voorrang van rechts: verduidelijking

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

voorrang van rechts: verduidelijking

Bericht door Gast »

Besten,

Ik rij zowel met de auto als met de fiets. De regel "voorrang van rechts" en de wijziging (1/3/2007) voor wat betreft de autobestuurder is mij duidelijk.
Mijn vraag: Ik kom met mijn fiets aan een kruispunt en ik (1) rij rechtdoor (2- sla links of rechts af). Ik heb geen fietspad (2- heb wel een fietspad). Er komt een fietser van links, die rijdt op een fietspad. Moet ik - zoals een autobestuurder - voorrang verlenen of niet?
Ik denk van niet want ik ben als fietser gerechtigd op een fietspad te rijden, dus ik heb - denk ik- voorrang. Rijd ik over een oversteekplaats voor voetgangers of over een doorlopend trottoir dan moet ik als fietser ook voorrang verlenen aan de voetgangers die zich daarop bevinden. Juist?
Alvast bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12765
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik wil je graag helpen, maar kan je niet enkele eenvoudige tekeningen maken zodat ik begrijp wat je bedoelt.
Gast

Bericht door Gast »

Beste,

Op uw site bij voorrang van rechts, punt d. Ipv de groene auto een fietser die:
1) rechtdoor rijdt
2) rechts afslaat
3) links afslaat

Bedankt
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Anonymous schreef:Op uw site bij voorrang van rechts, punt d. Ipv de groene auto een fietser die:
1) rechtdoor rijdt
2) rechts afslaat
3) links afslaat
Afbeelding

In alle drie de gevallen (rechtdoor, links, rechts) moet een fietser die zich op de plaats van de groene auto bevindt nu ook voorrang verlenen aan de fietser op het fietspad; hij heeft echter wel voorrang op de blauwe auto.

Artikel 12.4bis: De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Het gaat in dit artikel over bestuurders in het algemeen, daar horen ook die bestuurders bij die gerechtigd zijn op een fietspad te rijden. Ook zij moeten, als ze zulk fietspad willen oversteken voorrang verlenen.
Plaats reactie