Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
waaromdaarom...

Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door waaromdaarom... »

Nu worden meer en meer elektrische step gebruikt voor mobiliteit en als secundair vervoer van heel wat volwassenen. Is een elektrische step verzekering verplicht ?

Ieder rij- of motorvoertuig dat wordt aangedreven door een mechanische kracht is volgens de wet verplicht over een BA motorrijtuigverzekering te beschikken. het is de snelheid waarmee ieder voortbewegingstoestel zich verplaatst die bepaalt of ze moeten voldoen aan de verkeersregels voor voetgangers dan wel voor fietsers. Een elektrische step is het juist hetzelfde als een bromfiets klasse A, 25 km per uur... !
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

Steps zijn voortbewegingstoestellen
Ze zijn voorlopig nog beperkt tot 18 km/u.
Er is geen helmplicht
Snelheid zou aangepast worden, naar 25, maar is nog steeds niet gebeurd ...


Als ze nu 25 gaan, zijn het voorlopig nog elektrische bromfietsen (maar zijn niet als zodanig vergund, en dus verboden), en dan zijn ze zeker verzekeringsplichtig en heb je een helm nodig ... een te snel gemotoriseerd voortbewegingstoestel stapelt de inbreuken dus op, en de niet-goedkeuring en niet-verzekering zijn de zwaarste.



Er was een ontwerp-KB van Kris Peeters om de legale gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet meer onder de verplichte verzekering te laten vallen
Deze aankondigingspolitiek schept enkel méér verwarring.
Ik heb het echte KB (itt het ontwerp) nooit weten passeren - dit is typisch Peeters: veel blahblah in pers, maar doet geen klop
Heeft ook nooit actualiteit van wegcode.be gehaald ... logisch, want er staat NIETS in Staatsblad

Het is in elk geval een stommiteit om ze vrij te stellen van verzekering
Zeker voor wie slachtoffer wordt van zo'n onverzekerd voortbewegingstoestel

Meerdere verzekeringen, verzekeren ze intussen mee in hun familiale verzekering.
Maar enkel de wettelijke
Dus momenteel, tot 18 km/u
jaofneen?

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door jaofneen? »

Als ik het goed begrijp... !

Is dat ook toegelaten op de openbare weg? Wanneer ik zelf een metaal speelgoed elektrische bromfiets of een speelgoed elektrische gokart in elkaar ga lassen waar ook volwassen personen mee kunnen rijden met een beperkt snelheid tot 18 km/u zoals nu ook de speelgoed elektrische step worden toegelaten op de openbare weg om mee te rijden?

:shock: En vanaf nu dankzij de wet/art van elektrische step mogen alle kinderen met een speelgoed elektrische quad of auto tot een beperkte snelheid van 18 km per uur zonder ouderbegeleiding ook op de openbare weg rijden of volwassen personen die daarmee kunnen rijden? Want Anders moet Vlaams minister van Mobiliteit de wet/art in België verander worden!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

jaofneen? schreef: 20 mei 2019, 12:51 Is dat ook toegelaten op de openbare weg? Wanneer ik zelf een metaal speelgoed elektrische bromfiets of een speelgoed elektrische gokart in elkaar ga lassen waar ook volwassen personen mee kunnen rijden met een beperkt snelheid tot 18 km/u zoals nu ook de speelgoed elektrische step worden toegelaten op de openbare weg om mee te rijden?
Je mag niet zomaar iets op de weg brengen

Als je een elektrische bromfiets op de openbare weg wil brengen, zal je daar wel een voorafgaande type-goedkeuring voor nodig hebben ...
Idem voor een elektrische step trouwens (volgens andere wetgeving)
:shock: En vanaf nu dankzij de wet/art van elektrische step mogen alle kinderen met een speelgoed elektrische quad of auto tot een beperkte snelheid van 18 km per uur zonder ouderbegeleiding ook op de openbare weg rijden of volwassen personen die daarmee kunnen rijden? Want Anders moet Vlaams minister van Mobiliteit de wet/art in België verander worden!
Wegcode: 16 jaar om met een gemotoriseerd voortbewegingstoestel te mogen rijden ... zelfde als bromfiets A/B

Zonder motor : zonder beperking
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

waaromdaarom... schreef: 19 mei 2019, 17:25 Ieder rij- of motorvoertuig dat wordt aangedreven door een mechanische kracht is volgens de wet verplicht over een BA motorrijtuigverzekering te beschikken.

