Rijbewijs A: les volgen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Stijn_B

Rijbewijs A: les volgen?

Bericht door Stijn_B »

Hallo

Ik ben van plan om mijn rijbewijs A te halen.
Theorie ben ik reeds geslaagd. (waarvoor grotendeels dank aan deze site ;) )

Nu was mijn vraag wat het best zou zijn:
- 6u les en dan met voorlopig rijbewijs en eigen motor verder oefenen om binnen het jaar je rijbewijs te halen?

- Of 6u + 2u les en met de motor van de rijschool?

Ik moet wel zeggen dat ik nog totaal geen rij-ervaring heb.
Nog een vraagje hierbij is of die 6 u les dan wel voldoende zijn om verder te kunnen oefenen aangezien mijn gebrek aan rij-ervaring?

Alvast bedankt voor de snelle reactie !

Groeten
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Stijn,

Vooreerst proficiat met je geslaagd theorie-examen.

Er zijn maar heel weinig mensen die nog nooit met een motorfiets gereden hebben en al na 6 of 8 uur met succes het praktijkexamen kunnen afleggen.

Als ik jou was, zou ik het daarom als volgt doen:
  • Eerst een opstapcursus van 3 uur volgen bij BARTC. Zo een cursus is relatief goedkoop, en daardoor haal je daarna meer profijt uit de praktijklessen bij de rijschool.
  • Vervolgens volg je 6 uur les bij een erkende rijschool.
  • Daarna oefen je alleen. Merk je dat er iets nog niet vlot, volg dan nog enkele uren les bij BARTC. Die lesuren zijn goedkoper dan bij een erkende rijschool.
Zorg in ieder geval voor degelijke veiligheidskledij: helm, jas, broek, schoeisel en handschoenen. Ik kan hier niet genoeg de nadruk op leggen. Volg in geen geval het toch wel extreem slechte voorbeeld van mensen van de lokale politie die in de zomer in een hemdje met korte mouwen rijden. Dat zijn niets minder dan knettergekke roekeloze avonturiers, die het politieambt onwaardig zijn en in een psychiatrische instelling thuishoren.
Stijn_B

Bericht door Stijn_B »

Jozef schreef:Beste Stijn,

Vooreerst proficiat met je geslaagd theorie-examen.

Er zijn maar heel weinig mensen die nog nooit met een motorfiets gereden hebben en al na 6 of 8 uur met succes het praktijkexamen kunnen afleggen.

Als ik jou was, zou ik het daarom als volgt doen:
  • Eerst een opstapcursus van 3 uur volgen bij BARTC. Zo een cursus is relatief goedkoop, en daardoor haal je daarna meer profijt uit de praktijklessen bij de rijschool.
  • Vervolgens volg je 6 uur les bij een erkende rijschool.
  • Daarna oefen je alleen. Merk je dat er iets nog niet vlot, volg dan nog enkele uren les bij BARTC. Die lesuren zijn goedkoper dan bij een erkende rijschool.
Zorg in ieder geval voor degelijke veiligheidskledij: helm, jas, broek, schoeisel en handschoenen. Ik kan hier niet genoeg de nadruk op leggen. Volg in geen geval het toch wel extreem slechte voorbeeld van mensen van de lokale politie die in de zomer in een hemdje met korte mouwen rijden. Dat zijn niets minder dan knettergekke roekeloze avonturiers, die het politieambt onwaardig zijn en in een psychiatrische instelling thuishoren.
Beste Jozef

Alvast bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb eens op de website gekeken van BARTC en heb gezien dat de opleidingen enkel te volgen zijn in Nijvel, Brugge, Antwerpen en Tongeren.
Heb je soms een idee of ik ergens een opstapcursus kan volgen in Oost-Vlaanderen?
Liefst streek van Oudernaarde-Zottegem-Brakel.

Ik zou je raad immers willen opvolgen om eerst een opstapcursus te volgen en daarna mijn 6 uur les om daarna verder te oefenen.

Alvast bedankt

mvg
Stijn
Stijn_B

Bericht door Stijn_B »

Stijn_B schreef:
Jozef schreef:Beste Stijn,

Vooreerst proficiat met je geslaagd theorie-examen.

Er zijn maar heel weinig mensen die nog nooit met een motorfiets gereden hebben en al na 6 of 8 uur met succes het praktijkexamen kunnen afleggen.

Als ik jou was, zou ik het daarom als volgt doen:
  • Eerst een opstapcursus van 3 uur volgen bij BARTC. Zo een cursus is relatief goedkoop, en daardoor haal je daarna meer profijt uit de praktijklessen bij de rijschool.
  • Vervolgens volg je 6 uur les bij een erkende rijschool.
  • Daarna oefen je alleen. Merk je dat er iets nog niet vlot, volg dan nog enkele uren les bij BARTC. Die lesuren zijn goedkoper dan bij een erkende rijschool.
Zorg in ieder geval voor degelijke veiligheidskledij: helm, jas, broek, schoeisel en handschoenen. Ik kan hier niet genoeg de nadruk op leggen. Volg in geen geval het toch wel extreem slechte voorbeeld van mensen van de lokale politie die in de zomer in een hemdje met korte mouwen rijden. Dat zijn niets minder dan knettergekke roekeloze avonturiers, die het politieambt onwaardig zijn en in een psychiatrische instelling thuishoren.
Beste Jozef

Alvast bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb eens op de website gekeken van BARTC en heb gezien dat de opleidingen enkel te volgen zijn in Nijvel, Brugge, Antwerpen en Tongeren.
Heb je soms een idee of ik ergens een opstapcursus kan volgen in Oost-Vlaanderen?
Liefst streek van Oudernaarde-Zottegem-Brakel.

Ik zou je raad immers willen opvolgen om eerst een opstapcursus te volgen en daarna mijn 6 uur les om daarna verder te oefenen.

Alvast bedankt

mvg
Stijn
Ik heb inmiddels al gemaild met VOC-Brugge, maar daar worden geen opstap cursus gegeven, je moet al in het bezit zijn van een voorlopig rijbewijs voordat je een basisopleiding kan krijgen.

Kan er mij niemand helpen met een opstapcursus in Oost-Vlaanderen?
Of eventueel West-Vlaanderen?
Of heeft er iemand een ander idee?

Alvast bedankt voor het snelle antwoord.

mvg
Stijn
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Stijn,

Ik had jou BARTC aangeraden, omdat zowel mijn echtgenote als ikzelf er uitstekende ervaringen mee hebben. De lesgevers zijn namelijk zeer bekwaam, zowel wat het motorrijden betreft als het overbrengen van hun kennis.

Mocht je desondanks korter bij huis een opleiding willen volgen, dan nodig ik je uit om de vraag eens te stellen op het Forum van de M.A.G..
Plaats reactie