Buitenspiegel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Buitenspiegel

Bericht door GRO »

Moet in een voertuig (geen gesloten koetswerk) ook een tweede binnenspiegel (voor de begeleider) worden aangebracht als het voertuig origineel is uitgerust met twee buitenspiegels?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Ja,
de orginele buitenspiegels staan immers ingesteld voor de leerling-bestuurder.

De 2de binnenspiegel is voor de begeleider en dient om het verkeer achter en linksachter in het oog te houden.
De rijschoolwagens hebben zelfs een 2de rechter buitenspiegeltje (voor de instructeur) om rechtsachter in het oog te houden. Deze spiegeltje is niet verplicht maar wel handig.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dank je digital. Weer iets bijgeleerd.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

En in de leswagen hebben we voor de lesgever een tweede binnenspiegel om achteruit te kijken en een derde binnenspiegel die op de ogen van de kandidaat gericht is, om te weten naar waar hij kijkt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

dus een binnenspiegel voor de begeleider is verplicht?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ja, dat moet dus.

Lees op de site ook even PRAKTIJKEXAMEN B / B+E
Daar staat beschreven aan welke vereisten de wagen waarmee je examen gaat afleggen moet voldoen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

en tijdens de stageperiode?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste gast,

Eerst terloops even melden dat we graag hebben dat er een naam staat i.p.v. gast. je eigen naam of eventueel een schuilnaam.

Als je stage loopt met een begeleider, dan is die tweede spiegel noodzakelijk. Hij zorgt er immers voor dat je begeleider mee kan kijken.

Mag je alleen rijden, dan is die spiegel niet nodig, want er is geen begeleider.
Darkie

2de rechter buitenspiegel

Bericht door Darkie »

heey,
ik moet binnenkort mijn praktisch examen afleggen.
om mijn documenten staat inderdaad dat ik een 2de rechterbuitenspiegel moet hebben, ik weet echter niet wat ze hiermee bedoelen.
kan iemand me even goed uitleggen wat het is of eventueel een fototje linken ofzo??

groetjes en alvast bedankt
Yannah

Bericht door Yannah »

"Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider)"



Ik snap het echt niet wat ze hier mee bedoelen? Ik heb binnen een tweede achteruitkijkspiegel voor de begeleider maar meer ook niet!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Yannah schreef:"Indien het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels (één voor de kandidaat en één voor de begeleider)"



Ik snap het echt niet wat ze hier mee bedoelen? Ik heb binnen een tweede achteruitkijkspiegel voor de begeleider maar meer ook niet!
Een gesloten koetswerk is bijvoorbeeld een klein busje, zonder ramen achteraan. Dan moet je rechts een extra spiegel hebben, want binnenspiegels zijn er bij zulke busjes niet.
Plaats reactie