Vanaf 1 juni 2019 is een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering niet meer verplicht voor elektrische fietsen, elektrische rolstoelen, hoverboards, monowheels en andere motorrijtuigen die maximaal 25 km/u rijden.

Voor bromfietsen van klasse A, die ook maximaal 25 km/u rijden, blijft de verzekeringsplicht wel bestaan.


De slachtoffers van deze voertuigen kunnen voortaan - als ze kunnen bewijzen aangereden te zijn door dergelijk voertuig- aanspraak maken op vergoeding vanwege het zgn Motorwaarborgfonds, dat gefinancierd wordt uit ... verzekeringsbijdragen van motorvoertuigen :!:

Verwacht bijgevolg maar dat auto/motor/bromfiets verzekering gaat stijgen om dit te financieren.
John Wezen

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door John Wezen »

Met een e-step kun je snelheden van boven de 25 km/h bereiken (althans sommige modellen). De toegestane snelheid is 18 km/h:

https://elektrischestep.org/snelheid/
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

John Wezen schreef: 09 okt 2019, 13:28 Met een e-step kun je snelheden van boven de 25 km/h bereiken (althans sommige modellen). De toegestane snelheid is 18 km/h:
Toegestane snelheid voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel is verhoogd naar 25 km/u


Daarboven valt het niet meer onder die wetgeving, en wordt het een motorvoertuig, met alle mogelijke gevolgen van dien - stijl opgedreven bromfiets

- niet meer conform goedkeuring (boetes mogelijk tot 80.000€)
- verplichte motor-voertuig verzekering ontbreekt
- rijbewijs nodig
- geen inschrijving (nr plaat)
linksaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2019, 23:40

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door linksaf »

John Wezen schreef: 09 okt 2019, 13:28 Met een e-step kun je snelheden van boven de 25 km/h bereiken (althans sommige modellen). De toegestane snelheid is 18 km/h:

https://elektrischestep.org/snelheid/
Ja lijkt me dat dat volgens de wetgeving niet helemaal de bedoeling is inderdaad. Sommige modellen rijden bijna even hard als een scooter (info: https://elektrische-steps.com/nieuws/sn ... che-steps/).

Kan me niet voorstellen dat deze zomaar te verzekeren zijn.
Zero10

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Zero10 »

Hallo,

Is het eigenlijk mogelijk om een elektrische step die 45 km/u gaat, te verzekeren en in te schrijven met nummerplaat?

Ik heb nu eentje die 25km/u gaat maar wil toch graag een sneller en steviger iets en het legaal houden..

Groeten
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

Zero10 schreef: 12 mar 2020, 08:28 Is het eigenlijk mogelijk om een elektrische step die 45 km/u gaat, te verzekeren en in te schrijven met nummerplaat?
Ik heb nu eentje die 25km/u gaat maar wil toch graag een sneller en steviger iets en het legaal houden..
Neen

Dergelijk voertuig gaat geen type goedkeuring hebben, is dus verboden voor het verkeer, en krijg je ook niet ingeschreven (is op basis typegoedkeuring)

Voortbewegingstoestellen gaan tot max 25 km/u volgens EU regels
Ombouw naar ander voertuigtype ga je officieel nooit geregeld krijgen


Als je toch een step vindt die 45 gaat, officieel dan wel, zal die als elektrische bromfiets ofzo goedgekeurd zijn, en zou je die wel ingeschreven kunnen krijgen - maar ik betwijfel of ze legaal bestaan
mookos
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2020, 15:20

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door mookos »

Hallo,
Er is nogal wat verwarring over de minimumleeftijd voor elektrische steps, velen denken dat dit 16 jaar is.... Dit klopt NIET. De wegcode maakt een onderscheid tussen gemotoriseerde RIJWIELEN en gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. (art. 2.15.2 en 2.15.3 wegcode).

