Auto laten bollen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bossan
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2023, 14:37

Auto laten bollen

Bericht door Bossan »

Ik zie als ik naast mijn vader rijdt dat hij het ontkoppelingspedaal al indrukt en remt op de motor. Soms als hij parkeert legt hij de auto in de eerste versnelling en de auto blijft stil zonder de handrem te trekken.

Waroom is het fout als wij op de motor remmen en zo parkeren?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Auto laten bollen

Bericht door GRO »

Als je vader het ontkoppelingspedaal indrukt, remt de auto niet op de motor, maar bolt hij gewoon.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Auto laten bollen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 01 jul 2023, 15:28 Als je vader het ontkoppelingspedaal indrukt, remt de auto niet op de motor, maar bolt hij gewoon.
Op het rij-examen is dat ook al een zeer grote stap richting "uitgesteld" - de eufemistische versie van "niet geslaagd" ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Auto laten bollen

Bericht door Inazuma »

Bossan schreef: 01 jul 2023, 14:28 Soms als hij parkeert legt hij de auto in de eerste versnelling en de auto blijft stil zonder de handrem te trekken.

Waroom is het fout als wij ... zo parkeren?
In de winter -vochtig, koud- kan dat verhinderen dat de parkeerrem vastvriest.

In sommige Volvo modellen werd het verplicht, en opgenomen in een aanvulling op de gebruikshandleiding, nadat er éne met opgetrokken handrem in een Duitse showroom binnen rolde ...


GOCA blijft handrem vereisen op examen ...
Reglementair -als in wetgeving door overheid- is hierover bij mijn weten niets bepaald


In bergachtige landen is het vaak verplicht om de auto in versnelling te plaatsen als je bergop (in 1e) /bergaf (in achteruit) parkeert
(en de voorwielen zo gedraaid dat ze tegen trottoirrand zouden rollen)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Auto laten bollen

Bericht door de rijprof »

Ik zie als ik naast mijn vader rijdt dat hij het ontkoppelingspedaal al indrukt en remt op de motor.
Misschien bedoel je dat jouw vader het ontkoppelingspedaal indrukt om terug te schakelen.
Als hij het ontkoppelingspedaal ingedrukt houdt, is dat fout.
Als hij nadat hij een lagere versnelling heeft gekozen het koppelingspedaal omhoog brengt is dat OK.
Met het ontkoppelingspedaal ingedrukt, rem je niet op de motor omdat het contact met de wielen onderbroken is.

Op een examen wordt verwacht dat je zolang en zo veel mogelijk contact houdt met de motor.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie