Nieuwe regels maart 2024

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
fraukel
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2023, 13:42

Nieuwe regels maart 2024

Bericht door fraukel »

Hallo
Nadat mijn M36 vervallen is, wil ik nu een M12 aanvragen in februari. Val ik dan onder de nieuwe regelgeving en moeten mijn begeleiders een cursusmoment volgen? (ook als ze aanwezig zijn bij het praktijkexamen?) En zou ik dan al in mei 2024 examen mogen afleggen of val ik onder de nieuwe regels met een minimum oefenperiode van 5 maanden?
Bedankt
Frank de Busser

Re: Nieuwe regels maart 2024

Bericht door Frank de Busser »

Aangezien je al een M36 hebt gehad, is je stageperiode al voorbij. Met een M12 kan je dus meteen examen gaan doen. Vanaf 1 maart zullen je begeleiders waarschijnlijk wel die cursus gevolgd moeten hebben. Maar dat koninklijk besluit is nog niet geschreven, dus dat is nog niet zeker.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nieuwe regels maart 2024

Bericht door Inazuma »

Frank de Busser schreef: 11 nov 2023, 11:24 Vanaf 1 maart zullen je begeleiders waarschijnlijk wel die cursus gevolgd moeten hebben. Maar dat koninklijk besluit is nog niet geschreven, dus dat is nog niet zeker.
2. Besluit van de Vlaamse Regering van 14.07.2023 wijz. diverse besluiten over de rijopleiding en het rijexamen voor voertuigen van categorie B (Belgisch Staatsblad 12 oktober 2023). Inforum: 370354.

Dit besluit voert opnieuw de verplichting in van het vormingsmoment voor begeleiders van kandidaat-bestuurders voor het rijbewijs categorie B en verlengt de minimale oefentermijn naar vijf maanden. Het besluit voorziet verder in een wijziging voor kandidaten voor een rijbewijs categorie B die ervoor kiezen om zich via de vrije begeleiding voor te bereiden op het praktijkexamen. Zij zullen zich moeten laten begeleiden door een begeleider of desgevallend twee begeleiders, die verplicht een vormingsmoment moeten volgen.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Nieuwe regels maart 2024

Bericht door Inazuma »

https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b/v ... egeleiders

Voor wie?

Het vormingsmoment is verplicht voor de begeleiders van kandidaat-bestuurders die vanaf 1 maart 2024 een ‘voorlopig rijbewijs met begeleider’ (M36) aanvragen.
Plaats reactie