verboden toegang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
yanne

verboden toegang

Bericht door yanne »

vraag 12570
De bakker woont in deze straat.
Mag je voorbij dit bord rijden om brood te gaan kopen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verboden toegang

Bericht door Inazuma »

Dat mag, aangezien je dan plaatselijk verkeer bent : bezoeken van een bewoner van de straat
mar880
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2024, 20:54

Re: verboden toegang

Bericht door mar880 »

maar een andere vraag zegt dat je niet voorbij mag wanneer je naar je werk gaat? Dat is ook toch bezoeken op een manier? Wat als je bakker daar niet woont, maar enkel werkt? Nu vind ik het 'plaatselijk verkeer' concept wel heel verwarrend worden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verboden toegang

Bericht door Stefan Peeters »

De bakkerswinkel woont dan toch in die straat.

Of ga jij je brood bij de bakker thuis kopen?

Stel dat er in die straat een supermarkt is. Daar woont meestal niemand. Wanneer je die niet zou kunnen bereiken als plaatselijk verkeer kan men beter de deuren sluiten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
mar880
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2024, 20:54

Re: verboden toegang

Bericht door mar880 »

Oei Stefan, ik ben nog meer in de war. Misschien bekijk ik het allemaal een beetje te zwart/wit, maar dat maakt het gemakkelijker voor me om te onthouden.

Dus zeg je nu dat je ook naar de supermarkt mag als die zich voorbij een bordje met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" bevindt, of juist niet? Zo ja, dan mag ik 'bezoekers' best breed interpreteren? Bezoekers van bewoners maar ook bedrijven (supermarkten, bakkers etc.), maar als ik ga werken, bezoek ik niemand. Dus dan mag het niet?

Niet om het dan té complex te maken, maar betekent dit dat iemand die in een Delhaize of bakker werkt, niet het bord mag passeren maar iemand die er wat koopt dan weer wel?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: verboden toegang

Bericht door Stefan Peeters »

"Niet naar het werk" is misschien wat kort door de bocht: er wordt bedoeld dat men een straat met "uitgezonderd plaatselijk verkeer" niet mag doorrijden om een kortere weg te nemen naar een andere plaats die niet in die straat gelegen is.

Wanneer je bij een supermarkt moet zijn in die straat mag je daar wel naartoe.
Wie in die supermarkt werkt mag daar uiteraard ook naartoe, anders sta jij voor een gesloten deur...
Wie in die supermarkt moet leveren mag daar ook naartoe.

Maar wie die supermarkt passeert (zonder te winkelen), om langs die weg naar het volgende dorp te rijden, om daar te gaan werken, die begaat een overtreding.

Ik geef een voorbeeld: veel gemeenten hebben hun bebouwde kom omgevormd tot een zone "maximaal 3,5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer". Dit om te vermijden dat er de ganse dag zware vrachtwagens door het dorp rijden.
Vrachtwagens die de gemeente voorbij moeten, mogen niet door die zone maar moeten een omweg maken.
Vrachtwagens die in die zone iets moeten leveren mogen uiteraard wel in die zone rijden.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: verboden toegang

Bericht door Inazuma »

mar880 schreef: 13 mar 2024, 12:30 maar een andere vraag zegt dat je niet voorbij mag wanneer je naar je werk gaat? Dat is ook toch bezoeken op een manier? Wat als je bakker daar niet woont, maar enkel werkt? Nu vind ik het 'plaatselijk verkeer' concept wel heel verwarrend worden.
Het is heel verwarrend omdat het voortdurend fout geïnterpreteerd wordt - veel breder dan de barslecht opgestelde wettekst.
Of de barslechte wettekst klopt niet ...

Het zijn bezoekers van bewoners die volgens de nederlandstalige wegcode toegelaten zijn
Geen bezoekers van zaken, scholen, sportcentra of werkgevers ... enkel van bewoners

Zelfs de leveranciers zijn eigenlijk voor bij de bewoners.
Je kan probleemloos argumenteren dat "voertuigen voor levering inbegrepen" niet op zichzelf staat, maar hoort bij de bezoekers van bewoners


2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

IN de franstalige tekst zie je ook dat de leveranciers bij de "riverains" horen ...

2.47. "Circulation locale" ou "desserte locale" : les véhicules des riverains et des personnes se rendant ou venant de chez l’un d’eux, y compris les véhicules de livraison, les véhicules des services réguliers de transport en commun, les véhicules des services d’entretien et de surveillance, lorsque la nature de leur mission le justifie, les véhicules prioritaires visés à l'article 37 et les cyclistes et cavaliers.


Riverains valt ook te vertalen als "aangelanden" "aanwonenden", dus wie langsheen een weg woont (vanwaar de vertaling "bewoners") maar ook wie er "land" / grond heeft ...

Daar valt dat nog mee, je mag dan in 't Frans leveren bij iemand die er grond heeft (waar bvb een bakkerszaak op staat)
Plaats reactie