Nog 3 keer slapen en dan examen...tips om rustig te blijven?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Nathalie,

Eerst en vooral: je hebt een mooie foto als avatar.

En nu jouw vraag.
Herrinner jij je nog de dag dat jij het theorie-examen gaan doen bent? Ik vermoed dat op het ogenblik dat je in het examencentrum aankwam, je ook wel zenuwen zult gehad hebben. En toen je weer naar buiten kwam, was je geslaagd.

Het is normaal dat jij, ook voor het praktijkexamen stress voelt. Dat heeft trouwens iedereen.

Het enige waar je voor moet zorgen is dat deze stress niet de bovenhand haalt. En de kans dat dit gebeurt is groot als je naar het praktijkexamen gaat met het idee dat het een kwestie van leven of dood is. Dat, als je niet zou slagen, het einde nabij is. Als je met dat idee examen moet gaan afleggen, is de kans groot dat je niet slaagt.

Wat moet je dan wel doen: naar het examen gaan en uiteraard een beetje hopen dat je van de eerste keer gaat slagen. Maar jezelf duidelijk inprenten dat het echt geen wereldramp is als je wat erge fouten maakt en niet meteen lukt. Het enige wat je dan verliest zijn de euro's die je die dag voor je examen uitgeeft.

Geloof me, als je echt met die ingesteldheid kunt vertrekken, en het kan je echt niet schelen of je van de eerste keer slaagt of niet, dan is de kan groot dat je jouw zenuwen de baas kunt.

Laten we nu eens veronderstellen dat het binnen enkele dagen foutief afloopt. Geen wereldramp. Het enige wat je nog dwars zou kunnen zitten is dat sommige mensen (vriend, vriendinnen, ouders...) weten dat je examen bent gaan doen en dat je nu moet gaan uitleggen dat het een fiasco was, met als eindresultaat dat je opnieuw examen moet gaan doen.

Een gouden tip voor het dan volgende examen: zeg tegen niemand wanneer je dat gaat doen. Hou het alleen voor jezelf. Want heel vaak is niet het examen de grote oorzaak van de stress, maar wel het feit hoe ze achteraf een mislukking tegen anderen moeten gaan uitleggen..
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Grappig Eugeen, dat ben ik effectief van plan te doen, tegen niemand op voorhand zeggen dat ik examen ga afleggen! (op het examencentrum &amp begeleider na ) Dat helpt inderdaad al wat denk ik, als je het niet haalt is er niets echt veranderd (op die euros na) en als je het wel haalt kan je iedereen verrassen!
nathalie
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:00

Nog 3 keer slapen en dan examen...tips om rustig te blijven?

Bericht door nathalie »

Hoi allemaal, ik haalde mijn theorie-examen van de eerste keer dankzij jullie geweldige site. Ondertussen zijn we een paar maanden verder, en nu dinsdag is mijn praktisch examen. Ik weet nu al niet waar kruipen van de zenuwen Wie heeft er tips om wat rustiger te zijn de dag zelf? Even schetsen: ik ben 34, heb nooit eerder een poging gedaan om mijn rijbewijs te halen, omdat ik bang was in de auto, en vooral omwille van mijn grote faalangst bij examens...
Ik heb nog 2 uur les onmiddellijk voor het examen om terug aan de auto van de rijschool te wennen (geleerd met model 1) en om al wat rustiger te worden, hopelijk helpt dat. Maar meer tips zijn altijd welkom! Alvast bedankt
nathalie
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:00

oeps

Bericht door nathalie »

Bedoel Model 2!
nathalie
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:00

Bericht door nathalie »

Bedankt voor het compliment! (foto) Hij komt er wel wat gevlekt uit omdat ie verkleint is. Ook erg bedankt voor de bemoedigende woorden! Ze komen zeker van pas. Wat de tip betreft van tegen niemand te zeggen wanneer ik examen doe, die is minder bruikbaar voor mij, ik heb graag het gevoel dat mijn familie aan me denkt op zo'n moment, en, waarschijnlijk door mijn leeftijd, ik zit er ook helemaal niet mee om achteraf te moeten zeggen dat ik er niet door ben. Niemand gaat me daar scheef voor bekijken ofzo, integendeel, een schouder om op uit te huilen komt dan goed van pas . Ik ga mijn best doen er relax naar toe te gaan, met het idee dat het niet uitmaakt, de eerste keer is om te oefenen, van de 2de keer er door is al mooi . Fijne verrassing als het dan toch goed gaat . Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt!
nathalie
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:00

Bericht door nathalie »

BEN GESLAAGD !!!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zie je wel dat je het kunt, hé Nathalie. Proficiat hoor!

We hopen dat je ook verder het forum zult blijven bezoeken.
Nathalie schreef: alle begin is moeilijk
Dat zij de toenmalige Egyptische premier Saddat ook tegen de Israëlische premier Begin.
nathalie
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2006, 00:00

Bericht door nathalie »

Hoi Jozef, dat ga ik zeker doen hoor, binnen 4 jaar is mijn oudste dochter trouwens aan de beurt voor haar rijbewijs, ik stuur haar zeker naar hier! Jullie site heeft me enorm geholpen voor mijn theorie (ook van de 1ste keer geslaagd) en ik heb alles nog eens opnieuw gelezen voor de praktijk alsook het forum, daar stonden ook interessante tips op. Een aanrader voor iedereen, deze site!
scorpioking71

Bericht door scorpioking71 »

hé,

Proficiat zen, ben ook bezig met mijn rijopleiding van 20 uur en ben ook 34 dus er zijn er nog van die leeftijd .
Heb nu ook een gevoel of het allemaal wel zal lukken, maar ben nog maar met mijn 2de les bezig ( praktijk) en tot hiertoe gaat het wel, alleen het terug schakelen en het afremmen op de motor en de breedte van de wagen inschatten ook, het vertrekken moet ook wat vlotter gaan, dus nog veel werk.
Oefenen en we komen er wel, hoop ik..
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

scorpioking71 schreef: Oefenen en we komen er wel
Zeker en vast, het spreekwoord zegt immers: "Oefening baart kunst". Baren dus maar!
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef:
scorpioking71 schreef: Oefenen en we komen er wel
Zeker en vast, het spreekwoord zegt immers: "Oefening baart kunst". Baren dus maar!
Plaats reactie