**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Beste jongeren,

Willen jullie hieronder even vertellen hoe het nieuwe praktijkexamen is verlopen?

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
- Zat de examinator naast of achter jou?
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Laatst gewijzigd door GRO op 21 feb 2007, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Heinrich

Bericht door Heinrich »

EXAMENCENTRUM ...

Jeps, examinator zat naast mij,

Kmoest eerst een kaartje trekken en moest dan:

-ruitenwisservloeistof aanduiden
-zeggen waarop ik moet letten als ik vertrek (gordel, stoel, spiegels,...)

dan zijn we vertrokken en heeft ze ergens in een straat gezegd: ge moogt u hier in deze straat keren.

En parkeren is gewoon achter nen auto (ge krijgt heel veel plek).

Ik was gebuisd omdat ik teveel mijnen ambriage gebruike (vind ik eigenlijk wel vrij dom om dat als enig argument te gebruiken), want al de rest was goed zei ze...
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Heinrich schreef: Ik was gebuisd omdat ik teveel mijnen ambriage gebruike (vind ik eigenlijk wel vrij dom om dat als enig argument te gebruiken), want al de rest was goed zei ze...
Je koppeling te veel en/of verkeerd gebruiken kan leiden tot het verlies van de controle over je wagen. Met andere woorden, reden genoeg om gebuisd te zijn. Maar als dat het enige puntje is, ben je er volgende keer met glans door, bekijk het positief
Inge'tje

Bericht door Inge'tje »

EXAMENCENTRUM KONTICH

voor het keren: de examinator zei: &quotin deze straat gaan we keren, ergens tussen waar we nu zijn en het volgende kruispunt&quot Ik hoefde niet te keren tussen twee geparkeerde auto's.

voor het parkeren: de examinator zei gewoon om achter een geparkeerde auto te parkeren (dus niet tussen 2 auto's), hij koos zelf die auto tijdens het rijden.

Voorafgaande controles: op mijn getrokken kaartje stond dat ik moest laten zien waar ik de motorolie meet. Vervolgens moest ik in de auto gaan zitten met het venster open, de examinator ging een lijstje af van de dingen die ik allemaal moest doen (mistlichten, grootlichten, dimlichten, pinkers, ontwaseming, claxon,...) Hij vroeg me of mijn zetel al goed stond en hoe ik dit bepaal (ik moest mijn zetel niet helemaal naar achter schuiven om hem dan goed te zetten), idem met mijn spiegels.

Tijdens de manoeuvers bleef zowel de examinator als de begeleider in de auto zitten.
De examinator zat naast mij en dus niet achteraan.
Ik heb mijn examen gedaan via het examencentrum van kontich
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

EXAMENCENTRUM HAASRODE

- zetel verstellen en zien ofdat hij goed staat
- stoplichten, pinkers, dimlichten en achtermistlicht demonstreren

kaartje trekken:
- koelvloeistof gaan aanduiden, ruitenwisser gebruiken en op claxon drukken

Rond het examencentrum rijden en starten op een kleine helling.

op de weg rijden:
- ergens keren (Ik had de examinator verkeerd begrepen en dacht dat hij toen bedoelde dat ik die oprit moest oprijden. Ik heb hem gezegd dat ik heb verkeerd begrepen had, maar hij heeft me niet gevraagd om dit maneuver nog eens te doen.)
- parkeren achter 1 auto, dus niet tussen 2 auto's

Rondrijden in Leuven stad, examencentrum Haasrode.

Hij vond dat ik te nonchalant reed, ik weet niet wat hij daarmee bedoelde. Ik heb overal mijn voorrang gegeve, vertraagd voor voorrang van rechts, voetgangers op zebrapaden laten voorsteken, geen verkeersregels overtreden en deffensief rijden was goed.

Examinator zat vanachter, en zag er ne moeilijke mens uit.

Gebuisd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Interessante reactie van onze moderator Digital, elders op dit forum
DIGITAL schreef:

Beste mensen,
bij de nieuwe wetgeving hoeft de begeleider van een voertuig cat. B niet voorin plaats te nemen. De begeleider kan dus gewoon de krant op de achterbank lezen terwijl de leerling oefent of examens aflegt.

Dit heeft voor gevolgen dat de plaats voorin door iemand anders kan ingenomen worden. Bv door de examinator tijdens het examen.

