Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door Vuul »

Goede dag

In bree zijn er enkele van deze kruispunten waar je links afslaat bij een groen bolletlje, mijn rijinstructeur zecht dat ik als het groen word, het kruispunt ommiddelijk oprijd tot aan het blauwe bord, en dan voorang verleen aan doorgaand verkeer.

Ik heb morgen mijn rijexamen, en links aflaan op deze soort kruispunten zorgt altijd voor stress, ik heb vorig jaar zo eens een kruispunt vast gereden omdat iederaan neus tegen reet rijd, en de wagen voor mij niet wou rechts kruisen.

Ik heb in paint snell een scenario in bree gemaakt, What ik in deze afbeelding doe, is dit correct?

https://imgur.com/a/JBPiaB1
Afbeelding

Ik ben de blauwe auto met een L en wil links aflaan, licht is groen, mijn tegenligger moet rechtdoor, dus ik begeef me op het kruispunt en wacht tot the oranje auto rechts met mij kruist, ik houd indertussen ook oogcontact met the bestuurder in de grijze pick up truck zodat hij weet dat ik ga kruisen, soms rijden de autos zo dicht op elkaar dat ik niet kan kruisen met de oranje wagen ik dit voorbeelt.

bijde de orangje wagen en grijze pickup slagen ook links af

Dit kruispunt is niet conflict vrij.

Ik heb zoveel conflicterende informatie gehoord, sommige zeggen mij ik mag het kruispunt niet eens op, behalve als ik het onmiddelijk kan vrij maken, als iedereen dit doet dan rijden we constant vast het moment meerdere mensen links af moeten, Ik ga onder de veronderstelling dat mijn rijinstructeur gelijk heeft en dat ik het kruispunt omiddelijk oprijd, behalve als ik niet eerst ben en er ook meerdere tegenliggers zijn, dan wacht ik aan de stopstreep.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door Inazuma »

Vuul schreef: 23 jul 2023, 14:04 In bree zijn er enkele van deze kruispunten waar je links afslaat bij een groen bolletlje, mijn rijinstructeur zecht dat ik als het groen word, het kruispunt ommiddelijk oprijd tot aan het blauwe bord, en dan voorang verleen aan doorgaand verkeer.
Klopt

Je moet in principe rechts (van de tegenligger) kruisen en er achter afslaan


Ik heb zoveel conflicterende informatie gehoord, sommige zeggen mij ik mag het kruispunt niet eens op, behalve als ik het onmiddelijk kan vrij maken,
Je mag een kruispunt niet oprijden als je het niet tijdig gaat kunnen vrijmaken voor het dwarsverkeer.

Als er geen reden is om te verwachten dat je kruispunt gaat blokkeren, mag je het oprijden

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

als ik niet eerst ben en er ook meerdere tegenliggers zijn, dan wacht ik aan de stopstreep.
Als je de tegenliggers niet vastzet, geraakt iedereen er weg ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door de rijprof »

In principe tegenligger rechts voorbij (aan je linkerkant laten) en dan afslaan. Er staan geen pijlen op de grond dat je voor elkaar mag kruisen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Vuul
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022, 16:37

Re: Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door Vuul »

de rijprof schreef: 23 jul 2023, 17:09 In principe tegenligger rechts voorbij (aan je linkerkant laten) en dan afslaan. Er staan geen pijlen op de grond dat je voor elkaar mag kruisen.
klopt, maar meeste van mijn "Fouten" die ik maak op de weg, gebeuren op links afslaan. er was eens een kruispunt met een tijdelijk stoplicht, ik sloeg links af, en mijn tegenligger ook, maar vlak achter mijn tegenligger was er een andere auto en ik kon de baan niet meer in, iedereen toetert zot.

Sindsdien ben ik onzeker over voorang tijdens links aflaan bij een groen stoplicht, als iedereen links afslaat, is het dan op volgerde? een voor een het kruispunt op? soms willen mensen mij niet eens rechts kruisen, kijken naar mij net alsof ze een spook hebben gezien.

Edit: ik heb gehoort dat in vlaanderen de meeste kruispunten conflict vrij links afslaan, in Limburg, dicht aan de grens waar ik woon is dit absoluut niet het geval voor de meeste grote kruispunten, tot er een ongeval gebeurt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door de rijprof »

Zelfs als je groen hebt, rij je pas het kruispunt op wanneer je kunt voorzien dat je het kan ontruimen tegen dat het dwarsverkeer groen krijgt.
Als je de eerste auto bent lukt dat meestal wel.
Als tweede auto kan het nipt worden.
Als derde auto kun je mogelijk het dwarsverkeer hinderen.

Kijk of je bij linksaf voor elkaar (links) moet kruisen als er pijlen op de rijbaan geschilderd zijn,
of voorbij elkaar (rechts) zonder pijlen en ook wanneer de pijlen voorbij elkaar liggen (hetgeen niet zo vaak voorkomt).

