Onduidelijkheden bij vragen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Maja

Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door Maja »

Beste,

Ik had enkele onduidelijkheden bij volgende vragen:

Vraag 21: "Bega je een overtreding wanneer je tijdens het rijden de navigatieapp van je gsm instelt?" Correcte antwoord was : ja. (antwoord dat ik koos: neen, als je een hands-free kit hebt)
In de wegcode staat "Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is."


Vraag 10911: "wat is juist? In een woonerf..."
Correcte antwoord: mogen auto's links en rechts van de rijrichting parkeren.
Ik dacht dat je in een woonerf niet mocht parkeren, tenzij er parkeervakken voorzien waren? Indien er parkeervakken zijn, mag je inderdaad links en recht parkeren, maar dit werd niet gezegd.


Vraag 425: "mag je op een gewone weg 2 auto's tegelijkertijd inhalen?" Correcte antwoord was hier ja, omdat de volgafstand tussen de auto's te klein is.
De wegcode zegt: "De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer."
In dit voorbeeld was er geen eenrichtingsverkeer en ook geen 4 rijstroken. Dus ik denk dat de bestuurder zijn inhaalbeweging niet gestart mocht hebben.

Is het mogelijk om deze te verduidelijken?

Alvast bedankt! :)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door Inazuma »

Maja schreef: 05 jan 2024, 16:03 Vraag 425: "mag je op een gewone weg 2 auto's tegelijkertijd inhalen?" Correcte antwoord was hier ja, omdat de volgafstand tussen de auto's te klein is.
De wegcode zegt: "De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer."
In dit voorbeeld was er geen eenrichtingsverkeer en ook geen 4 rijstroken. Dus ik denk dat de bestuurder zijn inhaalbeweging niet gestart mocht hebben.

Is het mogelijk om deze te verduidelijken?
Het Hof van Cassatie heeft lang geleden al gesteld dat 2 voertuigen in één keer inhalen toegelaten is - uiteraard onder de normaal geldende voorwaarden om één voertuig in te halen
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door GRO »

Vraag 21
De vraag gaat over het INSTELLEN, terwijl je aan het rijden bent. Dat mag niet en is dus een overtreding.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door GRO »

Vraag 10911
Gewoon op de vraag antwoorden. Er staat in de vraag ook niet vermeld of er een bord staat dat parkeren verboden is. Of dat er al of niet een bevoegd persoon is die teken doet dat je niet mag parkeren.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 06 jan 2024, 10:38 Vraag 21
De vraag gaat over het INSTELLEN, terwijl je aan het rijden bent. Dat mag niet en is dus een overtreding.
Waar staat dat in de wegcode :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door GRO »

@Inazuma
Staat er niet letterlijk in. Denk jij dat een leerling tijdens het praktijkexamen, terwijl hij rijdt, in zijn gps een adres mag beginnen intikken of bepaalde google coordinaten?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door Stefan Peeters »

GRO schreef: 06 jan 2024, 15:06@Inazuma
Staat er niet letterlijk in. Denk jij dat een leerling tijdens het praktijkexamen, terwijl hij rijdt, in zijn gps een adres mag beginnen intikken of bepaalde google coordinaten?
Dat zal wellicht niet aangeraden zijn, maar het staat effectief niet zo in de wegcode...

Eerder het niet (meer) voldoende in de hand hebben van het voertuig of zoiets...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onduidelijkheden bij vragen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 06 jan 2024, 15:06 @Inazuma
Staat er niet letterlijk in. Denk jij dat een leerling tijdens het praktijkexamen, terwijl hij rijdt, in zijn gps een adres mag beginnen intikken of bepaalde google coordinaten?
Zolang aan Art 8.3 voldaan is, is er wettelijk geen bezwaar

Het zijn theorie-vragen, geen praktijkexamen
Plaats reactie