kruisen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: kruisen

Bericht door Jozef »

Sika schreef: 05 sep 2017, 01:54 GRO zei "Dat mogen die bestuurders niet.
Ze mogen pas het kruispunt oprijden als ze merken dat ze het ook kunnen verlaten."

Dus als ik zie dat er bvb 4 autos aan de overkant rechtdoor gaan , en ik naar links wil dan moet ik achter mijn groen licht waxhten tot die rij voorbij is? Mag ik dan niet al stillaan naar voor rijden op het kruispunt zodat ik sneller naar links kan als die rij voorbij is?
Je mag het groene verkeerslicht voorbijrijden. Let dan wel zeer goed op dat, terwijl je staat te wachten om te kunnen linksaf slaan, de dwarsrichting misschien groen licht krijgt.
En dan nog een vraag, als ik naar links wil en mijn tegenligger ook ( in mijn zicht naar rechts) en er achter mijn tegenligger nog iemand is, moet die auto achter de eerste tegenligger dan in een normaal geval dat juist is dan wachten tot ik voor bij die eerste tegenligger ben gereden en hem heb gekruist? Want meestal als er een rij tegenliggers is, en ik dan naar voor rij, dan rijd die hele rij achter mekaar en moet ii wachten tot die voorbij zijn.
Het is niet ieder om beurt. Alvorens linksaf te slaan, moet je moet voorrang verlenen aan alle tegenliggers. Als een tegenligger zelfs nog maar even het gaspedaal moet loslaten omdat jij linksaf slaat, heb je hem al geen voorrang meer gegeven.

Houd wel oogcontact met de tegenliggers. Soms is er een tegenligger die wat vertraagt en wat plaats laat en jou met een gebaar of een lichtsignaal te kennen geeft dat je mag linksaf slaan.
Ik vind het allemaal zo verwarend :(
Maak je geen zorgen. Leer in de eerste plaats goed de regels. En dan zul je zien dat in de praktijk vele situaties opgelost worden met wat hoffelijkheid. Je zult vlug het verschil zien tussen iemand die van goede wil is en een averechtse. :wink:
Sika

Re: kruisen

Bericht door Sika »

Bedankt voor de reactie! Je zei " Alvorens linksaf te slaan, moet je moet voorrang verlenen aan alle tegenliggers" maar dan moeten mojn tegenliggers toch ook voorang verlenen aan mij? Want op dat kruispunt hebben zpwel ik als mijn tegenligger evenveel voorang zeg maar. Ik bedoel, we zitten in een zelfde positie allebei groen allebei naar links. Of is het zo dt wie het eerst , ofja snelst op het kruispunt is voorang heeft?
Ik kan begrijpen dat als ik alleen uit mijn rochting kom ik dan stop op het kruispunt zn voorang vrrleen aan bvb twee auto's die mijn tegenligger zijn. Maar als er achter mij drie auto's zijn en als die mij volgen, wat dan?

Persoonlijk vind ik het links kruisen veel beter. Op die manier kan er weinig hinder onttstaan bij druk verkeer. Ik hoop dat ik niet in moeilijke situaties terechtkom op het examen.

Het kruuspunt waar ik het eigenlijk altijd pver heb is dat in Hasselt, waar je van het Geloesplein of van de Kliniekstraat de grote ring op wil. :)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: kruisen

Bericht door GRO »

Dit zeg eigenlijk de wegcode:
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: kruisen

Bericht door Jozef »

Sika schreef: 05 sep 2017, 11:37 Bedankt voor de reactie! Je zei " Alvorens linksaf te slaan, moet je moet voorrang verlenen aan alle tegenliggers" maar dan moeten mojn tegenliggers toch ook voorang verlenen aan mij? Want op dat kruispunt hebben zpwel ik als mijn tegenligger evenveel voorang zeg maar. Ik bedoel, we zitten in een zelfde positie allebei groen allebei naar links. Of is het zo dt wie het eerst , ofja snelst op het kruispunt is voorang heeft?
Ik kan begrijpen dat als ik alleen uit mijn rochting kom ik dan stop op het kruispunt zn voorang vrrleen aan bvb twee auto's die mijn tegenligger zijn. Maar als er achter mij drie auto's zijn en als die mij volgen, wat dan?
Met of zonder verkeerslichten: als jij en een aantal achterliggers linksaf willen slaan, en in de tegengestelde richting doet zich hetzelfde voor, dan zit je gewoon muurvast (een gevolg van het rechts kruisen), en kunnen de bestuurders bijvoorbeeld beurtelings elkaar doorlaten. Want als iedereen koppig is, dan is er maar één oplossing meer: de politie laten komen om het op te lossen.

