Bizar verkeerslicht?

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Gast

Bizar verkeerslicht?

Bericht door Gast »

Op de Leuvense ring zie ik soms "bizarre" verkeerslichten, zoals bijvoorbeeld hier het volgende verkeerslicht dat hier op groen staat aan de Naamsepoort (https://www.google.be/maps/@50.8687901, ... 312!8i6656). Het staan aan de linkerkant van een rijweg die je vanuit het kruispunt oprijdt. Wat is hier de betekenis van? In welke situatie zou het uitmaken of dit licht op groen staat of op rood?

Zulke verkeerslichten staan aan verschillende "poorten" van de Leuvense ring, dus vraag ik me af wat hun functie is.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door GRO »

Ik heb de vraag gesteld aan de verkeerspolitie van Leuven.
Deze mail kreeg ik terug:
Geachte,
Dit is een herhalingslicht, ter ondersteuning van het rechts geplaatste licht.
Met vriendelijke groeten,
Gast

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door Gast »

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /243-art61
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
Blijkbaar staat het herhalingslicht hier eigenlijk verkeerdelijk op de middenberm ipv aan de andere kant van het kruispunt links .....
Gast

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door Gast »

Bedankt voor de antwoorden! Dus is het verkeerslicht een herhaling van de twee verkeerslichten die je hier rechts kunt zien? https://www.google.be/maps/@50.8686835, ... 312!8i6656

Blijft wel de vraag: als je het eerste licht voorbijrijdt terwijl het oranje is, en dan schiet het verkeerslicht daar links op de middenberm op rood wanneer je daarvoor staat, dan mag je toch gewoon doorrijden? Anders sta je stil in het midden van het kruispunt…
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door de rijprof »

Bert, ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen:
Blijkbaar staat het herhalingslicht hier eigenlijk verkeerdelijk op de middenberm ipv aan de andere kant van het kruispunt links .....
en dan schiet het verkeerslicht daar links op de middenberm op rood wanneer je daarvoor staat, dan mag je toch gewoon doorrijden?
Ja maar dan moet je toch heel voorzichtig beginnen worden want dan weet je dat het dwarsverkeer (ook voetgangers & fietsers) na enkele seconden groen gaan krijgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: 29 aug 2017, 00:08 Bert, ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen:
Blijkbaar staat het herhalingslicht hier eigenlijk verkeerdelijk op de middenberm ipv aan de andere kant van het kruispunt links .....
de rijprof schreef: 29 aug 2017, 00:08 Bert, ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen:
Blijkbaar staat het herhalingslicht hier eigenlijk verkeerdelijk op de middenberm ipv aan de andere kant van het kruispunt links .....
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
Dit herhalingslicht staat aan de andere kant van het kruispunt .... in het midden (op de middenberm) ipv links .....
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door de rijprof »

Ja wat bedoelt men nu met 'links aan de andere kant' ?
Links vóór het kruispunt
of
links aan de overkant?
Niet erg duidelijk, als je 't mij vraagt.
in het midden (op de middenberm) ipv links .....
Als het helemaal links zou staan, denk ik dat niemand dat verkeerslicht opmerkt.
Herhalingslichten zet men toch ook niet helemaal links op de openbare weg als er een middenberm is, naast de rijbaan voor de tegenliggers?
Daarom snap ik niet goed waar jij dat verkeerslicht dan zou plaatsen (als het er dan per sé zou moeten staan).

De enige functie die ik een beetje kan begrijpen, is dat men bestuurders wil verwittigen als voetgangers en fietsers groen gaan krijgen aan de overkant van dat kruispunt. Maar dan had het verkeerslicht gewoon rechts kunnen staan (eventueel herhaald boven en links) en dan nog liefst vóór dat fietspad.
Of heeft men dat verkeerslicht 'bewust' links geplaatst zodat je bij rood en geen overstekende fietsers het mag voorbijrijden?
Waarom zet men er geen oranje knipperlicht?

