Oefenterreinen zonder politie

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Eevgames
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2020, 12:56

Oefenterreinen zonder politie

Bericht door Eevgames »

Dag iedereen

Ik ben een paar dagen geleden gestart met mijn theorie, maar ik heb mijn examen nog niet afgelegd.
Ik heb ook nog geen tijdelijk rijbewijs, maar ik wil al wat beginnen met leren, zo starten, koppeling aanvoelen, beginnen met rijden, enz. De beginner dingen. Mijn vader is bewakingsagent die de wet zeer goed kent en hij zegt, dat als je gepakt word met een minderjarige(in mijn geval) achter het stuur die rijd, dat mijn vader zijn rijbewijs kan kwijtraken en misschien zelfs zijn auto. Dus weet iemand een oefenterrein rond te streek Ekeren of Deurne, waar bijna tot geen mensen komen en ZEKER GEEN POLITIE? Ik ben al bijna 1 keer gepakt, maar toen zat ik gewoon achter het stuur,
(niet gereden), en zeiden we dat ik gewoon is wou weten wat de bestuurdersperspectief was. Ze bleven ook wachten tot Wij waren wegereden, dus we konden niet rijden. Hopelijk weet iemand zo'n plaats.

Groetjes
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Oefenterreinen zonder politie

Bericht door Brent Geerts »

Als je reglementair wil oefenen, zal je op zoek moeten naar een privé terrein.

Op iedere openbare weg, en ieder openbaar domein zal je in overtreding zijn als je gaat oefenen.
Uw vader kan hierbij, indien je wordt betrapt, bij mijn weten zijn rijbewijs niet verliezen.
Wel kan hij geverbaliseerd worden, omwille van het bewust toevertrouwen van een voertuig, aan een persoon zonder rijbewijs.

Wat de auto zelf betreft, deze kan door het parket worden geïmmobiliseerd of in beslag genomen worden, al zal dit meestal enkel gebeuren bij recidiven. Zeker wanneer het voertuig geen eigendom van de overtreder is.

Mijn raad: Zoek het niet op, en zoek zoals ik al zei een privéterrein, of wacht nog even tot je een voorlopig rijbewijs hebt. Let wel op: een openbare parking (bvb. van de IKEA) is geen privéterrein.
Het zal je een hoop kosten en miserie besparen bij een mogelijk ongeval, of indien je betrapt wordt.

Jammer genoeg ken ik zo geen terrein. Misschien de andere forumgebruikers wel. 8)
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Oefenterreinen zonder politie

Bericht door Inazuma »

Dergelijke terreinen zijn vaak van rijscholen zelf, voor hun leerlingen

Of van bedrijven
Maar bedrijven hebben vaak politiek dat je ... een rijbewijs moet hebben om met een motorvoertuig op hun afgesloten bedrijfsterrein te rijden


Denk er aan:
Als je / iedereen er zo maar kan oprijden is het GEEN privé-terrein
Plaats reactie