Smog regeling

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
domino
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2006, 00:00

Smog regeling

Bericht door domino »

Vandaag was er een smogregeling met beperking van snelheid tot 90km/uur. Een beetje overal op de ring waren er verkeersborden geplaatst dat aanduidde dat je maar 90km/uur mocht rijden en een onderbord met smog opgeschreven. Op sommige plaatsen staan deze borden zelf het hele jaar door.

Allemaal goed en wel, maar bij mijn weten ben je niet verplicht naar de radio te luisteren, naar tv te kijken of de krant te lezen of op internet te surfen. Dus hoe kan je dan weten wanneer je u snelheid moet aanpassen als er een smogregeling van toepassing is zoals vandaag?
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Smog regeling

Bericht door Inazuma »

domino schreef: Allemaal goed en wel, maar bij mijn weten ben je niet verplicht naar de radio te luisteren, naar tv te kijken of de krant te lezen of op internet te surfen. Dus hoe kan je dan weten wanneer je u snelheid moet aanpassen als er een smogregeling van toepassing is zoals vandaag?
De berichtgeving op radio en TV heeft geen enkele wettelijke waarde.
Het onderstaande wel :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art5

Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
domino
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2006, 00:00

Bericht door domino »

daar ben ik volledig mee akkoord. Maar op één van de opritten op de E411 staat dat bord het hele jaar door. Moet je dan heel het jaar door op die plaats maar 90 rijden? Je kunt toch moeilijk weten wanneer je dat wel of niet moet volgen.

Stel nu dat er gelijks vandaag smogregeling is en morgen niet meer, gaat men dan al die borden wegnemen of afplakken?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

domino schreef:daar ben ik volledig mee akkoord. Maar op één van de opritten op de E411 staat dat bord het hele jaar door. Moet je dan heel het jaar door op die plaats maar 90 rijden? Je kunt toch moeilijk weten wanneer je dat wel of niet moet volgen.

Stel nu dat er gelijks vandaag smogregeling is en morgen niet meer, gaat men dan al die borden wegnemen of afplakken?
Dat is dan een bord dat men vergeet om te draaien.

Zie http://www.christophoros.be/nl/forum/in ... 240.0.html.
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

domino schreef:daar ben ik volledig mee akkoord. Maar op één van de opritten op de E411 staat dat bord het hele jaar door. Moet je dan heel het jaar door op die plaats maar 90 rijden? Je kunt toch moeilijk weten wanneer je dat wel of niet moet volgen.
Provinciale wegbeheerder inlichten en laten omdraaien.

http://wegen.vlaanderen.be/communicatie ... lefoon.php

Het zit overigens niet helemaal snor met die borden.

Het onderbord "smog" is onbestaand in de verkeerswetgeving en voor een bord C43 (snelheidsbeperking)

Je komt ze plompverloren ineens tegen op de snelweg, hoewel ze gezien het snelheidsverschil (120 -> 90 km/u ) vooraf aangekondigd moeten zijn.

Staan enkel rechts (al die ik gezien heb toch) en kunnen schuil gaan achter een rechtsrijdende vrachtwagen.

...

Ondoordacht geplaatst is het minste dat je ervan kan zeggen.

Stel nu dat er gelijks vandaag smogregeling is en morgen niet meer, gaat men dan al die borden wegnemen of afplakken?
Weer omdraaien ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Inazuma schreef: Ondoordacht geplaatst is het minste dat je ervan kan zeggen.
Wat had je anders verwacht van Landuytje. Hij heeft al meermaals bewezen dat hij de intelligentie heeft van een dementerende platworm.
Kaiser

Bericht door Kaiser »

8) Akkoord met JC, maar is 't deze keer een actie waar Renaat iets mee te maken heeft?

Ge weet toch dat hij alleen dingen doet waarmee hij stemmen kan ronselen bij 't grote publiek... :wink:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een levensgevaarlijke geldklopperij is het, niets anders.

Mijn vrouw reed vanmorgen voor de eerste keer op een autosnelweg met een snelheidsbeperking tot 90 km/h wegens smog. Ze was nog maar net op de autosnelweg, toen ze me in paniek opbelde: "Wat moet ik doen? Ik rijd hier tegen 90 km/h, maar de vrachtwagens komen tot vlak achter mij, halen me in en voegen dan vlak vóór mij weer in naar rechts." Ik heb haar gezegd: "Eerst je veiligheid, dan pas het verkeersreglement. Zorg dat je sneller rijdt dan de vrachtwagens, ook al komen er 100 boetes van, of de kans is groot dat je het niet overleeft."
Plaats reactie