rijbewijs Be

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Railroadman
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2022, 16:13

rijbewijs Be

Bericht door Railroadman »

goedeavond

een goede vriend van me wil zijn rijbewijs Be gaan behalen.
nu heb ik een aanhangwagen dubbelasser 1.80 breedt mtm 2ton leeg 760 kg dus komen nog 2 zakken zand bij ( voor aan +800 kg te komen )
nu moet ik hier ook een overkapping van maken , voor de minimale hoogte van 1.5 meter te komen
hij is uit zijn eigen al 1.20 meter hoog .
nu wou ik deze rondom voor het examen aan de zijkant vastzetten met palletten + bovenkant ( uiteraard stevig maken ) en dan een zeil erover maken.
wordt dit aanvaard door het examencentra ?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs Be

Bericht door Inazuma »

De vereiste is dat de aanhanger een gesloten opbouw heeft, minstens even hoog en breed als het trekkende voertuig

Er is nergens voorzien dat die afmetingen behaald mogen worden door de lading hiervoor te gebruiken ...


Je kan het eens (schriftelijk !) navragen bij het examencentrum, maar ik vrees dat je hetzelfde (of geen) antwoord gaat krijgen .


Ik zie eerlijk gezegd ook niet hoe je veilig een "dak" gaat maken met palletten
Dan zou ik eerder de AHW vol paletten leggen


Brochure B+E :

https://www.gocavlaanderen.be/detail-pa ... cat-be-b96


De aanhangwagen moet aan volgende voorwaarden voldoen :
-een maximaal toegelaten massa van minimum 1.000kg hebben;

-een feitelijke totale massa van minimum 800kg hebben;
U moet een weegbon kunnen voorleggen. (zie hiervoor de specifieke brochure cat. BE)

-de laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkend voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

Het samenstel moet een lengte van minimum 9 meter hebben. De lading moet degelijk zijn vastgemaakt. De lading mag niet bestaan uit ADR-producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken.
Railroadman
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2022, 16:13

Re: rijbewijs Be

Bericht door Railroadman »

Ok bovenstaande vraag hebben we al.in orde gemaakt . Volgende week heeft hij zijn examen .
Nu de volgende vragen voor het examen zelf op het pleintje

Bij de aanhangwagen in de kaai te plaatsen :
1) vanaf welk moment zit je in het vak dat je terug vooruit en achteruit mag positionen t.o.v. de zijlijn en kaai . Telt dit van de 2 meter breedte of de hele kaaibreedte3 meter of de halve rijbaan 3.5 meter ?

2) Als je hier in de fout zou gaan mag je 1 x terug vooruit rijden, is het dan de bedoeling dat je volledig terug helemaal vooruit rijdt tot aan de voorzijde van de oefening ?

3) als je afstand met de boordlijn goed komt en je moet achteraan visueel gaan kijken (max 3 keer ) voor je afstand max 30 cm mag je dan met behulp van een steentje vooraan je afstand bepalen zodat je zeker niet tegen de kaai aan rijdt .. staat er nergens in dat het ook niet mag ? 😅.. (leg het steentje op de afstand wat je nog moet Naast je op de grond Zodat je zeker niet ertegen rijdt .
Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs Be

Bericht door Inazuma »

Railroadman schreef: 29 dec 2023, 10:17 Ok bovenstaande vraag hebben we al.in orde gemaakt . Volgende week heeft hij zijn examen .
Van Bert die de opleidingen B+E al een aantal jaren geeft, kregen we volgende door want je vragen zijn nogal gedetailleerd :wink:

Nadat je de rechte lijn achteruit gedaan hebt, rij je opnieuw tot helemaal achteraan. Van daaruit, begin je aan je 2de maneuver. Een maneuver dat eigenlijk uit 3 delen bestaat.
Achteruit rijdend in een s-beweging tussen baken en laadkade rijden.
Je evenwijdig met de boordsteen opstellen, op maximaal 30 cm (opgelet : de beoordeling wordt in principe gemaakt op basis van het wiel dat het vérste van de boordsteen opgesteld staat).
Dicht genoeg bij de laadkade rijden (< 30 cm, zonder de laadkade weg te duwen)

Bij de aanhangwagen in de kaai te plaatsen :
1) vanaf welk moment zit je in het vak dat je terug vooruit en achteruit mag positionen t.o.v. de zijlijn en kaai . Telt dit van de 2 meter breedte of de hele kaaibreedte3 meter of de halve rijbaan 3.5 meter ?
Voor zover ik weet , is dat van zodra de combinatie tussen het baken en de laadkade,
en tussen de rechtse markering en de boordsteen opgesteld geraakt.

