reeks vraagjes

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
soggie

reeks vraagjes

Bericht door soggie »

Dag iedereen...ik heb binnenkort examen en heb nog een paar vraagjes:

- kruispunt, moet links afslaan, ik sta op het kruispunt te wachten op verkeer van rechts. er staat een ontruimingspijl (verkeerslicht, enkel groen)...moet ik wachten totdat die op groen staat (en die van rechts dus rood hebben), of mag ik over rijden wanneer er van rechts niemand komt of die nog heel ver zijn?

- ik moet een baan oprijden en moet daarvoor eerst een zebrapad en fietpad kruisen. ik stop ervoor, er komt niks aan, maar dan kan ik niet meteen de baan op want ik zie door geparkeerde auto's niet of er van links iets aankomt. ik moet dus verder rijden en desnoods op dat fietspad blijven stilstaan totdat er niks van links komt en ik de baan op kan. wordt dit stilstaan op het fietspad als fout aangerekend, en zo ja: wat is het alternatief om niet gebuisd te zijn?

- om te keren in een straat: moet je vertrekken uit stilstand of al rijdend ineens het manoeuvre aanvangen, of maakt het niet uit?

- ik heb nog een rijbewijs model 9>12 maanden. als ik mijn twee examenkansen heb gedaan, mag ik dan een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen en opnieuw proberen, of moet ik hoedanook lessen volgen?

- stel ik rij in 4e tegen 70, ik nader een rood licht en moet dus afremmen. ik doe dat nu gewoonlijk door gewoon zachtjes te beginnen remmen. ik vertraag terwijl ik gewoon in 4e blijf totdat ik rond de 1200 toeren zit, dan ontkoppel ik en ga ik naar neutraal terwijl ik tot stilstand kom (aan 1200 toeren rij ik nog maar traag, ook in 4e). wordt deze manier van remmen als fout aangerekend? moet ik werkelijk alle versnellingen 4>3>2 afgaan vooraleer stil te staan? door in 4e geen gas te geven rem ik toch ook op de motor? of is dat niet genoeg?

- als ik zijstraten langs rechts voorbij rij dan vertraag ik altijd, maar gewoonlijk blijf ik in 3e staan. mijn toerental brengt me niet in de problemen. wordt het als negatief beschouwd als ik niet bij elke zijstraat waar ik voorrang moet geven terugschakel?

Super hard bedankt voor de info!!!
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: reeks vraagjes

Bericht door wobotje »

soggie schreef:- kruispunt, moet links afslaan, ik sta op het kruispunt te wachten op verkeer van rechts. er staat een ontruimingspijl (verkeerslicht, enkel groen)...moet ik wachten totdat die op groen staat (en die van rechts dus rood hebben), of mag ik over rijden wanneer er van rechts niemand komt of die nog heel ver zijn?
Je moet niet wachten tot die op groen staat.
Als je kan doorrijden, mag je dat doen.
Als de ontruimingspijl brandt, betekent dit enkel dat de tegenliggers tegengehouden worden.
soggie schreef:- ik moet een baan oprijden en moet daarvoor eerst een zebrapad en fietpad kruisen. ik stop ervoor, er komt niks aan, maar dan kan ik niet meteen de baan op want ik zie door geparkeerde auto's niet of er van links iets aankomt. ik moet dus verder rijden en desnoods op dat fietspad blijven stilstaan totdat er niks van links komt en ik de baan op kan. wordt dit stilstaan op het fietspad als fout aangerekend, en zo ja: wat is het alternatief om niet gebuisd te zijn?
Volgens mij kan je hier niet anders dan, na gestopt te zijn voor het zebrapad en fietspad, vooruit rijden.
Anders moet je immers op goed geluk de baan oprijden, wat ook niet aan te raden is ;)
soggie schreef:- stel ik rij in 4e tegen 70, ik nader een rood licht en moet dus afremmen. ik doe dat nu gewoonlijk door gewoon zachtjes te beginnen remmen. ik vertraag terwijl ik gewoon in 4e blijf totdat ik rond de 1200 toeren zit, dan ontkoppel ik en ga ik naar neutraal terwijl ik tot stilstand kom (aan 1200 toeren rij ik nog maar traag, ook in 4e). wordt deze manier van remmen als fout aangerekend? moet ik werkelijk alle versnellingen 4>3>2 afgaan vooraleer stil te staan? door in 4e geen gas te geven rem ik toch ook op de motor? of is dat niet genoeg?
Hangt er vanaf denk ik.
Als ik snel moet remmen, doe ik het ook zo.
Remmen en aan 1200 rpm ongeveer ontkoppelen.
Als ik veel tijd heb om te remmen schakel ik halverwege wel nog terug naar 3, omdat je dan meer remkracht hebt van de motor in een lagere versnelling.
Naar 2 schakel ik eigenlijk nooit terug bij het remmen. Maar dat kan ook aan mijn auto liggen.

