Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Patrickda
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2023, 17:47

Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Patrickda »

Voor wie vertrouwd is met Brugge:
https://goo.gl/maps/LVDcEjZsqk3eZF1h8
Als men van Ezelpoort langs Gulden Vlieslaan richting 't Zand rijdt heeft men in die richting 2 rijstroken: een voor rechtdoor en een om af te slaan.
Wat is nu rechtdoor en wat is nu afslaan...? Welke rijstrook te gebruiken?
Op moment dat men de Hoefijzerlaan wil in- of oprijden (volgens mij voor interpretatie vatbaar...) draait de weg daar en is het mij niet duidelijk als men dan richting Hoefijzerlaan echt inslaat of gewoon zijn weg vervolgt. Daardoor is het voor mij ook niet duidelijk welke rijstrook te nemen. Er is een rijstrook voorzien om af te slaan. Als men niet echt afslaat naar de Hoefijzerlaan maar dat enkel de weg daar een beetje draait is die rijstrook dan enkel bedoeld om in te slaan naar de Pater Damiaanstraat.
(een mogelijkheid is misschien ook dat die rijstrook enkel bedoeld is om te keren...?)
Als dit zo is dan dient men steeds enkel de rechter rijstrook te gebruiken om naar de Hoefijzerlaan te rijden. Dit lijkt mij tamelijk belemmerend want er passeert daar heel veel verkeer.
Beschouwt men richting Hoefijzerlaan als afslaan en is die linkse rijstrook dan daarvoor bedoeld, waarvoor is dan de rechter rijstrook bedoeld? Want men kan daar niet rechtdoor...
Kan iemand dit verduidelijken?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Inazuma »

1 van de zovele dwaze signalisatieflaters van een wegbeheerder die het zelf allemaal al lang niet meer snapt ...


https://goo.gl/maps/SjRPhE8r61umLgkV7

Gebruik de linker rijstrook, met voorsorteringspijl (al heeft die er niets mee te maken)
Zéker op je examen

Al wie daar rechts rijdt, en linksaf gaat, begaat een overtreding
Dat is iedereen, want rechtsaf gaat er via aparte bypass


De voorsorteringspijl staat pas OP het kruispunt
Wegcode voorziet enkel een betekenis voor voorsorteringspijlen VOOR (bij het naderen van) een kruispunt
De pijl bepaalt hier dus niks (tenzij ze er bijgeschilderd hebben intussen)

Je moet links rijden, wegens

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 5r0b8tsit0

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.


en / of

19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
Patrickda
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2023, 17:47

Re: Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Patrickda »

Bedankt voor je reactie.
Aan de ene kant een beetje verhelderend, maar roept ook toch weer nieuwe vragen op:
wat bedoel je met die aparte bypass?
Want die rechter rijstrook draait evenals de linkse ook gewoon mee naar links de Hoefijzerlaan in.
(vandaar dat ik niet begrijp wat het nut is van die rechter rijstrook indien het verplicht is om de linker rijstrook te nemen om van de Gulden Vlieslaan naar de Hoefijzerlaan te rijden, er zijn immers geen andere mogelijkheden dan ook gewoon mee de Hoefijzerlaan indraaien, rechtdoor kan niet, en die aparte afslagstrook naar rechts enkele meters vóór de lichten niet meegerekend want behoort volgens mij niet tot dat kruispunt)
En als men linkse rijstrook (met pijl) volgt maar naar de Hoefijzerlaan rijdt, dan slaat men dan toch niet af want blijft gewoon die rijstrook enigszins rechtdoor volgen?
(zelfs al draait de baan daar een beetje, ik vermoed dat men dit toch als een kruispunt gewoon oversteken, dus rechtdoor rijden moet beschouwen om de verkeersregels juist te kunnen bepalen en toepassen...?)
Ik vind deze verkeerssituatie zo verwarrend en probeer het gewoon te begrijpen...
Hadden ze eigenlijk niet moeten pijlen aanbrengen op het kruispunt links van de linker rijstrook waarop voorgesorteerd kan worden voor wie echt wil afslaan naar links de pater Damiaanstraat in of keren, en dan geen pijlen op die twee rijstroken die eigenlijk alle twee gewoon richting Hoefijzerlaan verder gaan?
(hoewel dit een bocht is eigenlijk gewoon alle twee rechtdoor kruispunt over...)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Inazuma »

Patrickda schreef: 23 jul 2023, 13:48 Aan de ene kant een beetje verhelderend, maar roept ook toch weer nieuwe vragen op:
wat bedoel je met die aparte bypass?
Deze aparte afslagstrook naar rechts ...
Want die rechter rijstrook draait evenals de linkse ook gewoon mee naar links de Hoefijzerlaan in.
Ja
Maar je mag er dus niet op rijden ...

Om vanuit die rechter rijstrook daar linksaf te mogen gaan, moeten er -van VOOR het kruispunt al- voorsorteringspijlen staan die linksaf gaan toelaten ...
(vandaar dat ik niet begrijp wat het nut is van die rechter rijstrook indien het verplicht is om de linker rijstrook te nemen
Wel, de wegbeheerder snapt daar ook niet waar ze mee bezig zijn
Daarom zijn er geen voorsorteringspijlen aangebracht ...

Je ziet zelfde scenario vaak voor grote rotondes
Oprijden is richtingsverandering rechtsaf
Mag dus enkel vanuit de rechter rijstrook, of rijstrook met voorsorteringspijl rechtsaf ...

Kijk maar eens rond hoe vaak je daar inbreuken tegen ziet op de Vlaamse wegen
Dezelfde Vlaamse gewestelijke wegbeheerder heeft zelfs filmpjes op YouTube staan waarin ze ... foutief ... uitleggen hoe je een rotonde moet gebruiken :!:

om van de Gulden Vlieslaan naar de Hoefijzerlaan te rijden, er zijn immers geen andere mogelijkheden dan ook gewoon mee de Hoefijzerlaan indraaien, rechtdoor kan niet,
Rechtdoor kon ooit ...
Guido Gezellelaan in
En als men linkse rijstrook (met pijl) volgt maar naar de Hoefijzerlaan rijdt, dan slaat men dan toch niet af want blijft gewoon die rijstrook enigszins rechtdoor volgen?
Enigszins rechtdoor, is IMO duidelijk linksaf
Er staat ook een verloren voorsorteringspijl linksaf

Vanuit de andere richting krijgt rechtdoor trouwens een gans andere betekenis
https://goo.gl/maps/MxkW37PfNaYRUXs27
Daar is wat je andersom rechtdoor noemt, duidelijk rechtsaf met zelfs aparte lichtenregeling én voorsorteringspijl RECHTSaf

Ik vind deze verkeerssituatie zo verwarrend en probeer het gewoon te begrijpen...
Logisch dat je het verwarrend vindt ...

Het is dan ook geen verkeerssituatie conform de theorie of verkeerswetgeving.
En ze is misleidend :
Als je er op toepast wat de bedoeling van de wegbeheerder is, bega je inbreuken.


Wat je moet begrijpen, is dat de regionale en lokale overheden in België zélf de grootste verkeersovertreders zijn bij de inrichting van de wegen ...


Hadden ze eigenlijk niet moeten pijlen aanbrengen op het kruispunt links van de linker rijstrook waarop voorgesorteerd kan worden voor wie echt wil afslaan naar links de pater Damiaanstraat in
Damiaanstraat is afgesloten, behalve voor fietsers
Patrickda
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2023, 17:47

Re: Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Patrickda »

OK, bedankt, je opmerking over het vanuit de andere richting zien heeft voor mij het meest verduidelijkt.
Vanuit de andere richting, dus vanuit Hoefijzerlaan naar Gulden Vlieslaan, is inderdaad duidelijk rechts afslaan.
(en zijn lichten en markeringen daarover ook duidelijk, wat zeker niet het geval is voor de andere richting...)

Mag ik samenvatten dat ik het moet zien als een soort T-kruispunt waarbij je komende vanuit Gulden Vlieslaan links afslaat naar de Hoefijzerlaan, je daardoor verplicht de linker rijstrook dient te gebruiken, en de rechter rijstrook eigenlijk geen nut heeft?
(althans het gedeelte na die afslag naar rechts net vóór de lichten)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Brugge: Ezelpoort/Gulden Vlieslaan naar Hoefijzerlaan - rijstrook afslaan?

Bericht door Inazuma »

Inderdaad
Plaats reactie