Help - hellingen...

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
k

Help - hellingen...

Bericht door k »

Beste mensen,

Ik heb mijn theoretisch examen een twee maand geleden glansrijk gehaald via jullie site. Ik had twee foutjes.

Met volle moed aan mijn praktijklessen begonnen, want het was dringend. Mijn job vereist namelijk een bedrijfswagen.

Ik heb leren rijden in een Opel Astra van de rijschool. Ik voelde me zeker, alles lukte, en na mijn 20u voelde ik me klaar om alleen de baan op te gaan.
Een dikke week geleden ga ik dus mijn bedrijfswagen halen, een Peugeot 407 SW.
Toen ik die bak zag, dacht ik "de grootte gaat alleszins even aanpassen zijn"...

Jawadde, dat bleek niet enkel de grootte te zijn. :oops:
Ik blijk heel veel moeite te hebben met de versnellingen, die "liggen" precies niet zo goed als ik gewoon was van de Astra.
Hellingen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, want daar geraak ik gewoon niét op. Ik bol gewoon terug achteruit en val uiteindelijk stil. Ik heb al geoefend en geoefend, maar het lukt me niet.

Nu moet ik elke dag naar van Limburg naar Brussel rijden en terug. De autosnelweg gaat heel erg goed, maar als ik tunnels tegenkom of hellingen... aiaiai.
Ik slaap s'nachts bijna niet van de angst om s'morgens terug te vertrekken. En overdag kan ik me niet concentreren op m'n werk uit angst om terug te moeten vertrekken.
Mijn omgeving vind dat ik overdrijf, en dat het allemaal niet zo moeilijk is en dat de ervaring me het wel leert.
Maar ik vind het niet zo makkelijk en voel me helemaal niet veilig... :cry:

Heeft er iemand wat tips voor mij? Of zou ik vb. iets aan de auto kunnen laten wijzigen zodat hij niet zo rap stilvalt (stationair toerental laten wijzigen heb ik me al laten vertellen?)

Alvast bedankt,

k
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Aan de auto hoeft niets gewijzigd te worden. ;-)

Vertrekken op een helling lukt je dus niet goed? Probeer je het met de handrem, of zonder? Met de handrem is over het algemeen makkelijker, maar dat verschilt van persoon tot persoon.

Je oefent best op een helling in de buurt, waar niet veel verkeer komt.. Starten-stoppen, starten-stoppen, ...

Een andere wagen, een aanpassing ;-)

Veel succes.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Help - hellingen...

Bericht door Inazuma »

k schreef: Een dikke week geleden ga ik dus mijn bedrijfswagen halen, een Peugeot 407 SW.

Hellingen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, want daar geraak ik gewoon niét op. Ik bol gewoon terug achteruit en val uiteindelijk stil. Ik heb al geoefend en geoefend, maar het lukt me niet.
Blijven oefenen op een rustige plaats (een helling die een dijk opgaat bvb is een goede plaats als je er mag rijden).

Hope meer je die situaties probeert te ontwijken, hoe meer ze je angst gaan inboezemen, en hoe gestresseerder je erbij zal zijn ...
De gevolgen ken je ...

Heeft er iemand wat tips voor mij?
Als het echt niet gaat ondanks oefenen : iemand die al langer rijdt eens met de auto laten rijden.


Heb je leren vertrekken op een helling, en zo ja : was dat met de handrem op :?:

Rijscholen durven het stationaire toerental wel eens verhogen om het vertrekken vlotter te laten gaan, maar daarmee bewijst men de leerlingen op lange termijn geen dienst ...


Je hebt waarschijnlijk een toerenteller :?:

Handrem op.
Koppeling ingedrukt.
Tikje gas bijgeven - 1200 tot hooguit zo"n 1500 toeren.
Koppeling zacht laten komen tot je het toerental van de motor hoort en ziet afnemen .
Handrem zachtjes beginnen lossen, ondertussen iets meer gas beginnen geven, en de koppeling zachtjes verder laten opkomen - allemaal tegelijk ... je motortoerental blijft daarbij zo goed als gelijk. (da's toch de bedoeling)

Eens de koppeling volledig gelost is, geeft je dan gas bij om te versnellen



Of zou ik vb. iets aan de auto kunnen laten wijzigen zodat hij niet zo rap stilvalt (stationair toerental laten wijzigen heb ik me al laten vertellen?)
Vermoedelijk een HDi diesel ?

Die vertrekken niet zo graag voor een diesel - toch niet in Zweeds maatpak ...

Die kunnen wel een tikje gas gebruiken bij het wegrijden (dat is ook de beste rijtechniek), terwijl vele diesels vlotjes zonder extra gas van de plaats gaan.


Ik heb ook wat moeten wennen aan het vertrekken met een 1,6 HDi motortje - na meer dan 500.000 km rijervaring ...
k

Bericht door k »

Bedankt voor de tips en vooral Inazuma voor de zeer uitgebreide en hulpvolle uitleg.

Nu blijkt dat mijn auto stuk is. (bij het inoefenen van hellingen begon mijn auto ineens te roken en te stinken)
Ik naar de garagist.
Blijkbaar is de dichting van de injectie van de 1ste cilinder stuk, waardoor er een verlies is van druk bij de inlaat.

Wat dit concreet wil zeggen, daar heb ik absoluut geen idee van, alleen zei men mij dat dat waarschijnlijk de reden is waarom hij zo moeilijk doet bij hellingen, vertrekken en waarom hij rookt en de motor veel lawaai maakt.

Maar bedankt voor de tips - die gaan zeker nog van pas komen. :D
Ik heb altijd zonder handrem proberen te vertrekken, maar ga dat nu ook met proberen.

Groetjes,

k
Plaats reactie