Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
K8v
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2024, 15:35

Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

Bericht door K8v »

Betreft bord F99a/F99c

Wegcode:
"22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.
Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :
de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :
- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis."

Stel een vraag op een examen: Ik woon in deze straat. Mag ik hier in rijden?

Is het antwoord: "Ja, ik ben namelijk een bewoner" of "Neen, ik moet hiervoor eerst een vergunning aanvragen"?

Ook: Stel ik bezoek een familielid die in deze straat woont, mag ik hier dan ook binnenrijden? Of is dat niet toegestaan als 'gast' van een bewoner?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

Bericht door Inazuma »

K8v schreef: 16 jan 2024, 09:37 Betreft bord F99a/F99c
Euh ....
Dat zijn 2 verschillende borden, met 2 gelijkende, maar uiteindelijk zeer verschillende regelingen ...

Wetgeving die je zelf aanhaalt hieronder is enkel voor de F99A
Afbeelding
Wegcode:
"22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.
Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :
de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :
- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis."

Stel een vraag op een examen: Ik woon in deze straat. Mag ik hier in rijden?

Is het antwoord: "Ja, ik ben namelijk een bewoner" of "Neen, ik moet hiervoor eerst een vergunning aanvragen"?
Je mag er in, mits vergunning
Ook: Stel ik bezoek een familielid die in deze straat woont, mag ik hier dan ook binnenrijden?
Dat is niet toegestaan

Normaal kan je dan ook geen vergunning krijgen
(gemeenten leveren vaak "uitzonderingen" af , die strijdig zijn met de wetgeving)


Bij de F99C hoort andere wetgeving :!:

Afbeelding

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... stba9isjv1

Artikel 22octies. Verkeer op wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

22octies.1. Buiten de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn, mogen deze wegen slechts gevolgd worden door volgende categorieën van weggebruikers :

a) voertuigen van en naar de aanliggende percelen;
b) niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers;
c) gespannen op voorwaarde dat het symbool van een landbouwvoertuig is afgebeeld op de verkeersborden;
d) voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.

Het begin van de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, wordt aangeduid met het verkeersbord F99c en het einde met het verkeersbord F101c.



Veel van deze borden A en C staan op fietssnelwegen, zonder voetgangerssymbool

Daar zijn voetgangers -ook aanwonenden :!: - dus zelfs verboden :!:

Afbeelding
K8v
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jan 2024, 15:35

Re: Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs

Bericht door K8v »

Dat is duidelijk. Bedankt!
Plaats reactie