Op de busstrook rijden om van richting te veranderen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
K8v
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2024, 15:35

Op de busstrook rijden om van richting te veranderen

Bericht door K8v »

De wegcode zegt:
Je mag op de busstrook rijden om van richting te veranderen in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt.

Als je wil afslaan aan het volgende kruispunt, mag je dan over een busstrook rijden? Wordt dit verstaan onder "in de onmiddelijke nabijheid"?

Of ben je enkel in "de onmiddelijke nabijheid" als je je voor de laatste meters van het kruispunt bevindt?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Op de busstrook rijden om van richting te veranderen

Bericht door GRO »

Je schrijft het toch zelf: in de onmiddellijke nabijheid. Dat is niet 100 of 200 meter voor een kruispunt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Op de busstrook rijden om van richting te veranderen

Bericht door Stefan Peeters »

Tja,... "in de onmiddellijke nabijheid" is wel een rekbaar begrip...

Wanneer ik aan een kruispunt rechtsaf wil en er staat een rij van 100 meter aan te schuiven om rechtdoor te rijden vind ik 100 meter toch al vrij dicht bij het kruispunt.

Bij gebrek aan een vastgelegde afstand is het een rekbaar begrip...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de busstrook rijden om van richting te veranderen

Bericht door Inazuma »

K8v schreef: 16 jan 2024, 11:07 Als je wil afslaan aan het volgende kruispunt, mag je dan over een busstrook rijden? Wordt dit verstaan onder "in de onmiddelijke nabijheid"?

Of ben je enkel in "de onmiddelijke nabijheid" als je je voor de laatste meters van het kruispunt bevindt?
Wie zal het zeggen ?

Dit is volledig onbepaald.
Typisch wazige Belgische wetgeving ...


Dat het anderzijds al niet "heel het stuk tot het volgende kruispunt" is, kan je afleiden uit de aanpassing vd wetgeving
Tot het volgende kruispunt was immers de VORIGE wetsbepaling ...


Als ik er ooit een PV voor krijg, neem ik als tegenvoorbeeld wat gevallen van voorrangsborden mee naar de rechtbank die ook "in de onmiddellijke nabijheid vh kruispunt" geplaatst moeten worden
Plaats reactie