Rijbewijs A3

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Draco

Rijbewijs A3

Bericht door Draco »

Hallo, ik sedert enkele maanden mijn theoretisch rijbewijs examen afgelegd, en met succes. (dankzij gratisrijbewijsonline ;) )
Maar ik ben nog geen 18 jaar, dus wacht ik met het aanvragen van een voorlopig rijbewijs tot ik 18 jaar ben, omdat ik dan de optie kan nemen van 20u rijschool zonder begeleider ipv 8u rijschool met begeleider.
21 juli wordt ik 18 jaar. Maar voordat ik mijn rijbewijs kan aanvragen moet ik eerst dus die 20u rijschool hebben gevolgd voor een attest te krijgen om dan vervolgens mijn voorlopig rijbewijs aan te kunnen vragen.
Allemaal een beetje verwarrend.
Maar ik zal pas eind augustus die 20uur gevolgd hebben.
Begin juli krijg ik echter een scooter klasse B, waarvoor ik een rijbewijs A3 nodig heb.
Moet ik dus toch nog extra theorie leren en dan nog eens een theoretisch examen afleggen, of kan ik mijn A3 rijbewijs (al dan niet voorlopig/ met een "L") ook gewoon aanvragen omdat ik de theorie al afgelegd heb voor rijbewijs B.
Dat zou logisch zijn denk ik en hoe gaat dat allemaal in zijn werk voor aan te vragen?

Want moet ik het attest indienen dat ik geslaagd was voor het theoretisch rij-examen, voor mijn rijbewijs?
Zo ja, dan ben ik dat formulier kwijt met de aanvraag voor A3, en moet ik dan opnieuw theorie afleggen voor weer een attest te hebben voor Rijbewijs B?

Ik snap er niet veel van, en het is misschien ook moeilijk te begrijpen uit mijn post, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dus waar, en met wat moet ik me aanmelden voor dat A3 rijbewijs indien mogelijk met het theorie-attest van rijbewijs B.

Alvast bedankt en groetjes,

Bert
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Het slagen voor het theorie-examen rijbewijs B stelt je enkel in staat een voorlopig rijbewijs B aan te vragen.

Om een voorlopig rijbewijs A3 te krijgen, moet je een ander theorie-examen afleggen.
De leerstof voor A3 is de leerstof voor rijbewijs B, die je dus al kent, plus nog extra leerstof, specifiek voor A3.

Met andere woorden:
Bert schreef:Moet ik dus toch nog extra theorie leren en dan nog eens een theoretisch examen afleggen
Ja.
Bert schreef:of kan ik mijn A3 rijbewijs (al dan niet voorlopig/ met een "L") ook gewoon aanvragen omdat ik de theorie al afgelegd heb voor rijbewijs B.
Nee.


Merk ook op dat een voorlopig rijbewijs B niet geldig is voor het besturen van een bromfiets klasse B
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En ook dit klopt niet wat je schrijft
Maar ik ben nog geen 18 jaar, dus wacht ik met het aanvragen van een voorlopig rijbewijs tot ik 18 jaar ben, omdat ik dan de optie kan nemen van 20u rijschool zonder begeleider ipv 8u rijschool met begeleider.
Als je gaat voor een voorlopig rijbewijs met begeleider ben je niet verplicht om lessen te volgen.
(voor jou maakt het niets uit omdat je toch van plan bent om 20u te nemen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie