Schakelen toerenaantal vs snelheden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
mdh
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2024, 21:15

Schakelen toerenaantal vs snelheden

Bericht door mdh »

Hallo

In de rijschool leerde ik dat ik steeds moet schakelen bij een toerenaantal van 2000. Dit kwam overeen met:
- vanaf 20km/h = 2e versnelling
- vanaf 30 km/h= 3e versnelling
- vanaf 50km/h= 4e versnelling
- vanaf 70 km/h= 5e versnelling
- vanaf 90km/h= 6e versnelling.

Nu rij ik met mijn eigen auto en ben ik wat in de war. Ten eerste heb ik maar 5 versnellingen, dus vraag ik me af of ik de 5e versnelling dan al vanaf 70km/h mag gebruiken of moet wachten tot 90km/h.
Ten tweede komen de toerenaantallen met mijn auto niet overeen met de snelheden waarop ik zou moeten schakelen zoals hierboven beschreven.
Zo zou ik bv. als ik 50km/h rij (of zelfs al bij 48km/h) in 4e versnelling moeten rijden rekening houdend met de 2000 toeren. Bij iets minder dan 70km/h zou ik dan al in 5e versnelling zitten en bij 30km/h in 3e versnelling.

Ik zou denken dat het toerenaantal wel belangrijker is dan de snelheid om te schakelen, maar ik heb dan het gevoel dat ik al heel snel hoger moet schakelen.

Sorry als deze vraag reeds gesteld werd, maar ik vond niet onmiddellijk een antwoord.
Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schakelen toerenaantal vs snelheden

Bericht door Inazuma »

Er zijn geen magische universele snelheden of toerentallen waarbij je "moet" schakelen ... dat ligt voor elke auto wat anders

Dat hangt af van de motor, en de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak.
Maar gek genoeg meestal niet eens zo veel van het aantal versnellingen

De éne auto zal ongeveer jouw schakelschema volgen
De andere zal het wel volgen, maar met hoorbare en voelbare tegenzin - dan weet je dat je te laag in de toerentallen zit


Als je naar een hogere versnelling schakelt
- draait de motor dan nog vlot rond, en niet voelbaar en hoorbaar overwerkt ?
- kan je dan vanaf die snelheid nog gemakkelijk versnellen, zonder dat de motor eerst amper of niet lijkt te reageren ?

Als het antwoord in beide gevallen "ja" is, dan schakelde je bij een goed toerental
Indien niet, schakel bij een iets hoger toerental , tot je voelt en hoort dat de motor na schakelen "gelukkig" snort


Sommige auto's met 5 versnellingen zullen 70 in 5de doen met een happy motor
Sommige zullen die 70 ook wel doen in 5de, maar je merkt aan de motor (geluid, trillingen, slecht oppakken als je meer gas geeft) dat die dat niet echt graag heeft


Als je auto een aanduiding heeft van de versnelling waarin je rijdt
Dan heeft die vaak ook een schakel-indicator:
EEn pijltje of driehoekje naar boven of naar onder in de buurt van het getal met de gebruikte versnelling, wanneer de software denkt dat het tijd is om in de éne of andere richting te schakelen
Plaats reactie