Bij rijschoolwagens is dit niet mogelijk aangezien de leerling wordt bijgestaan door de instructeur. De instructeur wordt aanzien als bestuurder van het voertuig. De bestuurder van het voertuig neemt volgens mij best de plaats in waar hij aan de instrumenten (pedalen, richtingaanwijzer, stuur, versnellingspook,...) kan om het voertuig te besturen.
Jolien

Bericht door Jolien »

EXAMENCENTRUM ALKEN

Examinator zat achter me
Keren in smalle straat: hij zei gewoon in deze straat keren, je kiest zelf de plaats
Parkeren achter auto: gewoon door S beweging achter auto parkeren, maakte niet uit hoeveel plaats je gebruikt
Voorafgaande controles: zithouding: zetel, spiegels, afstand armen en hoofd
pinkers, dimlichten, faren, rem, claxon, verwarming, achteruitverwarming
oliepijl en olie bijvullen aanduiden


En met deze wil ik nog zeggen dat ik geslaagd ben !!!!
Jo

Bericht door Jo »

EXAMENCENTRUM KONTICH

- examinator zat naast me

Voorafgaande controles: bandenspanning, zetel, spiegels, alle soorten lichten, ruitenwissers, verwarming, claxon, rem

keren in smalle straat: 'In de volgende straat moet je keren...'. De Plaats mag je zelf kiezen. Zo vloeiend mogelijk en geen voetpad of oprit meenemen

parkeren achter een wagen: Ze duidde me gewoon een wagen aan waar ik achter moest parkeren. Gewoon parkeren via de 'S'-manier, motor stilleggen, uitstappen, rondlopen en terug instappen. Examinator bleef gewoon in de auto zitten
J.O.S.

Bericht door J.O.S. »

EXAMENCENTRUM BRUGGE

examinator zat achter me (begeleider rijschool zat naast me)

Voorafgaande controles:
bandenspanning, zetelpositie, spiegels, alle lichten, ruitenwissers, ontwaseming, claxon

keren in smalle straat:
Plaats mocht ik zelf kiezen. Geen gebruik makend van opritten.

parkeren:
in diezelfde straat achter een wagen: 'Parkeer u achter die laatste auto...'
Vloeiende S-bewegingen en zo min mogelijk bewegingen
loret

rijbewijs B

Bericht door loret »

EXAMENCENTRUM ALKEN

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts en begeleider naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
ik had een redelyk lange straat met veel kruispuntjes en ik mocht zelf kiezen, dus ik ben doorgereden tot die doodliep, daar was geen kruispunt in de buurt en kon ik dus ook nie hindere
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
gewoon achter een auto parkere, hy zei hier moogt ge achter parkere, en ik deed dat eh :p en dan uitstappen en al die dingen eh zo alsof ge naar de winkel gaat
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
koelvloeistof, en dan zithouding uitleggen en wat ik in myn zijspiegels moet zien, hoe myn achteruitkykspiegel moet staan en hoe ik de achterruit moet ontdooien en ook hoe ik myn vooruit moet ontdooien en dan lichten, pinkers, ...
ik was niet geslaagd want ik keek te weinig in myn spiegels, 1 puntje maar.. maar ik ga dinsdag 9 januari terug, en ik ben nog nie zenuwachtig :p heb een goed gevoel!
acces88

Bericht door acces88 »

EXAMENCENTRUM ...

Allé, gisteren examen gaan doen... na 20min rijden, stuurt die mij ineens terug naar het centrum, ik: oh nee cut gebuisd!! hoe kan het anders zo kort duren (maar khad in mijn ogen niets verkeerd gedaan, buiten int begin even 57 gereden in zone 50, maar dat heeft die ni gezien).

Ik stop voor centrum... ahja, u bent grandioos ... geslaagd! (blijdschap alom)

Geen enkel opmerking en een half compliment!!!

Eindelijk kan ik den auto lenen van ouders om te gaan surfen enzo... zalig!!!!

Kga hier even, als het niemand stoort, iets copy pasten van ne mail die ik stuurden naar vriendin die binnekort haar examen aflegt. Er staat (bijna) alles in wat ze durven vragen en hoe het examen eruit zal zien.
(rij instructeur heeft me dit allemaal meerdere malen verteld voor begin van examen en het zit er nog fris in...)
Wie weet is er iemand iets mee...
Dan vraagt die examinator één van deze (of allemaal) dingen:
- grote lichten, faren, dimlichten, mistlichten (voor en achteraan), pinkers, remlichten
- verwarming van je ruiten: voor en achteraan (weten welke knop)
- vloeistoffen onder de motorkap: (is mega easy, doet gewoon op voorhand je motorkap op om te zien wat eronder steekt en hoe je ze moet open doen, de rest kan je aflezen): ruitenwissers, remvloeistof, olie, koeling. Waar bij vullen/nakijken?
- banden: Hoe kan je spanning meten? (gewoon suppap aanduiden en vertellen dat je dat aan tankstation kunt meten ofzo) Hoe weet je dat je banden versleten zijn? (zeker zeggen: HOOFDGROEVEN 1,6MM indicatoren en verhaaltje maken)

c'est tout, allé dat denk ik toch

autoinstellingen: je zetel goed kunnen zetten, je spiegels vedraaien en terug goe zetten