Het blijft in mijn ogen een bizarre situatie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door Jozef »

Alvast vóór het kruispunt dient een herhalingslicht dus blijkbaar boven de rijbaan of links van de rijbaan (niet links van de openbare weg) aangebracht te worden.

Om het herhalingslicht links van de rijbaan te plaatsen, lijkt het mij, bij een openbare weg met twee door een middenberm gescheiden rijbanen, het meest voor de hand liggend om dat herhalingslicht op de middenberm te plaatsen. Want stel dat de linker kant van de rijbaan in de richting van het westen gelegen is. Dan zou je ook kunnen beweren dat het herhalingslicht twee dorpen verder in de richting van het westen mag staan, dan staat het ook links van de rijbaan. :lol:

Mocht er op het forum een vacature als onbezoldigd clown of aalmoezenier vrijkomen, laat het mij dan alsjeblieft weten.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door DWB »

Bestuurders die plotsklaps bruusk hebben moeten stoppen wegens de flitscamera, hoeven zo niet meer twee meter achteruit te rijden om het verkeerslicht te kunnen zien; ze kunnen gewoon naar het herhalingslicht aan de overkant kijken. Voor het overige lijkt het mij ook een weinig nuttig en eerder verwarrend bijkomend verkeerslicht.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door Jozef »

DWB schreef: 30 aug 2017, 08:50 Bestuurders die plotsklaps bruusk hebben moeten stoppen wegens de flitscamera, hoeven zo niet meer twee meter achteruit te rijden om het verkeerslicht te kunnen zien; ze kunnen gewoon naar het herhalingslicht aan de overkant kijken.
Herhalingslichten zijn er niet gekomen ten behoeve van bestuurders die plots bruusk stoppen voor een camera omdat ze zich niet aan de regels houden.

Als een roodlichtcamera jou flitst, dan ben je al geen kleine verkeerszondaar meer. Want een roodlichtcamera flitst pas wanneer het verkeerslicht al minstens 1 seconde op rood staat, en flitst niet wanneer je minder dan 30 km/h rijdt.

Als je plots bruusk remt voor een flitscamera en je wordt achteraan aangereden, zal je hoogst waarschijnlijk voor al de schade aansprakelijk gesteld worden en riskeer je bovendien nog een boete wegens het overtreden van
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door DWB »

Jozef schreef: 30 aug 2017, 18:50
DWB schreef: 30 aug 2017, 08:50 Bestuurders die plotsklaps bruusk hebben moeten stoppen wegens de flitscamera, hoeven zo niet meer twee meter achteruit te rijden om het verkeerslicht te kunnen zien; ze kunnen gewoon naar het herhalingslicht aan de overkant kijken.
Herhalingslichten zijn er niet gekomen ten behoeve van bestuurders die plots bruusk stoppen voor een camera omdat ze zich niet aan de regels houden.

Als een roodlichtcamera jou flitst, dan ben je al geen kleine verkeerszondaar meer. Want een roodlichtcamera flitst pas wanneer het verkeerslicht al minstens 1 seconde op rood staat, en flitst niet wanneer je minder dan 30 km/h rijdt.

Als je plots bruusk remt voor een flitscamera en je wordt achteraan aangereden, zal je hoogst waarschijnlijk voor al de schade aansprakelijk gesteld worden en riskeer je bovendien nog een boete wegens het overtreden van
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
Het was licht ironisch bedoeld, ik kan geen andere functie bedenken van deze herhalingslichten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bizar verkeerslicht?

Bericht door de rijprof »

DWB schreef:ik kan geen andere functie bedenken van deze herhalingslichten.
derijprof schreef:Een functie die ik een beetje kan begrijpen, is dat men bestuurders wil verwittigen als voetgangers en fietsers groen gaan krijgen aan de overkant van dat kruispunt. Maar dan had het verkeerslicht gewoon rechts kunnen staan (eventueel herhaald boven en links) en dan nog liefst vóór dat fietspad.
Of heeft men dat verkeerslicht 'bewust' links geplaatst zodat je bij rood en geen overstekende fietsers het mag voorbijrijden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie