vragen vragen vragen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

vragen vragen vragen

Bericht door agita »

Hallo,
Ik ben er weer : ) Ik vind deze website absoluut nuttig, ook al als je het gewoon doorleest! Ik heb hier al heel veel goede tips gevonden en die hielpen echt veel!!! Dank jullie, iedereen :wink:
Ik heb ook enkele (eigenlijk veel :oops: :roll: ) vragen. Sommige vind ik superdom :oops: , daarom begin ik nu voor de zekerheid ook nog eens de theorie door te lezen als een herhaling..
Maar de vragen:

- ik heb het ergens hier gelezen (in verband met de vraag of je met je handrem of met koppeling en rem moet op een helling vertrekken) dat je het zo moet doen dat je niet mag terugbollen. Betekent dat dus, dat als ik bijvoorbeeld bij een rood licht moet stoppen, en als dat op een helling is, dat als ik toch terugbol, dan is het einde van het examen en moet ik terug?

- en als ik het niet kan zien of voelen of de auto terug zal bollen of niet en ik laat mijn rem een heel klein beetje los, om te voelen of de auto nu echt op een helling is, of niet? Mag dat? (natuurlijk zo dat ik de auto's achter mij niet in gevaar breng)

- ik heb al ook overal gelezen dat je als je parkeert met die S beweging, dat je het als één vlotte beweging moet doen. Als je toch remt moet je dan met je examen stoppen? In de rijschool zei de lesgever altijd dat ik pomp de koppeling en dat het niet mag. Oke, het was inderdaad zo, en nu heb ik het al zo veel geoevend, dus ik pomp niet meer, maar het gaat zonder remmen wel met één beweging nog niet..
Tips?

- ik heb geleerd, dat ik met het verkeer mee moet kunnen rijden, en dat niet mag hinderen. Maar Wat moet ik doen als ik op een autosnelweg met 120 rijd, in de rechtste rijstrook, en al de auto's achter mij toch sneller rijden en ik zie gewoon dat ik alleen maar ingehaald word.
Hinder ik dan het verkeer?! Hoewel ik met het maximaal toegelaten snelheid rijd..

- Met het keren.. Hier heb ik gelezen, dat ik daarbij mijn pinker moet gebruiken. Ik keer normaal met 3 beweging: ik ga helemaal aan de rechterkant, pinker naar links, stuur helemaal naar links, dan achteruitschakelen en mijn vraag: moet ik hier de rechterpinker aanzetten?! want ik rijd eigenlijk nu rechtsaf achteruit... en dan weer in eerste en vertrekken linksaf..
de vraag is dus, wanneer gebruik ik mijn pinker bij het keren juist? De lesgever zei dat ik het in het begin moet aanduiden, dat ik een maneuver wil uitvoeren, maar daarna is het overbodig als er geen "nieuwe" auto komt, die nog niet zag mijn eerste pinker, en dat ik een maneuver aan het uitvoeren ben..

- Ik rijd met mijn begeleider ook net als met de school, hij zegt welke richting ik moet nemen. Ik vind het eigenlijk niet erg, want op het examen is het ook zo, maar na een tijd begin ik de richtingen te verwarren. Is dat normaal?
Het is meestal als ik een fout heb gemaakt..

- Nog iets over remmen: mijn begeleider zei dat ze zeiden tegen hem op de rijschool nog toen, dat je bij een rood lichtmoet remmen door terug te schakelen.. ik heb het gedaan ook met de rijschool en de lesgever zei dat het niet mag en dat ik gewoon moet stoppenen pas dan terugschakelen..
Oke, de lesgever moet het weten he? Maar als ik plots groen licht krijg ??
Schakel ik dan gewoon bijvoorbeeld van 4 terug tot 2 en rijd verder?

- als ik moet stoppen en voorrang verlenen, maar ikmoet stoppen voor een fietspad en een zebrapad, hoe vertrek ik juijst? ik bedoel ik mag op die plaatsen niet stilstaan, maar als ik het van mijn plaats niet zie of er autos komen van rechts of links, en er komt momenteel geen fietser, ik rijd stapvoetjes vooruit tot ik het kan zien, en dan moet ik stoppen want er komen toch auto's, en pas dan komt er ook een fietser..
wat moet ik dan doen?! sta ik dan toch fout? of dat mag zo?
Als ik de fietser zie vertrek ik natuurlijk niet, maar als ik de fietser nog niet zie??

-en nog een laatste vraag: ik heb de lesgever al gevraagd maar hij sprak over alles maar gaf geen duidelijk antwoord
ik weet dat ik als chafeur zelfstaandig moet kunnen rijden zonder hulp, maar op de autosnelwegen en de grotere kruispunten vind ik het erg moeilijk tegelijk op de verschilende plaatsnamen richtingen en zo op te letten en ook op de pinkers, voorsortering en weet je op alles..
Ik geef het toe, ik moet het leren.
Maar mijn vraag was alleen maar, wat de examinator in zulke situaties zal zeggen, of hij zegt, hier gaan we naar links naar rechts (en ik moet op de juijste rijstook opletten) of zegt hij hier gaan we in richting antwerpen de autosnelweg op? (en dus moet ik de boorden bekijken, en zo de juijste rijsrook kiezen?) Ik vroeg het want ik ken de omgeving niet echt goed, ik woon hier eigenlijk niet zo lang, ik ken soms niet eens de namen van de steden..
Ik heb al zo gereden dat ik naar een onbekende stad reed, maar ik heb de weg de vorige dag opgezocht, richting, naam van de autosnelweg en zo, om de orientering tussen die rare namen en de veel boorden gemakkelijker te maken. Maar op het examen kan dat niet :roll:

misschien zijn ze niet zo grote vragen, maar beter domme vragen stellen dan domme fouten maken...
dus alvast bedankt!!!
(Hoeplijk zijn de vragen duidelijk, sorry voor de eventuele taalfouten, ben nog steeds geen Belg :) )
groetjes,
Agi
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Agita

Je mag gerust veel vragen stellen hoor, maar liest geen tien vragen in één topic.

Als tweede of derde... vraag over iets anders gaat, dan begin je best een nieuw topic.

Vragen over praktijk laat in aan de moderators over die zich daar meer mee bezighouden.

Vraag 120 km/uur snelweg

- De maximumsnelheid is 120 km/uur. Als jij 120 rijdt en alle andere auto's halen je in, dan begaan die allemaal een overtreding. Maar jij moet niet gaan sneller rijden dan 120 km/uur, want anders bega jij ook een overtreding. Dit heeft niets te maken met het verkeer hinderen.

Hetzelfde zou je dan kunnen zeggen dat je in de bebouwde kom sneller dan 50 km/u zou mogen rijden, want je hindert daar waarschijnlijk ook de bestuurders achter jou.
maar na een tijd begin ik de richtingen te verwarren. Is dat normaal?
Mag je niet doen hé. Links is altijd links en rechts in altijd rechts.
Dat is dus niet normaal.
als ik moet stoppen en voorrang verlenen, maar ikmoet stoppen voor een fietspad en een zebrapad, hoe vertrek ik juijst? ik bedoel ik mag op die plaatsen niet stilstaan, maar als ik het van mijn plaats niet zie of er autos komen van rechts of links, en er komt momenteel geen fietser, ik rijd stapvoetjes vooruit tot ik het kan zien, en dan moet ik stoppen want er komen toch auto's, en pas dan komt er ook een fietser..
wat moet ik dan doen?! sta ik dan toch fout? of dat mag zo?
Op heel veel plaatsen zijn de wegen zo gemaakt dat dit probleem zich niet zal voordoen. Ook als je niet op het zebrapad stopt heb je voldoende zicht.

Maar ook in de gemeente waar ik woon moet je soms noodgedwongen iets verder rijden en dan stoppen omdat er een auto opduikt.

Hier is het eigenlijk de wegbeheerder die de weg slecht heeft aangelegd. Als je dat echt uit noodzaak en voor de veiligheid moet doen, zal de examinator daar wel rekening mee houden. Die heeft liever dat je dan uit noodzaak even vertraagt op het zebrapad dan dat je een ongeval veroorzaakt.

-en nog een laatste vraag: ik heb de lesgever al gevraagd maar hij sprak over alles maar gaf geen duidelijk antwoord
ik weet dat ik als chafeur zelfstaandig moet kunnen rijden zonder hulp, maar op de autosnelwegen en de grotere kruispunten vind ik het erg moeilijk tegelijk op de verschilende plaatsnamen richtingen en zo op te letten en ook op de pinkers, voorsortering en weet je op alles..
Ik geef het toe, ik moet het leren.
Maar mijn vraag was alleen maar, wat de examinator in zulke situaties zal zeggen, of hij zegt, hier gaan we naar links naar rechts (en ik moet op de juijste rijstook opletten) of zegt hij hier gaan we in richting antwerpen de autosnelweg op?
Dat heeft te maken met ervaring. Als beginnende bestuurder zal je op 101 zaken moeten letten, die je later spontaan doet.

Maar inderdaad. Als de examinator bij het oprijden van een autosnelweg je vraagt om richting Antwerpen te rijden, dan is het wel de bedoeling dat je dat bord "Antwerpen" zien staan hebt hé.