Maar ik zal maar doorverwijzen naar vragen.php?vraag=4294 voor een uitgebreidere uitleg over correct remmen op de motor.
soggie schreef:- als ik zijstraten langs rechts voorbij rij dan vertraag ik altijd, maar gewoonlijk blijf ik in 3e staan. mijn toerental brengt me niet in de problemen. wordt het als negatief beschouwd als ik niet bij elke zijstraat waar ik voorrang moet geven terugschakel?
Best enkel vertragen wanneer voorrang van rechts geldt en niet op een voorrangsweg ;)
Er staat nergens geschreven dat je moet terugschakelen denk ik, dus volgens mij kan dat niet slecht beoordeeld worden. (correct me if i'm wrong)
Zolang je maar toont dat je vertraagt en oplet.
soggie

Bericht door soggie »

Alvast bedankt voor het beantwoorden van een aantal vragen!

Nog eentje waar ik aan denk: verwacht de examinator dat je stopt op de Bisschoppenhoflaan wanneer iemand probeert over te steken die niet aan een zebrepad staat? Bisschoppenhoflaan = voorrangsbaan, 70, bebouwde kom, heeft zebrapaden, 2 rijstroken per rijrichting gescheiden door middenberm.

Thanks!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: reeks vraagjes

Bericht door Bertje »

soggie schreef:- ik heb nog een rijbewijs model 9>12 maanden. als ik mijn twee examenkansen heb gedaan, mag ik dan een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen en opnieuw proberen, of moet ik hoedanook lessen volgen?
Na je twee examenpogingen mag je je oud voorlopig rijbewijs inderdaad omruilen voor een nieuw voorlopig rijbewijs. Je moet wel zorgen dat je begeleider nog aan de voorwaarden voldoet (8 jaar een rijbewijs ipv 6 jaar). Met dit nieuwe voorlopige rijbewijs mag je dan opnieuw twee examenpogingen wagen voor je verplicht rijlessen moet nemen.
Wacht echter niet tot je oud voorlopig rijbewijs verlopen is, want dan moet je nog eens een theorie-examen afleggen.

soggie schreef:verwacht de examinator dat je stopt op de Bisschoppenhoflaan wanneer iemand probeert over te steken die niet aan een zebrepad staat?
Een voetganger (of eender welke andere weggebruiker) die niet aan een oversteekplaats voor voetgangers aanstalten maakt om over te steken heeft geen voorrang.
Gast

Re: reeks vraagjes

Bericht door Gast »

soggie schreef:verwacht de examinator dat je stopt op de Bisschoppenhoflaan wanneer iemand probeert over te steken die niet aan een zebrepad staat?
Een voetganger (of eender welke andere weggebruiker) die niet aan een oversteekplaats voor voetgangers aanstalten maakt om over te steken heeft geen voorrang.[/quote]

Dat dacht ik ook, maar wordt er ook zo geëxamineerd? Niet stoppen wordt dus niet als fout aangerekend hé? (ik wil maar zeker zijn hé :) )
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Als je nodeloos stopt om iemand te laten oversteken belemmer je het verkeer, en dat is een overtreding. Doorrijden wanneer je geen voorrang moet verlenen is geen overtreding.
Dit houdt natuurlijk niet in dat je niet voorzichtig mag zijn en eventueel vertragen, uitwijken of stoppen in geval van nood; maar dat hangt af van de situatie.
Roeleke

Re: reeks vraagjes

Bericht door Roeleke »

Bertje schreef: Wacht echter niet tot je oud voorlopig rijbewijs verlopen is, want dan moet je nog eens een theorie-examen afleggen.
:shock: Zijt ge daar zeker van Bertje?
Dat zou ik nog eens opzoeken... Op het moment dat je een nieuw voorlopig rijbewijs aanvraagt mag het gewoon nog geen 3 jaar geleden zijn dat je slaagde in het theoretisch examen..
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Artikel 3 3de lid: Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de kandidaat pas een nieuw voorlopig rijbewijs zoals bedoeld in het eerste lid bekomen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Soggie zegt dat hij nog een model 3 heeft van voor 1 september 2006 ( 12 maanden geldig).
Als dit vervallen is kan hij nog een nieuw van het huidige systeem krijgen, als zijn theorie niet meer als 3 jaar geleden is... denk ik zulle...
Gast

bischoppenhoflaan

Bericht door Gast »

Ivm die Bischoppenhoflaan(voorangsweg, 70 km/u) een gelijkaardig vraagje: moet je stoppen voor voetgangers die wél aan het voetpad klaar staan om over te steken? Want van pakweg 65 km/u tot stilstand komen duurt toch wel eventjes..ik vermoed van wel maar dan kan je mss de opmerking krijgen dat je te te snel rijdt of te snel remt..wil dat zeggen dat je dan moet vertragen telkens je een zebrapad nadert?
alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

moet je stoppen voor voetgangers die wél aan het voetpad klaar staan
Je moet stoppen voor voetgangers die zich op een oversteekplaats voor voetgangers bevinden of aanstalten maken te gaan oversteken.
Plaats reactie