In de praktijk zijn daarom aan dergelijke kruispunten dikwijls wegmarkeringen aangebracht welke ervoor zorgen dat je links kunt kruisen.
Persoonlijk vind ik het links kruisen veel beter. Op die manier kan er weinig hinder onttstaan bij druk verkeer.
Je bent niet alleen met die idee, in de meeste andere landen wordt er links gekruist bij het afslaan.
Ik hoop dat ik niet in moeilijke situaties terechtkom op het examen.
Op het examen dien je er in ieder geval voor te zorgen dat je geen overtreding begaat.

Je mag dus bijvoorbeeld een tegenligger niet dwingen om jou te laten linksaf slaan. Maakt hij evenwel duidelijk dat jij mag voorgaan, dan mag je daar uiteraard gebruik van maken. Even de hand opsteken als bedankje is dan wel zo netjes.

Omgekeerd mag jij ook, als het nodig is om te vermijden dat het verkeer geblokkeerd geraakt, aan je voorrang verzaken. Je mag dat evenwel niet doen als het enkel uit hoffelijkheid is en je daardoor anderen hindert. Dat is bijvoorbeeld het geval als je nodeloos stopt om een voetganger te laten oversteken waar er geen oversteekplaats voor voetgangers is en je daardoor je achterliggers verplicht om ook te vertragen of te stoppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: kruisen

Bericht door de rijprof »

Het probleem is dat rechts kruisen bij links afslaan stroef werkt als het druk is en iedereen het kruispunt dicht rijdt, zoals dat vaak gebeurt.
Dan kun je de 'domme' en de 'hoffelijke' bestuurders onmiddellijk van elkaar onderscheiden.
Bestuurders die alles vast rijden en bestuurders die minstens een gaatje open laten en hoffelijk teken doen dat je even voor mag.

Op een rijexamen zou ik trachten zoveel mogelijk de regels volgen. Indien jouw voorligger verkeerd wil kruisen, wacht dan even en laat hem het kruispunt ontruimen, zodat jij het juist kunt doen. Als er een hele sliert auto's verkeerd kruist, zou ik ook even wachten.
Op dat moment hinder je jouw achterliggers, maar je maakt dan immers geen zware overtreding, waarvoor je misschien een onvoldoende krijgt en mogelijk kunt zakken voor jouw praktijkexamen.

Gewoon even rustig afwachten en trachten om het kruisen correct te doen.

Is er achter jou getoeter, niets van aantrekken en mooi jouw ding doen zoals het hoort. Het is jouw rijexamen en laat het niet verknallen door ongeduldige mensen die jou dwingen om fouten te maken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: kruisen

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 05 sep 2017, 23:44Is er achter jou getoeter, niets van aantrekken en mooi jouw ding doen zoals het hoort. Het is jouw rijexamen en laat het niet verknallen door ongeduldige mensen die jou dwingen om fouten te maken.
Dat anderen de regels niet willen naleven, tot daartoe. Maar als ze mij bovendien willen dwingen om de regels niet na te leven, dan vind ik het toch wel al te gortig.

Wat dat getoeter betreft: je rijdt best wel met vergrendelde portieren, want anders ontmoet je ooit wel eens een heethoofd die jouw portier openrukt en zijn mening met zijn vuist wil verduidelijken. Je vermijdt zo ook dat er bijvoorbeeld, terwijl je vóór een rood verkeerslicht staat, een dief een portier opentrekt en gauw je handtas of iets anders kostbaars uit de wagen jat.

Ook tijdens het tanken kun je best je portieren vergrendelen om iets dergelijks te vermijden.
Plaats reactie