parkeren achter een voertuig

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Anke

parkeren achter een voertuig

Bericht door Anke »

Goeieavond.

Misschien een domme vraag, maar bij het manoeuvres &quotparkeren achter een voertuig&quot, moet je die 3 stappen in één beweging uitvoeren?
Of mag je telkens even tot stilstand komen &amp vervolgens terug wat verder rijden &amp beginne afdraaien?
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Bericht door Watchdog »

Wat is een redelijke afstand waarbinnen je parkeert achter een voertuig? Toen ik leerde rijden waren de manoeuvres nog op terrein, en daar leer je natuurlijk wel heel kort parkeren. Nu ik af en toe ga oefenen met pa dan zegt hij wat meer afstand te nemen, wat ik best kan geloven. Het parkeren gaat op die manier ook heel wat vlotter. Maar mag dat? En wat is een redelijke afstand waarbinnen je parkeert?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: parkeren achter een voertuig

Bericht door Rafael »

Anke schreef: Goeieavond.

Misschien een domme vraag, maar bij het manoeuvres &quotparkeren achter een voertuig&quot, moet je die 3 stappen in één beweging uitvoeren?
Of mag je telkens even tot stilstand komen &amp vervolgens terug wat verder rijden &amp beginne afdraaien?
Het manouvre voer je best uit in 1 vlotte beweging, anders ben je nog niet vaardig genoeg met je wagen lijkt mij... Allicht wel al te laat, maargoed
Watchdog schreef: Wat is een redelijke afstand waarbinnen je parkeert achter een voertuig? Toen ik leerde rijden waren de manoeuvres nog op terrein, en daar leer je natuurlijk wel heel kort parkeren. Nu ik af en toe ga oefenen met pa dan zegt hij wat meer afstand te nemen, wat ik best kan geloven. Het parkeren gaat op die manier ook heel wat vlotter. Maar mag dat? En wat is een redelijke afstand waarbinnen je parkeert?
Mij lijkt het me keurig als je er voor zorgt dat je ongeveer 1 metertje van je voorligger afstaat. Liefst niet minder dan 1 meter, want ik meen me te herinneren dat dit niet mocht, althans, op de vroegere examens (Was toen nog een leuk misverstand over, maar ga ik nu niet uitleggen ) Ik weet niet hoe ze beoordelen of je examen, maar om jezelf toch wat 'baan-waardig' te kunnen noemen, mag het geen probleem zijn om het dus op een metertje te doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Liefst niet minder dan 1 meter, want ik meen me te herinneren dat dit niet mocht
Inderdaad:
Quote: AR 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen

...
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Bericht door Watchdog »

Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Als ik nu parkeer, dan heb ik normaal gezien ruim een meter afstand tov de wagen waar ik achter parkeer. En dan parkeer ik me op ong. 1 meter door in een laatste beweging voorwaarts wat te corrigeren. Dus terwijl ik parkeer is het goed mogelijk dat ik op een bepaald ogenblik op ongeveer twee meter van de wagen voor me sta, om dan in de laatste voorwaartse beweging dat gat wat te verkleinen en mijn eigen wagen recht te zetten. Mag dit? En hoever mag ik maximaal achter die vorige wagen staan tijdens mijn manoeuvre (om dat gat dan dicht te rijden)?
Always chillin

Bericht door Always chillin »

Als je die ruimte hebt, waarom deze niet benutten...

Je moet natuurlijk wel niet overdrijven maar ik denk echt niet dat 2 meter een probleem gaat zijn...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re:

Bericht door Inazuma »

Watchdog schreef:Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet. Als ik nu parkeer, dan heb ik normaal gezien ruim een meter afstand tov de wagen waar ik achter parkeer. En dan parkeer ik me op ong. 1 meter door in een laatste beweging voorwaarts wat te corrigeren. Dus terwijl ik parkeer is het goed mogelijk dat ik op een bepaald ogenblik op ongeveer twee meter van de wagen voor me sta, om dan in de laatste voorwaartse beweging dat gat wat te verkleinen en mijn eigen wagen recht te zetten. Mag dit?
Aangezien je minstens 2 meter nodig hebt om reglementair te kunnen parkeren tussen 2 voertuigen, mag dat geen enkel probleem zijn.

Toen er op het examen nog "tussen voertuigen" geparkeerd moest worden, kreeg men daar ook voldoende ruimte voor.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re:

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:Aangezien je minstens 2 meter nodig hebt om reglementair te kunnen parkeren tussen 2 voertuigen, mag dat geen enkel probleem zijn.

Toen er op het examen nog "tussen voertuigen" geparkeerd moest worden, kreeg men daar ook voldoende ruimte voor.
In het vroegere examen zat een fout, waardoor je soms minder dan 2 meter had. Standaard kreeg je 2 meter ruimte extra, maar er kon maximum een halve meter bijkomen, maar ook 20 centimeter afgaan. En dan zat je onder die 2 meter :-) Verder vind ik het persoonlijk onzin, als je achter iemand parkeert, en je vooraan 2 meter ruimte laat. Ik aanzie het als verspillen van parkeerruimte.
Gast

Bericht door Gast »

Je moet de parkeerbeweging in één vlotte s-vorm uitvoeren.
Daarna kan je evt nog wat naar voor of achter.

Ik had bv. geleerd om gewoon achteruit te steken en dan gewoon de neus recht te zetten (zoals je het in het echt doet :P), maar dat mag dus niet tijdens het examen om een of andere vreemde reden.
Sam V

Bericht door Sam V »

Hmm, ik heb in de rijschool leren parkeren in 3 stappen
-stuur rechts
-stuur midden
-stuur links
en dan nog een metertje vooruit em wielen netjes te krijgen.

het lijkt me raar dat je het parkeren in beweging moet doen, want zij benadrukten dat het stukken makkelijker was zo.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In de rijschool leert een instructeur inderdaad de drie stappen aan. Maar je zal merken, als je al een tijd je rijbewijs hebt, dat je die drie losse stappen dan eigenlijk in een vlotte rijbeweging gaat doen.
Plaats reactie