afslaan
afslaan
Soms als ik in een korte bocht moet afslaan, leg ik mijn auto in de tweede versnelling voor de bocht en duw ik mijn koppeling in tijdens het draaien omdat de auto mij anders over het kruispunt trekt. Na de bocht laat ik mijn koppeling weer los. Is dit de correcte manier om een korte bocht te nemen of leg ik mijn auto beter in de eerste versnelling?
Re: afslaan
Dat is niet de juiste techniek
Naar 2de voor de bocht is ok
Maar bedoeling is dan wel dat je in die versnelling de bocht om gaat
In de meeste normale bochten zal dat zeker kunnen
Oefen op gasdosering: traag rijden in versnelling - zonder of met zeer weinig gas te geven
Ook:
In 1e of 2de blijven bij versnellen naar een constante snelheid, weer wat versneller naar wat hogere snelheid, vertragen in stapjes of ineens tot je aan stationair toerental rijdt, weer versnellen .... allemaal zonder schokken of bokken (als dat gebeurt: koppeling indrukken)
Om een bocht in 1e versnelling te moeten nemen, zal het een héél korte, trage bocht moeten zijn
Denk dan eerder aan manoeuvreren dan aan normaal rijden op de weg
Naar 2de voor de bocht is ok
Maar bedoeling is dan wel dat je in die versnelling de bocht om gaat
In de meeste normale bochten zal dat zeker kunnen
Oefen op gasdosering: traag rijden in versnelling - zonder of met zeer weinig gas te geven
Ook:
In 1e of 2de blijven bij versnellen naar een constante snelheid, weer wat versneller naar wat hogere snelheid, vertragen in stapjes of ineens tot je aan stationair toerental rijdt, weer versnellen .... allemaal zonder schokken of bokken (als dat gebeurt: koppeling indrukken)
Om een bocht in 1e versnelling te moeten nemen, zal het een héél korte, trage bocht moeten zijn
Denk dan eerder aan manoeuvreren dan aan normaal rijden op de weg
Re: afslaan
Dat is juist het probleem denk ik dat ik in een korte bocht soms zo veel moet afremmen dat ik in tweede denk ik onder het stationaire toerental rij als ik mijn koppeling niet gebruik, waardoor de auto zichzelf vooruit trekt.
Re: afslaan
Vraag je lesgever of begeleider dat hij je daarbij goed helpt, want je techniek is eigenlijk fout.
Staat ook uitgelegd in ons praktijkboek,
Staat ook uitgelegd in ons praktijkboek,
Re: afslaan
In 2de rijdt een auto doorgaans rond de 10 km/u op stationair toerentalJonas.DB schreef: ↑05 apr 2021, 22:06 Dat is juist het probleem denk ik dat ik in een korte bocht soms zo veel moet afremmen dat ik in tweede denk ik onder het stationaire toerental rij als ik mijn koppeling niet gebruik, waardoor de auto zichzelf vooruit trekt.
Welke bocht kan je dan niet nemen
Mogelijk heb je wat last van het anti-stilval mechanisme dat je motor meer toeren laat maken
Probeer maar eens ergens rustig (kan gewoon rechtdoor ook):
Als je zonder gas bij te geven naar 2de schakelt, zal je auto een korte periode nadien sneller rijden tot wanneer dat systeem terug "gerustgesteld" is dat je niet gaat stilvallen, en de toerentalverhoging bijgevolg stopt.
Maar doorgaans is zoiets kwestie van goede timing tussen terugschakelen en de bocht beginnen
Oefen ergens op traag rijden en fijnere gasdosering in lage v ersnellingen (1, 2, achteruit)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: afslaan
Met hedendaagse auto's is het vaak dat de boordcomputer het motormanagement bijstuurt en op lage toeren 'even' wat extra brandstof inspuit om stilvallen te voorkomen. Dit geeft een kortstondige versnelling.Dat is juist het probleem denk ik dat ik in een korte bocht soms zo veel moet afremmen dat ik in tweede denk ik onder het stationaire toerental rij als ik mijn koppeling niet gebruik, waardoor de auto zichzelf vooruit trekt.
Je kunt best iets meer op voorhand afremmen, terugschakelen naar 2de, koppeling omhoog. Als je aan lage toeren komt zal de auto even versnellen om daarna op stationair toerental constant blijven rijden. (laagste snelheid in 2de is ongeveer 16 km/u (diesel) of 12 km/u (benzine).
Indien je op stationair toerental vindt dat je nog te snel rijdt, mag je het koppelingspedaal indrukken en nog wat afremmen.
Als je traag wilt rijden, eerder stapvoets, kun je best naar 1ste schakelen. (rond de 8 à 6 km/u)
Wil je nóg trager dan stapvoets, druk je het ontkoppelingspedaal in en dan kun je kruipend op slippende koppeling verder.
Tracht goed te ondervinden wat de laagste snelheid is in de gekozen versnelling. Dat is bij elke auto wat verschillend.
Oefen dat goed op een open ruimte, ruime parking of zo. Bij hele lage toerentallen en lage snelheid mag je ontkoppelen en bijremmen als je voelt dat de auto jou anders te snel vooruit trekt.
Zie ook:
www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: afslaan
Daarstraks nog eens op gelet omdat je daar zelf niet meer bij stil staat ...
Maar in 2de kan je toch echt wel elke (haakse) bocht om met een personenwagen
Ik parkeer (dwars vooruit) in 2de ...
Maar in 2de kan je toch echt wel elke (haakse) bocht om met een personenwagen
Ik parkeer (dwars vooruit) in 2de ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Re: afslaan
Euh... het zijn wel beginnende leerlingen, hé. Jij hebt al jàààààààààààààren ervaring...
Liever iets trager dan te snel voor beginners, want anders komen er brokken van.
Het is dus uitermate belangrijk dat een beginner weet hoe je heel traag kunt rijden.
Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat een beginner de controle verliest omdat de auto te snel gaat naargelang hun stuurvaardigheid en inschatting van de ruimte. Gelukkig heeft mijn dubbele bediening met de rijschoolauto al veel schade kunnen voorkomen.
Stel dat een beginner moet afdraaien in een heel smal straatje of in een smalle oprit dan is 16 km/u in 2de vaak te snel, zelfs voor mij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden