vraag rijbewijs B en A3

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Mats

vraag rijbewijs B en A3

Bericht door Mats »

Dag,

ik vroeg me dus het volgende af:
mijn brommerrijbewijs (voorlopig bewijs) is onlangs verlopen MAAR ik heb dus al mijn voorlopig van de auto.
ik ben echter nog geen 18 en wou nu toch nog een brommer kopen. moet ik nu de theorie van brommer opnieuw afleggen, of geldt theorie van auto ook voor brommer?

het zou eigenlijk moeten gelden vind ik want het zijn toch dezelfde vragen (voor auto iets meer zelfs)

Mvg Mats
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

ik vroeg me dus het volgende af:
mijn brommerrijbewijs (voorlopig bewijs) is onlangs verlopen MAAR ik heb dus al mijn voorlopig van de auto.
ik ben echter nog geen 18 en wou nu toch nog een brommer kopen. moet ik nu de theorie van brommer opnieuw afleggen, of geldt theorie van auto ook voor brommer?
Voor A3 is er een apart theorie-examen.
Je mag trouwens met je voorlopig rijbewijs van de auto NIET met een brommer rijden.
Mats schreef:het zou eigenlijk moeten gelden vind ik want het zijn toch dezelfde vragen (voor auto iets meer zelfs)
Heeft niets met het aantal vragen te maken...
De leerstof voor theorie-examen A3 is groter dan dat voor B.
Je moet immers alles kennen voor B plus de extra theorie van A3.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Om het even samen te vatten.
Een echt rijbewijs B is ook geldig voor bromfiets klasse B
Een voorlopig rijbewijs B is dat niet
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je kan de eerstvolgende drie jaar geen voorlopig rijbewijs A3 meer verkrijgen.
Artikel 6 1° f): De kandidaat mag geen houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen.
Dit verbod is evenwel niet van toepassing op de kandidaat die houder geweest is van een voorlopig rijbewijs geldig voor dezelfde categorie of subcategorie van voertuigen waarvan de geldigheid sinds meer dan drie jaar verstreken is.

Enkel met een voorlopig rijbewijs voor de categorie B kan je doorlopend rijden door om de drie jaar even een nieuw theorie-examen af te leggen.

Het heeft dus niet veel zin om nog eens een examen te gaan afleggen. Je kan beter wachten tot je je rijbewijs B hebt, dat ook geldig wordt gemaakt voor de categorie A3.
Plaats reactie