Vraag 151 Lichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Janice
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2023, 14:22

Vraag 151 Lichten

Bericht door Janice »

Lichten, Vraag 151. Het gaat hier over parkeren. Dus als ik langs die niet verlichte rijbaan zou wonen en mijn auto daar ‘s nachts zou parkeren zou ik heel de nacht mijn lichten moeten laten aanstaan? Ofwel ben ik niet mee, ofwel zou de vraag anders geformuleerd kunnen worden. Kan ik hier verduidelijking over krijgen?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 151 Lichten

Bericht door Inazuma »

Janice schreef: 06 aug 2023, 14:33 Lichten, Vraag 151. Het gaat hier over parkeren. Dus als ik langs die niet verlichte rijbaan zou wonen en mijn auto daar ‘s nachts zou parkeren zou ik heel de nacht mijn lichten moeten laten aanstaan?
Dat is inderdaad wat de wegcode oplegt

Geen kat doet dat, omdat je batterij dan 's morgens plat is

Maar het is nog steeds verplicht :

(met opmerking dat het maar 1 licht hoeft te zijn voor of achteraan,
en dat Antwoord 1 alvast bij mijn auto volstaat: standlicht brandt voor én achteraan)

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 4jn9sw4tvq

Artikel 31. Gebruik van de lichten bij het stilstaan en parkeren

31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet de aanwezigheid op de openbare weg van de hierna vermelde voertuigen, weggebruikers en dieren, op de volgende wijze gesignaleerd worden:

31.1.1. Motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting:

vooraan, door één of twee witte of gele standlichten;
achteraan, door één of twee rode lichten.
Evenwel :

1° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen, mogen dimlichten of voormistlichten gebruikt worden;

2° bij mistig weer, sneeuwval of felle regen mogen ook de achtermistlichten gebruikt worden;

3° binnen de bebouwde kommen mogen de standlichten en de rode achterlichten vervangen worden door een parkeerlicht, wanneer het voertuig evenwijdig met de aslijn van de rijbaan geplaatst is en er geen aanhangwagen gekoppeld is.

Alleen het parkeerlicht dat zich aan de kant van de aslijn van de rijbaan bevindt, mag gebruikt worden.



Dit geldt zelfs op een niet-verlichte ... parking :!:
Plaats reactie