Je moet voorrang geven aan 'alle tegenliggers' en denk ook aan fietsers en voetgangers.
Kijk ook of er links aan de overkant van het kruispunt een ontruimingspijl staat.
maar vlak achter mijn tegenligger was er een andere auto en ik kon de baan niet meer in, iedereen toetert zot.

Sindsdien ben ik onzeker over voorang tijdens links aflaan bij een groen stoplicht, als iedereen links afslaat, is het dan op volgorde?
Typisch, iedereen aanschuiven en bijna bumperkleven zodat niemand nog linksaf kan en de boel geblokkeerd staat.
Als de 2de of 3de auto wat ruimte laat en een hoffelijk gebaar doet, zou het allemaal veel vlotter gaan.
Jammer genoeg heeft niet iedereen voldoende verkeersinzicht.
Let goed op dat je zelf wat ruimte laat zodat jouw tegenligger door kan, liefst met een hoffelijk gebaar.

Als jij dit correct uitvoert, zie ik geen enkele reden voor getoeter of boze blikken. Blijf rustig. Het zegt iets over hen en bovendien ongepast en onbeschoft.

Als ik als 2de of 3de auto even wacht voor het groen, krijg ik ook soms getoeter. :(

Als iemand verkeerd kruist, is die wel het spook dat aan het spookrijden is :mrgreen:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links afslaan Druk ROND verkeerslicht zonder conflictvrije draai

Bericht door Inazuma »

Vuul schreef: 23 jul 2023, 17:21 klopt, maar meeste van mijn "Fouten" die ik maak op de weg, gebeuren op links afslaan
Niet echt verwonderlijk
Is in België nogal slecht geregeld
- in theorie in verkeerswetgeving
- in praktijk op de weg

Want neen, pijlen voor of OP een kruispunt bepalen dus NIET dat je links van elkaar / voor elkaar mag afslaan.
Staat nergens in verkeersreglement ... net zo min als voorsorteringspijlen op een kruispunt

In principe mag dit enkel als de rijstrook waaruit je moet afslaan, links van de tegenliggers afbuigt
(je moet dan de rijstrook volgen)
Dit is bijna nergens aangebracht
En waar aangebracht, vaak amper zichtbaar

Het netto resultaat is dat er totaal niet meer duidelijk is waar bestuurders die linksaf willen, gaan kruisen ...
Zeer vaak is dat onterecht voorlangs
Maar dat is een derde graads overtreding, die als ze vastgesteld wordt, een beginnend bestuurder zijn rijbewijs kost :!:

Correct kruisen resulteert inderdaad vaak, en IMO net als voorrang van rechts verlenen steeds vaker, in andere bestuurders die spoken lijken zien ...

Punt is, er is geen duidelijke manier om van een kruispunt te weten hoe er gekruist wordt door de "locals" of gebruikelijke passanten
Het is ook niet afhankelijk van pijlen of niet
Je kan gelijkaardig uitziende kruispunten hebben, die toch anders gebruikt worden :!:

. er was eens een kruispunt met een tijdelijk stoplicht, ik sloeg links af, en mijn tegenligger ook, maar vlak achter mijn tegenligger was er een andere auto
Je moet uiteraard uitkijken of iedereen al dan niet linksaf wil
auto die rechtdoor wil, behoudt gewoon voorrang

Sindsdien ben ik onzeker over voorang tijdens links aflaan bij een groen stoplicht, als iedereen links afslaat, is het dan op volgerde? een voor een het kruispunt op?
Neen het is niet "op volgorde" dan staat alles gelijk vast ...

When in Rome, do as the Romans do

Vertrek een tikje trager dan de afslaande tegenligger(s), en kijk wat die doen
Aap ze vervolgens na ...

Op kruispunt dat je aanhaalt, zou ik eigenlijk zo op eerste zicht verwachten dat er correct rechts/achter gekruist wordt ...
Blijkbaar niet dus :mrgreen:
soms willen mensen mij niet eens rechts kruisen, kijken naar mij net alsof ze een spook hebben gezien.
Dat is waar de chaos in wegcode en inzake wegeninrichting dus toe geleid heeft ...

Bestuurders die een basisregel inzake kruisen niet eens meer willen toepassen.


In NL moeten bestuurders die beiden linksaf willen, trouwens linksvoor kruisen ... in B is het een zware overtreding :roll:

Edit: ik heb gehoort dat in vlaanderen de meeste kruispunten conflict vrij links afslaan,

Euh ... neen, verre van
En dat is doorgaans nog met beide richtingen tegelijk linksaf

Al gaat het tegenwoordig geregeld al zo ver dat beide afslaande richtingen, aparte groencycli krijgen
Waardoor je er nog langer staat aan te schuiven ...
Plaats reactie