In het begin lijkt het allemaal wat veel. Als je een paar 1000 kilometers gereden hebt , wordt dat allemaal kinderspel.
agita
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 feb 2007, 17:22

Bericht door agita »

Dag Eugeen,
bedankt voor de snelle antwoord!!!
Nou ja, sorry hoor voor de vele vragen, volgende keer doe ik alle vragen apart :roll:
eugeen schreef: Dat heeft te maken met ervaring. Als beginnende bestuurder zal je op 101 zaken moeten letten, die je later spontaan doet.

Maar inderdaad. Als de examinator bij het oprijden van een autosnelweg je vraagt om richting Antwerpen te rijden, dan is het wel de bedoeling dat je dat bord "Antwerpen" zien staan hebt hé.

In het begin lijkt het allemaal wat veel. Als je een paar 1000 kilometers gereden hebt , wordt dat allemaal kinderspel.
Oke, dat geef ik toe, ik moet het kunnen, dat heb ik aal ook geschreven denk ik :) En dat zal ik wel kunnen met oefenen oefenen en nog eens oefenen.. maar of stel ik de vraag niet goed, of begrijp ik de antwoord niet goed.
In mijn infopapieren (dat is van de goca, ik heb het na het theorieexamen gekregen, info over praktijk) staat het:
"Wanneer u van richting moet veranderen, naar links of naar rechts, zal de examinator dit tijdig melden op de volgende wijze:'aan het volgend kruispunt links afslaan' De examinator zal u nooit in een valstrik lokken."

Ik heb een beetje zo examenstres of zo, geen idee hoe het heet, ik ben bang dat ik het niet goed zal begrijpen, of plots blokker ik en vergeet een woord in het Nederlands... en ik wil geen zulke fouten, ik bedoel vanwege de taal.
Ik heb eigenlijk geen problemen met de taal maar als ik plots in een onverwachte situatie ben, moet ik extra opletten of ik rechts of links hoor, of hoe het woord nog eens was, ik wist het maar het komt gewoon niet...
Sorry, beter kan ik het niet uitleggen, dus ik weet natuurlijk waar mijn linker en waar mijn rechterhand is, en ik ken al de woorden (woordenschat) in verband met autorijden..
In ieder geval is het raar...

Ik ben benieuwd, wat iemand voor de vragen in verband met de koppeling en de maneuvers zegt..

Alvast bedankt,
Agi
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Agita,

Vragen over vertrek op een helling

Als je het correct wil doen, mag je geen millimeter achteruitbollen. Ook niet om je ervan te vergewissen dat je wel degelijk op een helling staat. Bij twijfel vertrek je zoals op een helling.

De verkeersstroom volgen

Zolang de maximum toegestane snelheid niet overschreden wordt, doe je er goed aan de verkeersstroom te volgen.

Als bijvoorbeeld op een gewestweg waar 70 km/h toegestaan is, iedereen tegen 60 km/h rijdt, is het beter zelf ook tegen 60 km/h te rijden dan voortdurend in te halen om toch maar tegen 70 km/h te kunnen rijden.

Een maximum toegestane snelheid is geen verplichte minimumsnelheid.

Als je bijvoorbeeld tegen 115 km/h op de autosnelweg rijdt, heeft daar niemand iets op te zeggen.
Maar als je bijvoorbeeld zonder noodzaak tegen 70 km/h gaat rijden waar 90 km/h toegestaan is, dan bezondig je je wel aan het nodeloos hinderen van het verkeer.
Is op die weg evenwel de zichtbaarheid door mist slechts 50 meter, dan mag je natuurlijk niet tegen 90 km/h blijven rijden: je moet altijd kunnen stoppen op de afstand die je kan overzien (en op de helft van de afstand die je kan overzien, als je op een smalle weg rijdt waar je niet overal kan kruisen met een tegenligger).

Wat je niet mag doen als anderen sneller dan toegestaan rijden, is het schoolmeesterke uithangen. Als je bijvoorbeeld op een autosnelweg tegen 120 km/h rijdt en je wil gaan inhalen, maar je ziet in je achteruitkijkspiegel dat er op de linker rijstrook een auto sneller komt aangereden, wijk dan niet uit naar die rijstrook met als argument "Hij moet zich maar aan 120 km/h houden." Als die andere bestuurder nog maar zijn gaspedaal moet loslaten om jou niet aan te rijden, dan heb je hem gehinderd, wat een overtreding inhoudt.

Oversteekplaats voor voetgangers en fietspad

Als je niet anders kan en je hindert daarbij geen fietsers c.q. voetgangers, dan mag je er overrijden.

Moet je daar dan even blijven staan om voorrang te verlenen en er komt een fietser of voetganger aan, dan moet je niet achteruit rijden. De fietser of voetganger moet even wachten.
Plaats reactie