Daarna mag je vertrekken voor een veilige rit waar je duidelijk maakt dat je kan rijden.
Zegt examinator niets, dan rijd je rechtdoor of de weg die je moet volgen om het verkeersreglement niet te overtreden. Smerige vragen (kan gebeuren): Draai hier maar rechts af, terwijl het enkel voor fietsers mag, dan moet je dus de straat daarna nemen... Voor de rest: tonen dat je altijd je dode hoek bekijkt door heel duidelijk te kijken over je schouder (heel even), vooral dus voor ronde punten/kruispunten (dit moet je altijd doen, maar doe het extreem duidelijk). Voorrang altijd verlenen indien nodig en neem je voorrang (tenzij je een aanrijding gaat doen, maar tonen dat je weet van héy, hier heb IK voorrang). Ga zeker eens Deurne verkennen met de auto, mersemsebaan en kruispunten, bischoppenhoflaan, etc... (ah als je tramsporen ziet ALTIJD kijken naar nen tram, ook overduidelijk kijken). Oppassen voor zone 30's...

Dan de manoeuvres... je wordt dus rustig omgeleid naar woonbuurt met weinig verkeer en dan zegt die examinator ofwel parkeer u maar achter die donkerkleurige auto, ofwel parkeer u maar ergens. Wat moet je doen? Naast de auto rijden, pinken in je spiegels kijken dat je niemand gaat hinderen door te draaien, je parkeert je achter die auto, dicht genoeg bij de stoep (geen 2m uit stoep blijven ofzo) en rijdt vooruit zodat de auto voor u op minder dan 2m en op meer dan 1m verwijderd blijft. Dan mag je uitstappen, hoe: handrem of, uit vitesse, sleutel meenemen, gordel losdoen, in spiegel kijken dat er niemand aankomt, voor je je deur volledig open doet, in die kier nog eens kijken dat je zeker niemand hindert, wegstappen naar achter je auto en instappen langs voor. Terug vertrekken: pinken, duidelijk zien dat je niemand hindert en gaan.
Draaien in een straat: zorgen dat je op de openbare weg blijft, niet op fietspaden/voetpaden rijden, je mag gebruik maken van parkeerplaatsen. Gewoon draaien en voor je manoeuvre zien dat er niemand aankomt die je kan gaan hinderen.

Dan word je teruggeleid en weet je of je erdoor bent of niet.

Duur examen: normaal gezien 40-45 minuten, bij mij 20min.

belangrijk: TONEN DAT JE UITKIJKT! Niet even in je ooghoeken kijken, maar echt duidelijk.


Dat wast!

ciao, acces88
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: SINT DENIJS

- In welk examencentrum ben je geweest
Sint Denijs (Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator achteraan, begeleider vooraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar in de straat. Ik kreeg wel een eigenaardige opmerking achteraf... Er was verkeer achter mij, dus ik gaf mijn richting aan naar links en wachte daar tot de bestuurder achter mij verder ging. Daarna was alles was vrij, dus ik draai over naar links, dan achteruit, met de wielen tot tegen de stoep. Er kwam ondertussen wel een bestuurder aangereden langs mijn rechterkant. In de animaties van de rijprof dien je die bestuurder nog voorrang te geven... volgens mijn examinator niet. Ik moest zo snel mogelijk de baan vrijmaken.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik was zo'n 50 meter uit het examencentrum en moest parkeren achter een oplegger!! (enkel de oplegger stond er nog) ik moest mij parkeren achter het stuk waar kan 'aangehaakt' worden.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Niks onder de motorkap, wel controle bandendruk, achterruit en voorruitverwarming.