Een elektrische step is een gemotoriseerd voortbewegingstoestel en daarvoor is er GEEN minimumleeftijd.
Enkel voor gemotoriseerde RIJWIELEN is de min. leeftijd 16 jaar (art.8.2.6 wegcode)

Natuurlijk kan de fabrikant wel aanwijzingen geven vb. enkel te gebruiken vanaf 16j maar volgens de wegcode geen min. leeftijd dus.
(zie ook https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws/ni ... ische_step)
Lynn07

Kinderen als passagier op elektrische step.

Bericht door Lynn07 »

Hallo ,

Ik vroeg me af of het toegelaten is kinderen als passagier mee te nemen op de elektrische step. Ik hoorde dat mijn kinderen vandaag werden meegenomen door de grootouders op de step zonder helm of fluo vestje. Mag dit eigenlijk wel? De kinderen zijn 5 en 6 jaar oud.

Alvast bedankt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kinderen als passagier op elektrische step.

Bericht door Inazuma »

Lynn07 schreef: 21 jun 2020, 21:31 Ik vroeg me af of het toegelaten is kinderen als passagier mee te nemen op de elektrische step.

Probleemgeval ...
Als er sneller dan stapvoets mee gereden wordt, moeten de regels voor fietsers gevolgd worden :!:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 07-art7bis


Fietsen mogen echter niet meer personen vervoeren dan er zitplaatsen zijn:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /219-art44

Maar talloze voortbewegingstoestellen hebben helemaal géén zitplaatsen ... wetgever heeft daar even niet aan gedacht

Ik hoorde dat mijn kinderen vandaag werden meegenomen door de grootouders op de step zonder helm of fluo vestje. Mag dit eigenlijk wel?
Helm of fluo zijn niet verplicht
Bij uitleen-steps et kan de verhuurder zo'n verplichting opleggen, maar er is geen wettelijke verplichting.


Naast de opmerking inzake aantal zitplaatsen als er sneller dan stapvoets gereden wordt, is er in principe geen verbod om passagiers op een voortbewegingstoestel te vervoeren
Gast

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Gast »

John Wezen schreef: 09 okt 2019, 13:28 Met een e-step kun je snelheden van boven de 25 km/h bereiken (althans sommige modellen). De toegestane snelheid is 18 km/h:

https://elektrischestep.org/snelheid/
Dit is nu verhoogd lees ik op doorgelicht.be, het artikel over elektrische steps. 25 per uur, meeste modellen worden als 25 gezet maar kunnen zonder gewicht tot 28 of 30 gaan. Daardoor is het eigenlijk gevaarlijk voor kinderen die weinig wegen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wetgeving elektrische step België verzekeringsplicht + helm ?

Bericht door Inazuma »

mookos schreef: 15 mei 2020, 15:29 Er is nogal wat verwarring over de minimumleeftijd voor elektrische steps, velen denken dat dit 16 jaar is.... Dit klopt NIET.
Geen idee waarom deze draad weer boven komt, maar soit ...

Reacties zijn in functie van wetgeving op de tijd van plaatsing er van :idea:


In begin waren gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet nadrukkelijk bestempeld als zijnde géén motorvoertuigen.
Het gebruikelijke wettelijke knoeiwerk van toenmalig minister Renaar Landuyt (sp.a / vooruit) en opvolgers
Daar kwam dus de 16 jaar vandaan.

Zodra het volgens Belgische regelgeving geen motorvoertuig was, verviel ook de leeftijdsbeperking ... (en verzekering etc)
Plaats reactie