand raakt, moet je je corrigeren, maar in geen geval er op rijden.
Caroline
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007, 14:49

Bericht door Caroline »

Rafael schreef: Je moet proberen evenwijdig te staan met de borduur.
Als je een tiental cm schuin staat, maar je wielen staan allebei minder dan 30cm van de borduur verwijderd, kunnen ze je dan buizen of wordt dat ook als goed gerekend? Ik kan nl. heel slecht inschatten of ik kaarsrecht sta of niet. Of bestaan er trucjes waarmee je kan zien of je goed recht staat?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Caroline schreef:Als je een tiental cm schuin staat, maar je wielen staan allebei minder dan 30cm van de borduur verwijderd, kunnen ze je dan buizen of wordt dat ook als goed gerekend? Ik kan nl. heel slecht inschatten of ik kaarsrecht sta of niet. Of bestaan er trucjes waarmee je kan zien of je goed recht staat?
Ik denk dat dit niet slecht zal aangerekend worden. Maar je doet er geen slecht aan om toch te blijven oefenen ;-) Of er truucjes voor zijn, weet ik niet echt..
Caroline
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2007, 14:49

Bericht door Caroline »

Okee, bedankt :) Weet je ook of je het parkeren in één vloeiende beweging moet doen? Ik vind het makkelijker om even te stoppen zodra m'n schouder ongeveer ter hoogte van het achterlicht van de auto voor mij is, dan m'n stuur te draaien en dan vloeiend verder te rijden.

Is het trouwens ook waar dat ze je buizen als je je wielen draait terwijl je stilstaat bij het parkeermanoeuvre, of is dat alleen verboden bij het keren in een straat?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Caroline schreef:Okee, bedankt :) Weet je ook of je het parkeren in één vloeiende beweging moet doen? Ik vind het makkelijker om even te stoppen zodra m'n schouder ongeveer ter hoogte van het achterlicht van de auto voor mij is, dan m'n stuur te draaien en dan vloeiend verder te rijden.

Is het trouwens ook waar dat ze je buizen als je je wielen draait terwijl je stilstaat bij het parkeermanoeuvre, of is dat alleen verboden bij het keren in een straat?
Het is de bedoeling dat je dat uitvoert in een vloeiende beweging. Draaien als je stilstaat is erg ongezond voor je wagen, dus dat doe je best niet. Of je er gebuisd voor wordt, geen idee, maar ik zou het niet doen :-)
Plaats reactie