onduidelijkheid vraag 10679

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
rob55555

onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door rob55555 »

Beste

Vraag 10679 begrijp ik niet goed. Ik weet dat de brommer tijdens file best tussen de rechter en middelste rijstrook rijdt. Echter begrijp ik niet goed waarom een auto hier moet afwijken, aangezien de brommer dit enkel mag doen indien het veilig kan
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door GRO »

De vraag is: "Waar KAN" de autobestuurder best rijden."
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door de rijprof »

Om te beginnen mag een bromfiets (brommer) niet op de snelweg rijden. Het gaat hier over een motorfiets.

De motorfiets mag filefilteren tussen de 2 meest links gelegen rijstroken, niet tussen de rechter en de middelste rijstrook.
Onder bepaalde voorwaarden: max 50km/u en niet sneller dan 20km/u dan het andere verkeer op dat moment rijdt.

Auto's in de 1ste linkse rijstrook moeten zo links mogelijk rijden. Auto's op de 2de linkse rijstrook moeten zo rechts mogelijk in hun rijstrook rijden.
Niet enkel om filefilteren voor motorfietsen mogelijk te maken maar ook om een 'verplichte' reddingsstook te voorzien voor prioritair voertuigen.

In het dagelijkse verkeer merken we dat bijna niemand een reddingsstook voorziet bij fileverkeer.
Het is nochtans verplicht, zelfs als er geen prioritair voertuig in aantocht is, en het geeft tegelijk ruimte aan motorfietsen om te filefilteren.

http://www.derijprof.be/reddingsstrook.html

De vraag zou moeten zijn: "waar moet de grijze auto rijden?"
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door Inazuma »

Glazen bol modus:


Het zal nog even duren tot er een uitspraak ten gronde valt, maar bij file mag je daar niet rijden met de motorfiets:

Die is niet toegelaten in de reddingsstrook, en motorrijder heeft ook geen uitzondering daartoe gekregen.
(er is enkel een uitzondering inzake inhalen, niet inzake reddingsstrook)

Staat wel wat over in de begeleidende tekst bij wat de Kamer aangenomen heeft.
Maar in goedgekeurde wetgeving is hier niets van vermeld.
En als je naar wetgeving kijkt, is er eigenlijk ook geen onduidelijkheid terzake : dit mag niet :!:

Begeleidende teksten bij wetgeving worden in rechtszaken wel eens gebruikt om de knoop door te hakken ... àls de wetgeving onduidelijk is.
Dat is hier niet het geval
Wetgeving is duidelijk.
Dan kan je zo'n begeleidende tekst niet gebruiken om de wetgeving te veranderen ...
MariBXL
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2024, 10:49

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door MariBXL »

Beste,

Dient er ook standaard een reddingsstrook gevormd te worden op een rijbaan met twee rijstroken, wanneer er aangeschoven wordt in een lange file voor een kruispunt ( ik denk aan de ring rond Leuven in dit geval) ?

Mvg, Mari
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door Inazuma »

MariBXL schreef: 23 mar 2024, 21:15 Dient er ook standaard een reddingsstrook gevormd te worden op een rijbaan met twee rijstroken, wanneer er aangeschoven wordt in een lange file voor een kruispunt ( ik denk aan de ring rond Leuven in dit geval) ?
Er is nergens bepaald dat de reddingsstrook enkel zou gelden op de snelweg ...
Je moet dat dus overal toepassen bij file


Wat file is, is echter ook weer nergens bepaald ...


Wegcode gebruikt het in 3 verschillende betekenissen :

1) Druk verkeer, waardoor je -op sommige wegen- in meerdere files mag rijden

2) Vertraagd verkeer waarbij je traag rijdt, of zelfs moet helemaal stoppen

3) En je moet ook parkeren in enkele ... file :!:
Een rij geparkeerde auto's is dus ook een file ...
Gast

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door Gast »

https://www.google.com/maps/@50.8728129 ... ?entry=ttu


Beste,

Bovenstaand een foto van de locatie waarover ik het heb. Op de foto is de rij aanschuivende auto's beperkt, maar soms staat er wel een lange file ( + 40, 50, ... auto's per rijstrook) aan te schuiven.

Adviseert u hier om een reddingsstrook voor te vormen?

Mvg, Mari
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door Inazuma »

Je moet daar ook een reddingsstrook vormen
Gast

Re: onduidelijkheid vraag 10679

Bericht door Gast »

Heel erg bedankt!

Mvg, Mari
Plaats reactie