Niet geslaagd:
- Ik rij iets te traag
- Bij een nogal ingewikkelde situatie aan kruispunt 'de ster' geen voorrang verleend aan de auto's komende van het rond punt (ik reed eigenlijk een voorrangsweg op, via een soort van voorsortering)
- niet kijken of er een tram kwam langs mijn linkerkant
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: - Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Er kwam ondertussen wel een bestuurder aangereden langs mijn rechterkant. In de animaties van de rijprof dien je die bestuurder nog voorrang te geven... volgens mijn examinator niet. Ik moest zo snel mogelijk de baan vrijmaken
Klopt eigenlijk niet.
Je bent een manoeuvre aan het uitvoeren, en blijft voorrangplichtig tegenover alle voorzienbare weggebruikers.

Je voldoet aan die voorrangsplicht als je je manoeuvre onderbreekt en een doorgang laat voor een aankomende bestuurder.


- Bij een nogal ingewikkelde situatie aan kruispunt 'de ster' geen voorrang verleend aan de auto's komende van het rond punt (ik reed eigenlijk een voorrangsweg op, via een soort van voorsortering)
De ster is altijd al een lastig en gevaarlijk kruispunt geweest
Zo te horen heraangelegd, maar blijkbaar nog steeds niet al te overzichtelijk.
- niet kijken of er een tram kwam langs mijn linkerkant
Uitkijken voor trams is anders een aanrader ...
Niet alleen omdat ze altijd voorrang hebben
Da's 27 of 50 ton, kan amper remmen, en kan helemaal NIET uit de weg
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Uitkijken voor trams is anders een aanrader ...
Niet alleen omdat ze altijd voorrang hebben
Dat trambestuurders altijd voorrang zouden hebben, is een wijd verbreid misverstand.
Koninklijk besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar

Artikel 27

§ 1. Wanneer een spoorvoertuig de rijbaan gebruikt dient de bestuurder zich te gedragen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wat de verkeerslichten betreft en naar de specifieke signalisatie vermeld in artikel 6 van dit politiereglement.
...

§ 2. De bestuurder moet zijn voertuig vertragen of stilhouden wanneer er gevaar dreigt.

De bestuurder van een spoorvoertuig moet vertragen en desnoods stoppen wanneer het ingevolge een verkeersopstopping gevaarlijk is de snelheid te behouden of verder te rijden.

§ 3. Behoudens speciale toelating is het de bestuurder verboden te breken :

a) door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of daartoe gemachtigde militairen;

b) door een groep kinderen of scholieren:
- ofwel in rijen, vergezeld van een leider;
- ofwel die de rijbaan oversteekt onder de controle van een jeugdverkeersbrigade, van een leider of van een gemachtigd opzichter.

c) door een lijkstoet;

d) door een stoet die uitgaat met de toestemming van de plaatselijke overheid;

e) door een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen.

f) door een groep deelnemers aan een wandel- of loopwedstrijd.

§ 4. Bij het naderen van groep deelnemers aan een wielerwedstrijd dient de bestuurder stil te houden.

§ 5. De bestuurder moet de aanwijzingen volgen die gegeven worden :

1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;

2° om de veiligheid te verzekeren :
a) van de wielerwedstrijden en van de wandel- of loopwedstrijden, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
b) van de groepen wielertoeristen, door wegkapiteins;
c) van de groepen ruiters, door groepsleiders.

...

§ 7. De bestuurder dient de eigen signalisatie van de uitbater strikt in acht te nemen.

§ 8. De bestuurder dient zijn voertuig stil te houden op elk bevel van een bevoegd persoon, drager van het kenteken van zijn functies, en blijven stilstaan zolang deze het noodzakelijk acht voor de verkeersveiligheid of voor het uitvoeren van politiemaatregelen of toezicht waarvoor de bevoegde overheid verantwoordelijk is.

...

§ 10. Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet de bestuurder van een spoorwegvoertuig onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen, zo nodig moet hij stoppen.
Jeroen.

Alken

Bericht door Jeroen. »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

ik hem deze middag mn praktijk examen gedaan en was er van de eerste keer door

ik moest mn linker - en rechterpinker eens late knippere,de dimlichten en achtermistlampen laten branden,mn zetel naar achter zetten en gewoon tegoei zetten zodat mn been in een kleine hoek stond en remvloeistof aanwijzen,dan moest ik in dezelfde straat mij omdraaien en achter een auto parkeren,wat mij goed is gelukt, ik heb 40 min. fzo moeten rijden.

ik had eig toch redelijk veel in Hasselt en ALken en.. zitten rondrijden,maar had toevallig ene route die k nog maar 1 keer of sommige stukken niet had gedaan
maar bedankt voor jullie hulp en succes voor degene die nog praktij kexamen moete doen e
slu
Plaats reactie