Als het bij maneuvreren nodig is, dat je met je motorkap voorbij de hoek van het baken rijdt, moet je het opstelvak volledig verlaten.

2) Als je hier in de fout zou gaan mag je 1 x terug vooruit rijden, is het dan de bedoeling dat je volledig terug helemaal vooruit rijdt tot aan de voorzijde van de oefening ?
Neen, dat hoeft niet.
De ganse combinatie moet wel volledig uit de opstelruimte gereden worden. Dus je moet de volledige combinatie terug voorbij het baken rijden, en opnieuw tussen de twee markeringen op de grond opstellen. En dan van daaruit de volledige s-beweging opnieuw doen.
Maar je hoeft niet opnieuw tot helemaal achteraan te rijden.

Dit mag idd slechts 1x voorvallen.
3) als je afstand met de boordlijn goed komt en je moet achteraan visueel gaan kijken (max 3 keer ) voor je afstand max 30 cm mag je dan met behulp van een steentje vooraan je afstand bepalen zodat je zeker niet tegen de kaai aan rijdt .. staat er nergens in dat het ook niet mag ? 😅.. (leg het steentje op de afstand wat je nog moet Naast je op de grond Zodat je zeker niet ertegen rijdt .
Neen. Dit wordt gezien als een "Speciaal aangebrachte merkteken", en dat mag niet.


Er staat idd nérgens dat je géén steentje op de grond mag leggen. Maar er staat wél het volgende :
"Speciaal aangebrachte tekens om u te helpen tijdens het examen, zijn niet toegelaten".

Ik [Bert dus :wink: ] heb dit ooit een leerling effectief zien doen. Ik had het hem nooit zo geleerd, dus geen idee waar hij de inspiratie gehaald heeft om met zo'n steentje te werken. Mààr het fameuze steentje op de grond, werd wel degelijk aanzien als dergelijk speciaal aangebracht (verboden) teken. De leerling moest éérst dit steentje weer weghalen voordat hij weer mocht instappen en verder doen met zijn maneuver.

Nu, je kan idd uitstappen, en gaan kijken. En dan bvb op basis van het aantal markeringen op de grond bepalen hoe ver je kan achteruit rijden zonder dat je onnodige risico's neemt. Die markeringen zijn immers allemaal even lang, en hebben telkens dezélfde onderlinge tussen-afstand.

Dus de techniek die topicstarter hanteert, is op zich zeker niet slecht. Hij moet het alleen doen zónder een steentje te leggen. Neem dan bvb de spiegel of het omtreklichtje op de aanhangwagen.

Als ik 'm een tip zou mogen geven:
Zorg er altijd éérst voor, dat je evenwijdig (en dicht genoeg) bij de boordsteen opgesteld staat.
Let er uiteraard wél op, dat je achteraan iets of wat veiligheidsmarge inbouwt om te vermijden dat je de laadkade al zou wegduwen.

Pas wanneer je de eerste twee delen van het maneuver tot een goed einde gebracht hebt, concentreer je je op deel 3.
Namelijk de afstand die je nog rest tot de laadkade.
Zo win je tijd, en hoef je minder vaak uit te stappen om de afstand te evalueren.

Alvast bedankt.
Bedank(t) Bert 8)


Ne gelukkige, en succes volgende week :!:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs Be

Bericht door Inazuma »

De brochure B+E voor wie niet kan volgen:

https://assets-global.website-files.com ... -GAN_V.pdf


Denk er aan dat bij de (B) + E examens, de kandidaat NIET mag droogsturen in stilstand

Is nooit goed, maar bij B wordt er niet echt naar gekeken
Plaats reactie