Geslaagd in Leuven

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Bear

Geslaagd in Leuven

Bericht door Bear »

Na mijn vlekkeloos verlopen theorie-examen (met dank aan de site) ben ik deze morgen mijn praktijkrij-examen gaan afleggen.

Ik kreeg een zakelijke (geen afstandelijke) examinator, die naar mijn indruk zeer correct was.
Volgend parcours heb ik afgelegd (vertrek 7u45-terug 8u30):
Haasrode - voor vertrek starten op de helling aan het examencentrum - in Heverlee aan de Heilig Hart wijk (zone 30 a volonte-voorrang van rechts) - dan de Geldenaaksebaan naar Haasrode - aan de bocht rechtdoor (het kleine straatje in) - manoever: keren in een straat - Invoegen op de Geldenaakse - Parkpoort- parkstraat - Links Vesaliusstraat (stoppen aan de stopstreep) - rechtdoor - links richting Brabanconne - Parkeren in de Brabanconne - Terug naar de Parkpoort - Links Tiensevest (moeilijk punt met de stand van de lichten op het kruispunt) - Ring volgen (tunnel, bruggen, invoegen, plaats laten en inhalen) - Naamsesteenweg - Links Hertogstraat - Wijk achter Heilig Hart en terug binnen rijden (leve de voorrang van rechts - een enkele eenrichtingsstraat).

Het leek me nogal aan gemakkelijk parcours, al heeft de examinator (iets oudere man) me 1 keer aangegeven de eerstvolgende links af te slaan terwijl de eerste links een verboden richting was.
De enige opmerkingen die ik kreeg waren:
- Moet uw zetel niet rechter staan voor uw hoofdsteun (eens hij dat zij was ik gerust dat ik erdoor was)
- 1 keer geen voorrang genomen op een fietser die wel vertraagde (en geen voorrang had)
- 1 keer het bord einde 30km niet gezien (ik kwam ogen tekort voor alle voetgangers in het oog te houden die mogelijks wilden oversteken - spelende kinderen op het trottoir)

Ben iets ouder dan het gemiddelde examenpubliek (ben 32) en mijn tweeling (alle die van mij en mijn vrouw) wordt wellicht binnen enkele weken geboren. Dus het was hoog tijd dat ik mijn rijbewijs haalde. :oops:

Hopelijk heeft de rest iets aan deze info. Hopelijk heeft de rest een gelijkaardige examinator, want hier geen cowboy-verhalen. Gewoon een correct examen.
Ulrike

Re: Geslaagd in Leuven

Bericht door Ulrike »

Hallo, proficiat!

Ik moet ook in Leuven gaan over enkele weken en zit toch wat (serieus) met de schrik:)

Proficiat met de tweeling binnenkort:) en veel geluk!
Bear

No panic

Bericht door Bear »

Awel, als je mijn examinator in dezelfde mood hebt is schrik hebben niet nodig.
Hij heeft me vooral op mijn gemak gesteld. Tijdens mijn parkeermanoever zei hij me dat ook zo letterlijk.
Als je kan rijden, moet je echt geen schrik hebben. Een klein foutje maakt uiteindelijk iedereen, en dat mag ook... Hij heeft me de terechte opmerkingen gegeven. Het gaf me ook een gevoel dat ik dezelfde opmerkingen over mezelf had dan diegene die hij opgenoemd heeft (buiten die van de zetel-opmerking).

Het enige waarvan ik dacht tsjien, was de instructie om links af te slaan terwijl de eerste links een verboden richting was. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze je niet "in de val" mochten lokken.

Maar bon, ik reed, dus ik moest het ook maar gezien hebben.

In alle geval: veel succes gewenst !
ArianeT

Bericht door ArianeT »

Bedankt om je ervaring met ons te delen. Ik ben ook in Leuven aan het leren rijden, en ik zal dit traject zeker eens volgen. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik wel een ander parcours, maar het is interessant om zo een rit te doen waarvan ik vermoed dat ze uitgestippeld is om zoveel mogelijk verschillende situaties aan bod te laten komen.

Succes met de geboorte, en rij maar supervoorzichtig als de kindjes er zijn!

Ariane
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het enige waarvan ik dacht tsjien, was de instructie om links af te slaan terwijl de eerste links een verboden richting was. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat ze je niet "in de val" mochten lokken.
Mogen ze niet en doen ze ook niet :!:
In de tekst voorafgaand aan je examen (de uitleg die de examinator geeft maar geen kat naar luistert door de zenuwen meestal)
staat wij behoren tot het doorgaand verkeer.

Dit betekend dat je op wegen waar je niet doorkunt (doodlopend verkeer bv) niet in mag.en natuurlijk ook de "gewone verboden richting"

Als de examinator nu zegt 1 ste links dan bedoeld hij "de eerste waar je links
mag inslaan moet je nemen, als je dus de verkeerde weg neemt (verboden
richting, doodlopend) dan ben je de klos.

met de tekst "doorgaand verkeer" bedoeld hij dus waar ik in mag ga ik in en waar ik niet in mag of het loopt dood moet ik wegblijven :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Benny Stinkens schreef:Als de examinator nu zegt 1 ste links dan bedoeld hij "de eerste waar je links
mag inslaan moet je nemen, als je dus de verkeerde weg neemt (verboden
richting, doodlopend) dan ben je de klos.
Wat ik mij dan altijd afvraag, stel, je merkt pas dat je er niet in mag, op het moment dat je al aan het afslaan bent.
Heb zelf ook al meegemaakt, dat ik ergens wilde afslaan, maar eens half gedraaid, zag dat er een bordje hing. (Eigenlijk wel grappig, want ik kende die plaats, dus ik had moeten weten dat je er niet in mocht :p maar zal ook wel deels aan de omstandigheden gelegen hebben.)

Op zo'n moment rij ik dan achteruit natuurlijk om dan verder te rijden.
Maar wat als dat op je examen gebeurt?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

wobotje schreef:Wat ik mij dan altijd afvraag, stel, je merkt pas dat je er niet in mag, op het moment dat je al aan het afslaan bent.
Dan zou je eigenlijk de wegbeheerder een paar flinke oorvijgen moeten geven. Want die zou op de weg die jij volgt een bord "verboden links af te slaan" of "verboden rechts af te slaan" moeten plaatsen (eventueel aangevuld met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer").
Plaats reactie