Wie heeft voorang in stop boord aub?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
iamtesting

Wie heeft voorang in stop boord aub?

Bericht door iamtesting »

Ik moet links (Rod). Tegenligger (Blauw) wil rechtdoor of links. Wij hebben zelfde boord stop.
Wie heeft voorang aub?

Afbeelding

Staart reference: https://www.google.be/maps/@51.0059646, ... 312!8i6656
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wie heeft voorang in stop boord aub?

Bericht door GRO »

Als jij naar links wil afslaan en je tegenligger ook, dan is hier geen sprake van voorrang.
Jullie kruisen tijdens het afslaan elkaar langs rechts en hinderen in principe elkaar niet.

Als jij naar links wil afslaan en de tegenligger wil rechtdoor rijden, dan heeft die voorrang omdat die rechtdoor rijdt.
iamtesting

Re: Wie heeft voorang in stop boord aub?

Bericht door iamtesting »

Als jij naar links wil afslaan en je tegenligger ook, dan is hier geen sprake van voorrang.
Jullie kruisen tijdens het afslaan elkaar langs rechts en hinderen in principe elkaar niet.

Als jij naar links wil afslaan en de tegenligger wil rechtdoor rijden, dan heeft die voorrang omdat die rechtdoor rijdt.
> Gisteren rijd ik daar
> ik moet naar links afslaan. Dus mijn pinker aan. En ik begin voorzichtig te rijden naar links
> Mijn tegenligger ook moet naar links afslaan (dus blauw lijn)

Ik was in midden en mijn tegenligger was ook midden en begin te "klaxon" aan mij, zo als hij had voorrang en ik heb fout gedaan.
Op dat ogenblik mijn tegenligger maak mij voel dat ik ben schuldig, zeker hij rijd met "Durr Audi".

Maar misschien hij vergeet "geen sprake van voorrang". Klopt?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie heeft voorang in stop boord aub?

Bericht door Jozef »

Ik vermoed dat je met een tegenligger te doen had welke niet wist dat, als jullie beiden linksaf willen slaan, dat langs rechts moet gebeuren, dus dat je achter elkaar moet afslaan, of dat hij zich niet aan die regel wilde houden. Velen willen het immers, zoals dat in andere landen de regel is, langs links doen, dus vóór elkaar afslaan.

Doordat jij je aan de regels wilde houden, hinderde je hem natuurlijk om dat zelf ook niet te doen. Vandaar dat geluidssignaal.

Het heeft niet zozeer te maken met de waarde welke de wagen uitstraalt, en mogelijk zelfs niet heeft. Hoeveel denk je dat onderstaande Jaguar waard is?

Afbeelding

Het antwoord vind je op deze webpagina.

In het verkeer, en zeker in België, ga je nog vaak met dergelijke verkeersagressie te maken krijgen: weggebruikers die het jou zelfs niet gunnen dat jij de regels naleeft. Bij verkeersagressie geldt er maar één regel: laat je niet provoceren en probeer de situatie te deëscaleren. Dat de andere dan maar denkt dat hij den dikste heeft. Als je met een ezel te doen hebt, moet jij verstand voor twee hebben.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie heeft voorang in stop boord aub?

Bericht door Inazuma »

iamtesting schreef: 30 aug 2017, 09:22 Ik was in midden en mijn tegenligger was ook midden
Je moet naar links uitwijken om linksaf te slaan, mààr zonder de tegenliggers te hinderen, én rechts van je tegenligger kruisen.

Je rijdt dus achter de tegenligger door linksaf.
Plaats reactie